Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@18:29:17 GMT

مسئله‌محوری، زیرساخت تفسیر متن مقدس است

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۰۳۸۲۰

مسئله‌محوری، زیرساخت تفسیر متن مقدس است

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) در نشست بیست‌وششم پژوهش کارگاهی «فلسفه اصول و روش‌شناسی اندیشه دین‌شناخت پیشرفت» گفت: فهم دین و اساسا هر مکتب الهیاتی حیات، به ناگزیر با معیار فهم نوعی، داوری می‌شود و دامنه فهم شخصی تنها در اوصاف گزارشی و زبانی و تصویری آن مجال حضور دارد، البته سخن از فهم نوعی گفتن به مفهوم سخن متناسب با هاضمه عموم گفتن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فهم نوعی یعنی فهم نوع عقلا که اساسا و به ناگزیر وامدار اصول، شاخصه‌ها و معیارهایی است. معیارهای یاد شده در یک جدول ضرب یا ماتریس چند وجهی قابل تفکیک است از جمله اینکه تفکیک معیارها به معیارهای بیرون‌دینی و درون‌دینی و به تعبیری معیارهای عقلانی و وحیانی.
آکوچکیان با بیان این‌‌که هرگونه نظریه‌پردازی دینی و معطوف به حیات انسانی، دارای بنیان فلسفه دینی معین با مسئله‌محوری خواهانی تغییر و پیشرفت است، عنوان کرد: دامنه حقانیت یک نظر و کارکرد درون‌دینی آن، وامدار اعتنای رفت‌وبرگشتی میان عقل و وحی به مثابه دو منبع مرجع آن است و سنت آل‌البیت(ع) الگوی معیار در کیفیت نسبت عقل و وحی است.
این محقق با بیان اینکه حق حضور یک نظر در میان آراء ضرورت تام پیوستگی تاریخی آن با تاریخ علم است، گفت: منطق دلالت و به طور خاص علم اصول استنباط، منظومه دانش روش‌شناختی مرجع در داوری در باب کیفیت استنباط است و منطق دلالت در حقیقت منطق مبنای معیار در حیث استنادی و حجیت یک نظر دین‌شناخت است. آکوچکیان با اشاره به دومین بردار تحلیل تصریح کرد: تفکر به مثابه یک فرآیند از تفکر معطوف به حوزه نظر تا تفکر معطوف به حوزه عمل و به تعبیری، تفکر به مثابه یک رویدادگی به مثابه یک فرآیند و یک اتفاق حیاتی است، در این صورت هرگونه نظریه‌پردازی دینی معطوف به حیات انسانی، لزوما در فرآیند از پارادایم تا برنامه عمل تغییر را شامل است. وی افزود: هرگونه سامان پارادایمی یک نظریۀ شناختی، بایستی در سطوح پنج‌گانه (از مبانی فلسفه دینی تا معرفت‌شناختی تا هستی انسان‌شناختی تا فلسفه‌های مضاف و تا روش‌شناسی) یک پارادایم، یک فرآوری هماهنگ داشته باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرآیند تفسیر متن دارای سه گام پیوسته استنباطی، استنتاجی و استطباقی است، اظهارکرد: زیرساز متدولوژیک هرگونه تفسیر متن مقدس، رویکردی مسئله‌محور است؛ به این قرار تفسیر متن و یا تفسیر موضوعی در اسم نام تفسیر دارند. پژوهش مسئله‌محور پژوهش معیار است و تفاسیر تخصصی کلامی فقهی عرفانی و از این قبیل در حقیقت در لایه استنتاجی فرآوری شده‌اند.
آکوچکیان  با بیان اینکه تجلی هستی مطلق برای امکان رازورزی و نازورزی آدمیان در زبان دین بوده است، عنوان کرد: زبان کتاب کریم زبان فراتاریخی این رازورزی و نازورزی است؛ هر زبانی به جز زبان عربی نیز، خاص بودن این زبان را در معرض نقد می‌گذاشت و موضوعیت فلسفه دینی ندارد، بلکه موضوعیت معرفت‌شناخت دارد.
وی تاکید کرد: هرگونه تفسیر متن، به حجم و کیفیتی از فهم رشد و مقتضای جنس خاصی از زندگی است که نشانه کردن این جنس خاص از زندگی، فصلی از فرهنگ و الگوی زیستی هر انسانی است؛ گفتمان و زبان زیست دین، به ناگزیر در میان می‌آید و از همین‌روست که ادبیات اهل دین‌داری انبیایی و قرآنی با ادبیات دیگر سالکان ادیان دیگر دارای وجوه فارق کاملا معینی است. انتهای پیام  

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا تفسیر پیشرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند.  

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است.  

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال جمعه ۷ اردیبهشت به تفال حافظ بدین گونه است:‌

خیز تا از درِ میخانه گُشادی طلبیم

به رَهِ دوست نشینیم و مُرادی طلبیم

زادِ راهِ حَرمِ وصل نداریم مگر

به گدایی ز درِ میکده زادی طلبیم

اشکِ آلودهٔ ما گرچه روان است ولی

به رسالت سویِ او پاک نهادی طلبیم

لذتِ داغِ غمت بر دلِ ما باد حرام

اگر از جورِ غمِ عشقِ تو دادی طلبیم

نقطهٔ خالِ تو بر لوحِ بصر نَتوان زد

مگر از مَردُمَکِ دیده مِدادی طلبیم

عشوه‌ای از لبِ شیرینِ تو دل خواست به جان

به شکرخنده لَبَت گفت مَزادی طلبیم

تا بُوَد نسخهٔ عِطری دل سودازده را

از خطِ غالیه سایِ تو سوادی طلبیم.

چون غمت را نَتَوان یافت مگر در دلِ شاد

ما به امّیدِ غمت خاطرِ شادی طلبیم

بر درِ مدرسه تا چند نشینی حافظ؟

خیز تا از درِ میخانه گُشادی طلبیم

تعبیر و تفسیر غزل

مدتی در رکود و سکون به سر می‌بردی؛ اکنون فرصت‌های خوبی پیش آمده است پس از جای خود برخیز و در راستای هدفت حرکت کن. مشکلات و سختی‌‌ها گذرا و رفتنی هستند به شرط آنکه به تلاش خود ادامه بدهی. در زندگی تو گشادگی و سعادت پدید می‌آید و گرفتاری‌ها از بین خواهند رفت. اگر از دوستانت رنجش دیدی و آزرده‌خاطر شدی، به احترام لطف‌ و محبت‌های سابق ایشان در حق تو، از خطایشان چشم‌پوشی نما. غم و غصه فایده‌ای ندارد، سعی کن روحیه خودت را حفظ کنی و شاد باشی.     

tags # فال حافظ ، فال سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • واکنش مژده لواسانی به گزارش‌های زبان معیار + فیلم
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر