Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: دولت جمهوري اسلامي با برنامه ريزي مناسب و مديريت حقوقي به موقع توانست دعواي تحريم هاي دارويي، غذايي، بشردوستانه و هوايي آمريکا عليه ايران را به نفع کشورمان پيش ببرد.

مهدي زاهدي روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا درباره رأي ديوان لاهه درخصوص لغو تحريم هاي دارويي، غذايي، بشردوستانه و هوايي آمريکا عليه ايران اظهار کرد: از زماني که مستند رأي صلاحيت ديوان بين المللي دادگستري براي رسيدگي به امر معاهده مودت و دوستي ميان ايران و آمريکا در سال 1955 منعقد شد، همواره متعهد بودن طرفين به موازين عهدنامه مورد توجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: از مدت ها پيش بايد اصرار يا انکار طرفين اين معاهده در فرصت هاي حقوقي مختلف مورد بررسي قرار مي گرفت.
استاد حقوق بين الملل با اشاره به تکيه ايران برمعاهده و پذيرش صلاحيت خود، ادامه داد: با توجه به اينکه بدعهدي آمريکا در موضوع برجام سبب خدشه دار شدن صلح و امنيت بين المللي مي شود، قضات ديوان لاهه صلاحيت ايران را پذيرفتند.
وي ادامه داد: بسيار خوشحال کننده است که سازمان هاي بين المللي با وجود زورگويي هاي دولت آمريکا و زيرپا گذاشتن تمامي موازين و قواعد حقوق هاي بين الملل، به صورت مستقل به دعاوي رسيدگي و آراء منصفانه اي صادر مي کنند.
** آمريکا در آينده اي نه چندان دور منزوي مي شود
اين استاد دانشگاه در باره ارزيابي خود از جايگاه آمريکا پس از رأي ديوان لاهه عليه اين دولت تماميت خواه گفت: احتمال مي رود که رأي ديوان بين الملل لاهه عليه آمريکا مورد تأييد اين دولت قرار نگيرد اما حداقل موجب بي آبرويي اين دولت در ميان ساير کشورهاي جهان خواهد شد.
زاهدي افزود: دولت جمهوري اسلامي ايران بايد بيش از پيش هوشيار باشد تا به تمامي موازين و عهدنامه هايي که تاکنون در برجام منعقد شده است، پاي بند و وفادار باشد تا آمريکاهيچ بهانه اي براي دعوا و شکايت عليه ايران پيدا نکند.
عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي همچنين به انزواي آمريکا در ميان ساير کشورهاي جهان در آينده اي نه چندان دور اشاره کرد و گفت: يقين دارم که در حال حاضر کشورهاي اروپايي درخصوص موضوع ايجاد تحريم عليه ايران، دولت آمريکا را تنها خواهند گذاشت و تمام کشورهاي جهان همصدا با ايران و اروپا عليه آمريکا قدم برمي دارند.
** اعمال تحريم هاي آمريکا تابع قوانين بين المللي نيست
زاهدي همچنين درباره ارزيابي خود نسبت به اعمال تحريم هاي دوباره آمريکا عليه ايران در آبان ماه سال جاري اظهار کرد: دولت آمريکا به دليل قدرت و نفوذ اقتصادي که دارد اين تحريم ها را وضع کرده اما اعمال اين تحريم ها تابع هيچ کدام از قوانين بين المللي نيست.
وي افزود: تحريم هاي آمريکا، يکجانبه است که اين دولت براي کشور خودش عليه ايران قرار داده است.
استاد حقوق بين الملل دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اينکه ايجاد و برقراري رابطه کشورها با يکديگر درحيطه اختيارات هر حاکميت ملي است، خاطر نشان کرد: هر دولتي حق دارد با هر کشوري که مي خواهد در ارتباط باشد اما بسيار واضح است که اگر آمريکا بخواهد بر سر تصميم بي عهدي و عدم وفاداري به قوانين سازمان بين الملل بماند،همچنان تحريم ها را ادامه خواهد داد.
**راي لاهه به پرستيژ آمريکا خدشه وارد مي‌کند
تصميم اخير لاهه بيشتر جنبه پرستيژي دارد. هرچند نبايد از اين وجه مثبت راي غافل شويم که بر مبناي اين راي حقانيت به ايران داده شده و پرونده آمريکا را مخدوش کرده است.
همچنين علي بيگدلي استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بين الملل در گفت وگو با گروه دانشگاه ايرنا اظهار داشت: نبايد از اين وجه مثبت راي غافل شويم که بر مبناي اين راي حقانيت به ايران داده شده، راي پرونده آمريکا را مخدوش کرده است، اگرچه آمريکا پيش از اين گفته بود که بررسي اين موضوع در صلاحيت دادگاه لاهه نيست. اما از سويي ديگر در اين راي ايران خواسته بود که تحريم‌ها خلاف دستور العمل شوراي امنيت دانسته شود.
اين استاد دانشگاه در خصوص چيستي راي دادگاه لاهه توضيح داد: راي آمريکا را مجاب کرده تا جنبه‌هاي بشر دوستانه را در تصميم‌گيري‌هاي خود رعايت کند.
وي اضافه کرد: هرچند روي سخن اين راي با آمريکا هست اما اروپا نيز مي‌تواند آن را مبناي عمل خود قرار دهد؛ هرچند اروپا بايد هزينه‌هاي سياسي آن را محاسبه کند و بپردازد.
بيگدلي در خصوص واکنش آمريکا در خصوص تصميم اخير دادگاه لاهه به ايرنا گفت: آمريکا نظر دادگاه را نخواهد پذيرفت، هرچند اين تصميم قابليت فرجام خواهي ندارد و بنابراين اقدامي عليه آن صورت نخواهد گرفت.
**ب.ل***ن .م **1601
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۸۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) افزایش یافته، برخی از اعضای کنگره آمریکا  این دادگاه را تهدید به اقدام انتقام‌جویانه کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آکسیوس گزارش داد که  اعضای کنگره آمریکا به دادگاه کیفری بین‌المللی نسبت به صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی هشدار دادند.

به نوشته اکسیوس، اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اعضای کنگره تاکید کردند که در صورت صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی، در این زمینه بر روی قوانینی در حال کار است. 

چند روز قبل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه)، این نهاد بین‌المللی را نیز تهدید کرد.

رسانه‌های صهیونیستی در روزهای اخیر از جلسات مقامات ارشد حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی با نتانیاهو به‌دلیل احتمال صدور حکم تعقیب دادگاه لاهه علیه مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیلی به‌اتهام ارتکاب نسل‌کشی و جنایات جنگی در نوار غزه پرده برداشته‌اند.

گفته می‌شود نتانیاهو با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از وکلا و مقامات ارشد حقوقی این رژیم همچون یاریو لوین، وزیر دادگستری در تلاش است مانع از هرگونه صدور حکم تعقیب بین‌المللی مقامات سیاسی و فرماندهان و نظامیان اسرائیلی از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه شود.

عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاههکدامیک از سران صهیونیست تحت تعقیب دادگاه لاهه قرار می‌گیرند؟

 

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • تقلای جنایتکاران جنگی برای رهایی از کابوس بازداشت
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • درخواست نتانیاهو از بایدن فاش شد
  • وحشت در محافل صهیونیستی بعد از تصمیم ضد اسرائیلی دادگاه لاهه
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا
  • دادگاه لاهه در حال بررسی جنایات اشغالگران در بیمارستان‌های غزه است
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا