Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@23:24:10 GMT

تاثيرات دود سيگار بر نوزادان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۰۶۶۴۹

تاثيرات دود سيگار بر نوزادان

خبرگزاري آريا -
دود سيگار والدين مي تواند تاثيرات منفي زيادي براي سلامت نوزاد داشته باشد
نوزاداني که در معرض دود سيگار قرار دارند، بيشتر احتمال دارد بعدا در خطر بيماري هايي مثل سرطان هاي خون، سرطان ريه قرار بگيرند؟
عوارض دود سيگار بر نوزاد
مصرف سيگار در طي ساليان اخير با رشد رو به افزايشي همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان و مردان زيادي در اثر استفاده طولاني به آن وابستگي پيدا کرده اند. خيلي از آن هايي که به تازگي صاحب فرزند شده اند سيگاري هستند و قطع يکباره آن برايشان به اين راحتي نيست. با وجود اين تاثير دود سيگار بر نوزاد به اندازه اي است که نمي توان آن را ناديده گرفت.
دود سيگار والدين مي تواند تاثيرات منفي زيادي براي سلامت نوزاد داشته باشد. در اينجا عوارضي را ذکر کرده ايم که نوزاد را از طريق مصرف مستقيم و غير مستقيم سيگار توسط مادر و پدر، تحت تاثير قرار مي دهد. برخي از اين تاثيرات شامل موارد زير است:
- تاثير بر رشد دوران جنيني
مادراني که در دوران بارداري سيگار مصرف مي کنند، با وارد کردن نيکوتين و مواد مضر دود سيگار به بدن جنين، او را در معرض آسيب هاي رشدي قرار مي دهند. مواد مضر ممکن است تنها با بودن در مکان هايي که در معرض دود سيگار هستند نيز بر جنين اثر بگذارد. اين آسيب ها عبارتند از:
- عدم وزن گيري و نارس بودن نوزاد
- تاثير بر رشد عصبي کودک و کارکرد رواني وي در سال هاي بعد
- بروز خطراتي چون مشکلات مادرزادي، و سقط جنين
سندروم مرگ ناگهاني نوزاد
سندروم مرگ ناگهاني نوزاد در مواقعي اتفاق مي افتد که نوزاد يکدفعه و بدون دليل مشخص و قابل توضيحي هنگام خواب مي ميرد. دود سيگار چه در دوران جنيني چه در دوران نوزادي مي تواند خطر ابتلا شدن به اين سندروم را افزايش دهد.
بيماري هاي بدخيم و سرطان
نوزاداني که در معرض دود سيگار قرار دارند، بيشتر احتمال دارد بعدا در خطر بيماري هايي مثل سرطان هاي خون، سرطان ريه قرار بگيرند. همچنين نيکوتين سيگار مي تواند احتمال خطر بيماري هاي بدخيم در بافت لنفاوي را براي کودک افزايش دهد. شواهد پژوهشي بسياري رابطه قرار گرفتن در معرض دود سيگار در کودکي و ابتلا به سرطان ريه در بزرگسالي را نشان داده است.
خطر ابتلا به بيماري هاي تنفسي
کودکاني که والدين آن ها سيگار مصرف مي کنند بيشتر احتمال دارد دچار بيماري هاي تنفسي مثل برونشيت و ذات الريه شوند. همچنين تماس با دود سيگار در دوران جنيني مي تواند با تغيير راه هاي تنفس در افزايش خطر بيماري هاي دستگاه تنفس تحتاني موثر باشد. قرار گرفتن در معرض دود سيگار مي تواند باعث افزايش احتمال ايجاد عفونت هاي تنفسي و سرفه هاي شبانه، احتمال ايجاد سرفه هاي مکرر و خس خس سينه در کودکان شود.
بيماري آسم
قرار گرفتن نوزاد در معرض دود سيگار خطر ابتلا به آسم را در آن ها افزايش مي دهد. احتمالا عفونت هاي مکرر مجاري تنفسي يا التهاب سلول هاي راه هاي تنفسي در ايجاد و تشديد آسم در اين کودکان نقش دارد. تماس با دود سيگار در سال هاي اوليه تولدي همچنين احتمال ابتلا به آسم در بزرگسالي را افزايش مي دهد. همچنين تماس مکرر با دود سيگار و قليان، مي تواند رشد و کارکرد مناسب ريه را با مشکل مواجه کند. به علاوه باعث کاهش جريان هوا در ريه تا 25-27 درصد مي شود.
قرار گرفتن نوزاد در معرض دود سيگار خطر ابتلا به آسم را در آن ها افزايش مي دهد
تاثير بر بيماري هاي گوش مياني
التهاب شديد گوش مياني در کودکاني که زياد در معرض دود سيگار بوده اند تا حد زيادي شايع است. تماس با دود سيگار همچنين خطر جمع شدن مايع در گوش مياني را افزايش مي دهد.
تاثير بر دندان
تماس با دود سيگار با افزايش خطر پوسيدگي دندان ها در کودکان همراه است. بر اساس پژوهش ها افزايش سطح ماده اي به نام کوتينين در خون در اثر قرار گرفتن در معرض دود سيگار با پوسيدگي دندان هاي شيري همراه است.
بيماري هاي قلبي-عروقي
بر اساس پژوهش ها کودکاني که در تماس مکرر با دود سيگار والدين قرار مي گيرند، ريسک بيشتري براي ابتلا به بيماري هاي شريان هاي عروق قلب دارند. اين خطر با افزايش سيگار کشيدن بيشتر مي شود و با ترک سيگار کاهش مي يابد.
بيماري هاي آلرژيک
نوزاداني که در معرض دود سيگار قرار دارند بيشتر دچار آلژي، آسم و بيماري هاي آلرژيک مي شوند.
تاثيرات رواني
نوزاداني که در معرض دود سيگار قرار دارند، ممکن است روند رشد و تکاملشان تحت تاثير قرار بگيرد، بيشتر مستعد افسردگي، اضطراب و تنش هاي رواني در طول رشد باشند.
سخن آخر
خود والدين بيش از هرکس نگران سلامتي و رشد کودک هستند. اما به هر دليلي والدين وابستگي زيادي به سيگار دارند. روشن است که اقدام براي ترک از هر زماني مي تواند براي بهبود سلامت خود و پيشگيري از آسيب هاي کودکان تاثير بسزايي داشته باشد. اما اگر داراي نوزاد هستيد و به هر دليل هنوز موفق به قطع سيگار نشده ايد حداقل از سيگار کشيدن در مکان هايي که نوزاد در آن قرار دارد مثل داخل خانه و اتاق اجتناب کنيد و سعي کنيد تا حد ممکن نوزاد و کودک را از دود سيگار و ديگر دخانيات دور نگه داريد. باوجود اين تماس غير مستقيم با دود سيگار براي نوزاد خالي از آسيب نيست.
منبع: honarehzendegi.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۶۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: «کلاً در علم پزشکی مصرف دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریباً تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متأسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزء پزشکان باشند، الکل هم همین‌طور است.»

به گزارش ایلنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • رابطه تاریخ تولد رند و افزایش اوتیسم + فیلم
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • تغییرات اقلیمی دشمن پنهان کارگران است
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز