Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@13:18:56 GMT

حقوق شهروندی مجزا از اجتماعی شدن سلامت نیست

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۰۲۷۲۸

حقوق شهروندی مجزا از اجتماعی شدن سلامت نیست

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر موهبتی روز چهارشنبه در اجلاس روسای معاونین اجتماعی، بهداشت و مدیران شبکه بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان منطقه ۸ آمایشی کشور گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام سلامت، اجتماعی شدن سلامت است. این حلقه مفقوده در دو شکل می‌تواند ظاهر شود. اول به شکل ساختاری و دوم به شکل مفهومی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ساختار این موضوع با وجود تمام مخالفت‌ها و موانع، حل شده است.

 وی افزود: حوزه اجتماعی باعث تسهیل فرآیندها در نظام سلامت می‌شود و هر جا ردپایی از اجتماع وجود دارد، اجتماعی شدن سلامت مصداق دارد.

 موهبتی ادامه داد: اگر بپذیریم که امورات سلامت فردی نیست، پس در تمام وجه‌های سلامت می‌توان به اجتماعی شدن سلامت پرداخت. در سازمان‌های بیمه‌گر و نظام سلامت باید به حقوق شهروندی توجه کرد، زیرا حقوق شهروندی مجزا از اجتماعی شدن سلامت نیست.

 رییس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت بیان کرد: اصول متعددی از قانون اساسی درباره حقوق شهروندی بوده و در این راستا مرام‌نامه‌های بسیاری نوشته شده است.

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در بیمه از حق مردم به دسترسی عادلانه به سلامت و کرامت انسانی صحبت می‌کنیم، اما تا مدتی پیش در بیمارستان‌ها نوشته بود که اگر با کارمند برخورد شود طبق بندی قانونی با او برخورد می‌شود. حقوق شهروندی در حوزه سلامت در بالاترین سطح خود متصور است. اگر در حوزه‌های دیگر به مردم ضرری وارد شود، این ضرر مالی خواهد بود، اما در حوزه سلامت، ضرر جانی است و قابل جبران نیست.

 موهبتی با بیان این‌که معاونت حقوقی وزارت بهداشت متولی حقوق شهروندی نیست، اظهار کرد: رسیدگی به حقوق شهروندی بر عهده معاونت اجتماعی وزارت بهداشت است.

 وی با اشاره به اهمیت افزایش سواد سلامت، افزود: توانمندسازی مردم در نظام سلامت باید مد نظر قرار بگیرد. باید باور معاونت اجتماعی مبنی بر تغییر سبک زندگی در کلان کشور باشد تا این اتفاق بیفتد.

 رییس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت با بیان این‌که تغییر رفتار جامعه بسیار دشوار است، گفت: این‌که بگوییم پیش‌گیری مقدم بر درمان است، باید به کمک معاونت اجتماعی وزارت بهداشت اتفاق بیفتد. به طور مثال الکترونیکی کردن خدمات در سازمان بیمه سلامت نیازمند تغییر رفتار است.

 موهبتی بیان کرد: فعالیت‌های حوزه اجتماعی باید نهادینه شود تا اگر افراد تغییر کردند، فرآیندها ادامه پیدا کرده و انجام شود.

کد خبر 4420102 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: بیمه سازمان بیمه سلامت شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش نیروی انتظامی ترافیک شهر تهران محمد علی افشانی سازمان محیط زیست آتش نشانی بیمه سازمان تامین اجتماعی محسن هاشمی سرهنگ نادر رحمانی سالمندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: همه افرادی که در سال گذشته در دهک یک تا ۵ جامعه بیمه رایگان شدند، همچنان از بیمه رایگان سلامت بهره‌مند خواهند بود. اعتبار بیمه نامه آنها به صورت خودکار و الکترونیک تمدید شده است.
افراد شامل دهک‌های ۶ تا ۹ در سال جاری از تخفیف در پرداخت حق بیمه برخوردارند که در دهک ۶، ۲۰ درصد حق بیمه، در دهک ۷، ۳۰ درصد حق بیمه، در دهک ۸، ۴۰ درصد حق بیمه و در دهک ۹، ۵۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند.
محمد مهدی ناصحی با بیان اینکه افراد برای تمدید اعتبار بیمه سلامت نیازی به مراجعه حضوری ندارند افزود: بیمه شدگان با مراجعه به سامانه شهروندی بیمه سلامت به نشانی bimesalamatiranian.ir می‌توانند از جزییات بیمه همگانی خود مطلع شوند.
هزینه حق بیمه افراد در کشور بسیار پایین است و افراد فاقد بیمه یا از طریق این سامانه اقدام کنند و یا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • ۶ پرونده نقض حقوق شهروندی در مازندران بررسی شد
  • تداوم بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵
  • تخفیف بیمه سلامت برای دهک‌‌های ۶ تا ۹ درآمدی
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی‌دهند/ تورم در بخش پزشکی با اجتماعی متفاوت است
  • بیمه ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت است
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم پزشکی در مقایسه با بخش اجتماعی بالاتر است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت و بالاتر است