Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@00:30:17 GMT

سند پیروزی دستگاه دیپلماسی

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۰۶۲۸۹

سند پیروزی دستگاه دیپلماسی

تهران- ایرنا- پس از اعلام حکم اولیه دادگاه لاهه مبنی بر محکومیت آمریکا در برخی تحریم های اساسی ایران، کاربران فضای مجازی واکنش های گوناگونی نسبت به این حکم نشان دادند اما اغلب آنان باور داشتند که این حکم یک پیروزی برای دستگاه دیپلماسی کشور است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، پس از اعلام حکم دادگاه بین المللی لاهه در صبح امروز (چهارشنبه 11 مهر)، کاربران فضای مجازی در شبکه هایی چون توئیتر با هشتگ دادگاه لاهه نسبت به این حکم واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که گروهی از کاربران نسبت به این حکم ابراز شادمانی کردند، گروهی ابراز داشتند این حکم نمی تواند آمریکا را وادار سازد تا در تصمیمات خود تجدید نظر کند. با این حال، اغلب کاربران از توانمندی دستگاه دیپلماسی ایران و پیروزی بر آمریکا در این دادگاه ابراز رضایت کردند. همچنین بسیاری از کاربران به سکوت رسانه ای در غرب اشاره داشته و از تلاش این رسانه ها برای بی اهمیت نشان دادن حکم دادگاه لاهه نوشتند.

** خوشحالی ایرانیان از رقم خوردن شکستی دیگر برای آمریکا
کاربری با اشتراک گذاشتن تصویر حکم دادگاه لاهه نوشت: تصویر یک حکم تاریخی. باشد برای آیندگان.
شهروندی نیز نوشت: پیروزی امروز ایران در دادگاه لاهه چه کم از برد در جام‌جهانی دارد؟ برخیز و پرچم را ببر، بر سر در خانه بکوب... و کاربر دیگری هم نوشت شیرین مثل حکم دادگاه_لاهه به نفع مردم...
کاربر دیگری هم آورد که پیروزی حقوقی حق علیه باطل (ایران در برابر آمریکا) را در دادگاه لاهه به همه ایرانیان آزاده و وطن‌دوست تبریک می‌گویم. این خبر پیروزی، شوک عجیبی به دشمنان ایران وارد کرده‌است که آرزوی شوک‌زده بودن و گیجی همیشگی برای آنها دارم.
کاربری هم اینگونه یادداشت کرد: اتفاق امروز دادگاه لاهه پیروزی عقل بر جهل است. در یکی از توییت ها می خوانیم: دیوان لاهه به نفعمان حکم داده است ؟ به کوری چشم آنانی که نانشان در خبر بد و آشفته کردن مردم است ، چقدر خبر خوش داریم این روزها

** قدردانی از دستگاه دیپلماسی کشور
بسیاری از شهروندان در فضای مجازی با تشکر از دستگاه دیپلماسی کشور، تلاش آنان را برای پیروزی تاریخی در دادگاه لاهه ستودند. شهروندی نوشت: آمریکا به حکم دادگاه لاهه تمکین نخواهد کرد؟ اهمیتی ندارد. مهم این است که دستگاه‌ خارجی‌ مملکت از یک بازیگر منفعل و گوشه‌گیر و واکنشی تبدیل شده است به یک بازیگر مهم فعال و کنشگر که با ابزارهای بین‌المللی در نقش مهاجم هم ظاهر می شود. این مجموعه می تواند از منافع ملت و مملکت محافظت کند
شهروند دیگری هم چنین نگاشت: دادگاه لاهه رای یک طرفه ای به نفع ایران داد! وکلا و دیپلمات های ما در این دعوا بسیار عالی عمل کردند! به آنها برای مذاکرات مستقیم با دولت ترامپ باید اعتماد کنیم تا از آسیب جبران ناپذیر تحریم ها به کشور جلوگیری شود.
و کاربر دیگری هم با اشاره به تصویر حکم دادگاه بین المللی لاهه نوشت: این سند باید قاب شود. محکومیت امریکا باید در مجامع بین المللی باشد نه با شعار. تبریک به تیم حقوقی و حقوقدان های ایران.

** تاثیرات حکم دادگاه لاهه
هرچند برخی کاربران در اینکه چنین حکمی واقعا بتواند مسیر پیش روی آمریکا در فشار بر ایران را کم کند، تردید نشان دادند؛ اما برخی دیگر از کاربران ابراز داشتند که چنین حکمی می تواند نتایج تبلیغاتی بسیار زیادی به نفع ایران داشته باشد. کاربری نوشت: واقعیت اینکه آمریکای ترامپ هرگز حکم دادگاه لاهه را اجرا نخواهد کرد؛ اما این حکم اهرم مفید تبلیغاتی موثری در دست ایران خواهد بود که غیر قانونی بودن تحریم های علیه ایران را در جهان نمایان کند و به وقت مقرر یک امتیاز در موثر در مذاکرات پیش رو.
شهروند دیگری هم اشاره کرد: بار دیگر زبان دیپلماسی و استفاده از ظرفیتهای بین المللی موجب اعاده حقوق ایران شد. شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه نتیجه داد و این نهاد داوری بین المللی به نفع ایران رأی داد. از این پس ترامپ علاوه بر نقض برجام و تقابل باگروه4+1برای فشار به ایران، ناگزیر است که رأی این دادگاه را نیز نقض کند.

** حکم دادگاه لاهه و سکوت رسانه های خارج نشین
بسیاری از کاربران نیز به رسانه های فارسی خارج نشین کنایه زدند که چرا پیرامون این حکم، سکوت اختیار کردند. شهروندی در این باره آورد: ولی حیف شد، اگر رای دادگاه لاهه ایران را محکوم میکرد، کلی خبر از آن در می آوردند، الان فقط میتوانند در مقابلش سکوت کنند.
کاربری نیز به این رسانه ها اشاره می کند و می نویسد: مبادا تیتری کار کنید که مردم ایران را خوشحال و امیدوار کند. کاربر دیگری نیز با کنایه گفت: از امروز برنامه تلویزیون های مخالف ایران نشان می دهند که تحریم ها هیچ تاثیری در زندگی ایرانیان نداشته و همه خوش و سرحال هستند!
پژوهش**ب.س**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دادگاه بين المللي لاهه فضاي مجازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۶۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!

دادگاهی در فلوریدا محاکمه رئیس جمهور سابق آمریکا در پرونده نگه داشتن «غیرقانونی» اسناد محرمانه دولتی را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت!

به گزارش مشرق، آیلین کَنان، قاضی دادگاه ایالتی فلوریدا اعلام کرد که محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در پرونده تخلفات مرتبط با نگه داشتن غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی‌شده در ملک شخصی‌اش پس از ترک کاخ سفید، تا مدتی نامعلوم به تعویق خواهد افتاد.

به گفته کنان، دادگاه ترامپ در تاریخ مقرر (۲۰ مه) برگزار نخواهد شد. با این حال، او تاریخ جدیدی را برای این پرونده معین نکرد و به ابهامات درباره محاکمه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیش از انتخابات ماه نوامبر، دامن زد.

ترامپ در پرونده نگه داشتن غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی پس از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ و به‌دنبال شکست در انتخابات ۲۰۲۰ مقابل جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا، با چندین فقره اتهام روبه‌رو و هرچند به ممانعت از دسترسی اف‌بی‌آی به اسناد مذکور متهم شده اما با رد هرگونه تخلف، اظهار بی‌گناهی کرده است.

به نوشته رویترز، هم دادستانی و هم وکلای ترامپ تایید کرده‌اند که محاکمه ماه مه احتمالا باید به زمانی دیگر موکول شود زیرا همچنان مسائل حل‌نشده‌ای در پرونده وجود دارد و علاوه بر این، ترامپ هم‌اکنون در نیویورک در دادگاه مرتبط با پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن حضور دارد.

قاضی کنان که ترامپ در سال ۲۰۲۰ او را منصوب کرد، زمان دادرسی پیش از محاکمه را ۲۲ جولای اعلام کرده است. به ادعای وی، تعیین زمان جدید محاکمه باتوجه به ابهامات، «بی‌تدبیری» است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • آماده‌سازی قوانین احتیاطی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقام‌های دیوان کیفری لاهه
  • پیش‌نویس لایحه تحریم مقامات دیوان لاهه در مجلس نمایندگان آمریکا در دست اقدام است
  • دادگاه لاهه و دوراهی حق‌گرایی و غرب‌گرایی
  • تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
  • آمریکا در ۴۵ سال اخیر هیچ پیروزی‌ای در مقابل جمهوری اسلامی نداشته است
  • هلندی‌ها برای بازداشت نتانیاهو دست به کار شدند
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب