Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد با حضور در نشست بررسی سیاست های اراضی عباس آباد در گالری هنر و پژوهش نظرگاه که روز گذشته با حضور حمید میرمیران مدیرعامل شرکت نقش جهان پارس، محمد رضا مثنوی عضو هیت علمی دانشگاه تهران و امیر منصوری عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزار شد، مهمترین رویکرد در اراضی عباس آباد را بهره برداری فرهنگی و اجرای برنامه های فاخر برای شهروندان دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجازی با بیان اینکه این شرکت با سرمایه یک میلیارد تومان در سال 1353 به ثبت رسید،‌ گفت: شرکت نوسازی اراضی عباس آباد بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی ساخته شد و رویکرد اصلی آن ارتقای سطح فرهنگی و گردشگری اراضی عباس آباد است.سطح فرهنگی مهمترین برنامه در اراضی عباس آباد

وی با اشاره به اینکه 15 درصد از فعالیت‌های عمرانی اراضی عباس آباد باقی مانده است، گفت: در صورت پرداخت به موقع بودجه تا سه ماه آینده پروژه‌های عمرانی این اراضی به اتمام می‌رسد.

حجازی افزود: برگزاری کنسرت خیابانی محمدرضا معتمدی رخداد خوبی در اراضی عباس آباد بود که حال مردم را خوب کرد.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه‌های بزرگ می‌توانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم، حضور افراد مشهور در بوستان آب و آتش، گنبد مینا و پل طبیعت یکی از این رخدادها است.

حجازی با بیان اینکه اجرای طرح‌های گذشته‌ای که عملی نشده در دستور کار است، گفت: باز پس گیری بخش هایی از اراضی که تصرف شده یکی از مسائلی است که در حال پیگیری است. در حال حاضر پارک طالقانی را که واگذار شده بود پس گرفتیم. همچنین حدود 130 هکتار از اراضی عباس آباد توسط بنیاد مستضعفان در حال انتقال به شرکت نوسازی عباس آباد است.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد با اشاره به اینکه بوستان فناوری دیجیتال که حدود 10 سال غیر فعال بوده و طرح عمرانی آن تعطیل شده بود، گفت: با اهتمام ویژه این بخش که جزو زون علمی اراضی هست فعال شده و با حضور آقای ستاری معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهور در این بوستان مقرر شد پس از بررسی های علمی و شتاب در آماده سازی فضا، بوستان فناوری تبدیل به مرکزی برای شتابدهنده ها شده و استارت آپ های حوزه گردشگری، علمی، فرهنگی و هنری در این بوستان فعال و مستقر شوند.

حجازی بیان کرد: اساسنامه شرکت نوسازی عباس آباد بر اساس طرح جامع مصوب سال 84، طرح تفصیلی سال 87، سند راهبردی، طرح ویژه سند عباس آباد، مصوبات شورای شهر تهران، مصوبات شورای عالی شهرسازی و مصوبات شورای راهبردی طرحی ویژه است و برای بهره مندی حداکثری شهروندان از این اراضی، در حال تدوین و اجرای برنامه های متنوع برای خانواده های ایرانی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی با تأکید بر اینکه مساحت بوستان آب و آتش یک هکتار است، گفت: موفقیت آمیز بودن طرح این بوستان به دلیل لحاظ کردن حیات مدنی بوده و در حال حاضر همه اراضی عباس ‌آباد را به نام بوستان آب و آتش می‌شناسند.

حجازی با بیان اینکه اراضی عباس آباد هویت تاریخی و اجتماعی ما است، گفت: در این اراضی مولفه‌های فرهنگی فراوانی وجود دارد که نحوه بهره برداری از فضاهای معماری با اتفاقات و رخدادهای درونی آن صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا مدیریت یکپارچه اراضی عباس آباد طبق مستندات قانونی در حال حاضر وجود ندارد خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات و دغدغه های شرکت همین موضوع بوده و به صورت جدی پیگیری های لازم و قانونی در حال انجام و مذاکراتی با نهادها داریم. نهضت بازپس گیری اراضی تحت مالکیت عباس آباد از ابتدای سال آغاز شده و امیدواریم با همکاری سایر نهادها، زمین های این اراضی برای بهره مندی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد با اشاره به اینکه طرح حیات مدنی اراضی عباس آباد رویداد محور است، گفت: طرح حیات مدنی و طرح جامع فرهنگی عباس آباد به نوعی نقشه راه ما است و به منظور استفاده از ظرفیت های این طرح به اجرای رویدادهای فاخر اهتمام ویژه ای خواهیم داشت و از هنرمندان و صاحبان ایده و فکر دعوت می کنیم با طرح ایده ها و اجرای برنامه های فاخر به ارتقای سرانه فرهنگی هنری کشور در سطح ملی همت گماریم.

همچنین سید امیر منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به تاریخ پر فراز و نشیب این اراضی بیان داشت: ۵۶۰ هکتار از اراضی ویژه در مرکز تهران از دوره های پیش از انقلاب ذخیره شده بود و در ابتدا این محل را به عنوان ارگ حکومتی برای مدیران رژیم سابق درنظر‌گرفته بودند.

وی افزود: مصلی تهران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بخشی از این اراضی را در اختیار گرفته اند و تنها ۳۰۰ هکتار از آن باقی مانده است.  در دوره شهرداری مرتضی الویری برای جلوگیری از تصرف این اراضی، آنها را به وزارتخانه ها و استانداری تهران و ... واگذار کردند. بر اساس اولین مصوبه در سال ۸۴ این اراضی به عنوان ذخیره اراضی سبز تهران با حداقلی از کاربری های فرهنگی و تفرجی در نظر گرفته شد.

منصوری در تشریح وضعیت کنونی اراضی عباس آباد تصریح کرد: این اراضی در شرایط امروز مرکز بزرگ سبز و تفریحی در مرکز تهران است که وجه گردشگری آن غالب است . اراضی عباس آباد یک فرصت گرانبها و ارزشمند است؛ زیرا ایجاد فضایی برای تشکیل اجتماعات در شهر تهران الزامی است و اراضی عباس آباد برای این امر از پتانسیل بالایی برخوردار است.

حمید میرمیران در ادامه حفظ اراضی عباس آباد در تمامی ادوار را مهم ترین رکن برای شهر تهران دانست و گفت: با توجه به اهمیت اراضی عباس آباد از جنبه گردشگری در سطح ملی و فراملی و اهمیت نقش این اراضی، اتصال اتوبان همت و حکیم از اراضی عباس آباد به عنوان پیشنهادی در راستای کاهش ۳۰ درصد از آلودگی شهر تهران را ارائه می کنم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: اقدامات نظارتی در زمینه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی مازندران به ویژه دشت هراز به طور مستمر انجام می‌شود و در همین راستا بیش از یک‌ هزار پرونده مرتبط با چاه‌های کشاورزی حوضه آبریز هراز طی کمتر از ۲ هفته تعیین تکلیف و آماده صدور پروانه بهره‌برداری شد.

سید محمد موسوی با بیان این‌که برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در مازندران به مرز هشدار رسیده است، افزود: بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز مصارف کشاورزی در مازندران از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که ضرورت نظارت بر چاه‌های استان را بیشتر می‌کند و این نظارت در دشت هراز که بزرگ‌ترین دشت کشت برنج کشور است با توجه به تعداد چاه‌ها با جدیت و دقت انجام می‌شود.

وی افزود: حدود نیمی از برنج تولیدی مازندران در دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز کشت می‌شود و بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزان این دشت نیز در حال حاضر باید از چاه‌ها برداشت شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که ۴۴ هزار و ۷۷۶ حلقه چاه مجاز در دشت هراز وجود دارد، گفت: از این تعداد ۴۳ هزار و ۴۲۶ چاه مربوط به تأمین آب بخش کشاورزی است. حدود ۳۳ هزار حلقه چاه نیز در این دشت فاقد پروانه هستند.

به گفته موسوی نیاز آب کشاورزی دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز که محدوده حدفاصل بابلرود تا آلش‌رود را در بر می‌گیرد سالانه یک میلیارد و ۲۶ میلیون متر مکعب است که ۳۵۶ میلیون متر مکعب از این میزان نیاز آبی کشتزار‌های دشت هراز از چاه‌ها و مابقی از منابع آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلان این‌که نظارت بر برداشت آب از چاه‌ها به طور مستمر انجام می‌شود، گفت: به منظور جلوگیری از برداشت بی‌ضابطه از چاه‌ها، رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تعیین تکلیف چاه‌های آمل و محمودآباد و بابل با قید فوریت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای مازندران قرار گرفت که در روز‌های پایانی سال گذشته طی کمتر از ۲ هفته افزون بر یک‌هزار پرونده مربوط به متقاضیان برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی این حوضه آبریز تعیین تکلیف و آماده صدور پروانه بهره برداری شد.

وی با عنوان این‌که حدود یک هزار چاه کشاورزی در مازندران برای ضابطه‌مند شدن میزان برداشت آب به کنتور حجمی نیز تجهیز شده‌اند، اظهار کرد: ۱۷۰ دستگاه از این یک‌هزار کنتور حجمی روی چاه‌های دشت هراز نصب شده است.

موسوی به ابلاغ شیوه‌نامه توامان مصرف آب و برق به همه شرکت‌های آب منطقه‌ای و توزیع برق استان‌ها از سوی وزارت نیرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: طبق این دستورالعمل مشترکانی که مصرف آب مازاد داشته باشند اگر اضافه برداشت‌شان محرز شود، برق‌شان در طول سال محدود و مشترکانی که فاقد پروانه هستند و از برق استفاده می‌کنند مشمول محدودسازی یا تغییر تعرفه برق می‌شوند.

دیگر خبرها

  • مترو قم به ایستگاه پایانی بهره‌برداری نزدیک می‌شود
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • طرح ملی آبرسانی به شهر تفرش در آینده ای نزدیک بهره برداری می‌شود
  • سرعت گرفتن اجرای طرح‌های مرزی در خداآفرین
  • سرعت گرفتن اجرای طرحهای مرزی در خداآفرین
  • دولت نسبت به بهره برداری به موقع سد دیورش رودبار اهتمام دارد