Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-03@02:56:38 GMT

رفع ممنوعیت‌های جدید صادراتی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۰۸۰۸۷

رفع ممنوعیت این کالاها در حالی اعلام شده است که در ابتدای شهریور ماه دستور ممنوعیت صادرات انواع کاغذ و تیشو از سوی متولیان تجارت کشور ابلاغ شده بود و اکنون پس از گذشت تنها حدود ۴۰ روز وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت از دستور قبلی خود عقب‌نشینی کرده است. در ماه‌های اخیر که بخشنامه‌های متعددی مبنی بر محدودیت و ممنوعیت از سوی سیاست‌گذاران اعلام شده است، فعالان اقتصادی همواره بر جریان آزاد صادرات و واردات تاکید کرده‌اند و اتخاذ چنین سیاست‌هایی را خلاف قوانین کلان تجاری عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به باور تحلیلگران سیاست‌گذار تنها می‌تواند با استفاده از برخی ابزارها از جمله ابزارهای تعرفه یا برخی آیین‌نامه‌ها دست به اعمال محدودیت‌ها در شرایطی خاص بزند. اما به گفته آنها نهادینه کردن سیاست‌های محدودیت‌زا برای تجار و تبدیل کردن آن به یک رویه معمول، خلاف قواعد و اصول تجارت آزاد است و حتی می‌تواند مسیر پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی(WTO) را که در یک دهه گذشته تلاش‌های زیادی برای عضویت در این نهاد بین‌المللی انجام شده است با مخاطره همراه کند. از سوی دیگر، با وجود آنکه فعالان اقتصادی از رفع ممنوعیت‌های صادراتی استقبال می‌کنند و بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت هم می‌تواند به‌عنوان گامی در جهت برداشتن موانع تجاری باشد اما کارشناسان معتقدند چنین رویکردی نشان از نوعی روزمرگی سیاست‌گذار در صدور بخشنامه‌های تجاری است؛ به این معنا که سیاست‌گذار مجبور می‌شود در فواصل زمانی‌ کوتاه نسبت به دستورات قبلی خود بازنگری کند و به‌طور مستمر بخشنامه‌های اصلاحی صادر کند.

بخشنامه‌هایی که معمولا جامع نیستند و تنها یک یا چند کالای محدود را به‌عنوان ممنوعیت یا رفع ممنوعیت صادراتی یا وارداتی شامل می‌شود،‌ اتفاقی که سردرگمی و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی را به دنبال داشته است. البته به‌طور همزمان در کنار رفع این ممنوعیت‌ها، صادرات برخی دیگر از اقلام زیرمجموعه چوب و کاغذ از جمله «انواع مقطوعات چوبی خام» و «انواع کاغذ باطله و روزنامه» در بخشنامه جدید متولی تجارت کشور ممنوع اعلام شده است.  در سوی مقابل برخی مسوولان تجاری عنوان می‌کنند که ابلاغ این بخشنامه‌ها در راستای تنظیم بازار و کنترل عرضه و تقاضا انجام شده است. محمدرضا مودودی،‌معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در این باره گفته است که برای حمایت از بخش خصوصی، صادرات برخی کالاها و نیز واردات برخی دیگر از کالاها ممنوع یا محدود شده است. مودودی همچنین عنوان می‌کند که بخشی از تقاضا برای ممنوعیت‌های صادراتی از طرف بخش خصوصی مطرح شده است که هدف از آن تامین نیازهای اساسی مردم و تنظیم بازار داخل در شرایط فعلی بوده است.

اما در بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به غیر از ابلاغ رفع ممنوعیت انواع کاغذ بسته‌بندی و انواع تیشو، برخی ممنوعیت‌های صادراتی نیز اعلام شده است. در بخش دیگری از این دستورالعمل آمده است که صادرات انواع مقطوعات چوبی خام، انواع نئوپان و MDF خام، انواع کاغذ باطله، کاغذ روزنامه به شکل رول و ورق، انواع کاغذهای اندود نشده شامل: انواع کاغذ و مقواهای چاپ و تحریر به شکل رول و ورق،‌ کاغذ سبک اندود شده (LWC) دفاتر ثبت و حسابداری و دفترچه مشق ممنوع شده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط استرداد جرایم مالیاتی اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی سبحانیان رییس کل سازمان امور مالیاتی، بخشنامه در خصوص استرداد جرایم مالیاتیکه من غیر حق از مؤدی دریافت شده را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: در راستای اجرای دادنامه شماره ۲۰۸۰ مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری و پیرو بخشنامه شماره ۲۰۰/۵۶۹۴۴ د مورخ ۱۴۰۲/۸/۲۱ با موضوع اصلاح مفاد بخشنامه تفویض اختیار بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی یادآور می‌شود وفق مقررات مربوطه در مواردی که اصل مالیات قابل استرداد تشخیص داده شود، استرداد جرایم متعلقه نیز امری بدیهی بوده و اساساً موضوع بخشودگی این جرایم قابل طرح نخواهد بود مع الوصف به تبعیت از مفاد دادنامه فوق مقرر می دارد.

در تمامی مواردی که از اطلاق مقررات صادره؛ از جمله بند (۷) بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۱۰ مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۰، بند (۸) بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۱ مورخ ۱۴۰۱/۱/۷، جزء (۴) از بند (۳) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۴۵ مورخ ۱۳۹۸/۵/۲۷ و بند (۲) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۷/۲ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۶ و اصلاحیه آن به شماره ۲۰۰/۹۷/۴۹ مورخ ۱۳۹۷/۳/۲۳ با موضوع تفویض اختیار بخشودگی جرایم مالیاتی این تلقی صورت گرفته باشد که در صورت من غیر حق بودن مطالبه اصل مالیات بخشودگی جرایم مالیاتی متعلقه در اختیار سازمان امور مالیاتی است میبایست وفق احکام قانونی مربوط نسبت به استرداد جرایم فوق به درخواست مودی یا منظور نمودن به حساب مالیات دوره یا دوره های بعدی اقدام شود.

کد خبر 6092774 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تحقق مطالبه کارگران شرکت کاغذپارس با حذف پیمانکار و افزایش مدت قرارداد کار
  • (ویدیو) بخشنامه مدیرکل حقوقی گمرک باطل شد
  • صد و شصت و یکمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • بهروز افخمی و خاطرات یک بازپرس دادگستری
  • بخشنامه ممنوعیت دریافت هر نوع هدیه توسط کارکنان دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • شرایط استرداد جرایم مالیاتی اعلام شد