Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی  در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به تحویل سامانه موشکی پیشرفته اس 300 روسی به سوریه پرداخت و نوشت: بیانیه ای که روز سه شنبه توسط «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه صادر شد و در آن اعلام کرد که کشورش چهار سکوی موشکی سامانه «اس 300» پیشرفته ضد هواپیما و ضد موشک را به سوریه تحویل داده است پایان یک مرحله و آغاز مرحله جدیدی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان مرحله عربده کشی اسرائیل در حریم هوایی سوریه است یا امیدواریم چنین باشد و آغاز مرحله مقابله با تجاوزهای اسرائیل با قدرت و کارایی بیشتر یا این گونه آروز داریم.

حالت سکوتی که بر مسئولان اسرائیلی در قبال این اقدام حاکم است و صادر نشدن هر گونه واکنشی توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل یا هر کدام از ژنرال هایش  بازتاب دهنده حالت سردرگمی و در عین حال نگرانی آنهاست.

درست است که آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل تأکید کرد که هواپیماهای اسرائیلی به بمباران اهداف ایرانی در عمق سوریه ادامه می دهند و نتانیاهو نیز همین چالش را تکرار کرد اما از زمان سرنگونی هواپیمای روسی«ایلوشین20» در آسمان سوریه با یک موشک سوری در اواسط ماه گذشته که در نتیجه یک حیله اسرائیلی عمدی بتا یک موشک سوری مورد اصابت قرار گرفت هیچ گونه هواپیمای اسرائیلی هیچ گونه حمله هوایی به اهدافی در عمق سوریه انجام نداده است.

رهبران روسیه فقط این سامانه موشکی پیشرفته را به سوریه تحویل ندادند بلکه تعهد به ایجاد اختلال و انداختن پارازیت در سیستم های هر گونه هواپیمایی کردند که به حریم هوایی سوریه نزدیک شود؛ امری که باعث کم شدن آزادی تحرک هوایی اسرائیل به پایین حد آن تا مبادا تلفات سنگینی متحمل شود یا با روسیه رویارویی نظامی رخ دهد. از آن بیشتر این است که مسئولان سیاسی و نظامی اسرائیلی زیادی به شدت از نتانیاهو و لیبرمن انتقاد می کنند و آنها را مسئول وخامت روابط با روسیه به دلیل تهور و غرورشان می دانند.

آن چه فرماندهان نظامی اسرائیلی را این روزها نگران کرده است پیشرفت در توان موشکی ایران نه از حیث مسافت و برد و حجم ویرانگری بزرگ آن بلکه دقت در اصابت به اهدافش است و این در دو حمله ای که طی چهل روز گذشته رخ داد تجسد پیدا کرد:

نخست: هدف قرار دادن مقر یک گروهک (تروریستی) کرد در شهر اربیل در تقریبا یک ماه پیش با چهار موشک میان برد است که یکی از موشک ها با دقت بسیار زیاد به مقر اصابت کرد و در انهدام آن موفق شد این در حالی است که سه موشک دیگر در حیاط آن اصابت کردند.

دوم: اعلام حمله موشکی ایران به مواضع داعش در نزدیکی شهر مرزی «البوکمال»  در مرزهای سوریه و عراق با استفاده از موشک های بالستیکی است که برد این موشک ها به 750 کیلومتر می رسد و نیز حمله با پهپادها است که در انتقام حمله تررویستی به یک رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غرب ایران صورت گرفت؛ این حمله تروریستی منجر به جان باختن(شهادت)  24 نفر و زخمی شدن 60 نفر دیگر شد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

این طبیعی است که طرف های عربی و اسرائیلی تلاش کنند که از اهمیت تحویل موشک های اس300 به سوریه بکاهند زیرا آنها در اردوگاه تجاوز به سوریه قرار دارند. در این زمینه نیز باید آن چه روزنامه های اسرائیلی به نقل از تحلیلگران و ژنرال های سابق ارتش این رژیم نوشتند ذکر کرد که گفتند که فرماندهان نظامی اسرائیلی با ایالات متحده آمریکا برای مدرن کردن سامانه هایی که هواپیماهای «اف16» به آنها مجهز هستند هماهنگی می کنند تا توان نظامی این موشک ها(موشک های اس300) را ناکام بگذارند یا از هواپیماهای«اف35» بسیار پیشرفته در هر گونه تجاوز هوایی احتمالی به سوریه استفاده کنند لیکن کارشناسان آمریکایی تأکید می کنند که ایالات متحده آمریکا این نوع هواپیماها را هنوز مورد استفاده قرار نداده است و چه بسا به اسرائیل اجازه ندهد که پیش از خودش از آنها استفاده کند و آن چه درباره استفاده اسرائیل از این نوع هواپیماها در چند ماه پیش گفته شد دقیق نیست.

سوریه نه فقط به لحاظ سیاسی بلکه به لحاظ نظامی نیز بهبود پیدا می کند و آن چه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفت و گو با روزنامه «الشاهد» کویت گفت و خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) آن را روز گذشته منتشر کرد و درباره وجود صف طولانی دیپلمات ها و مسئولان عرب و خارجی که دروازه سوریه را برای از سر گیری روابط و بازگشایی سفارتخانه ها می کوبند چندان دور از واقعیت نیست و شاید در آغوش کشیدن گرم و رو بوسی «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه و «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در سالن سازمان ملل یکی از نمونه هاست.

ما در انتظار شلیک اولین موشک از نوع «اس300» به اولین هواپیمای اسرائیلی هستیم که حریم هوایی سوریه را نقض می کند تا در حالی که در آتش می سوزد و دود از آن بلند شده سرنگون شود و ما بر این باور نیستیم که انتظارمان زیاد طول بکشد...و الله اعلم.

 

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز سوریه تحولات سوریه موشک های اس300 اهواز امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۰۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل

روزنامه کویتی «الجریده» امروز (شنبه) به نقل از منابع خود مدعی شد: «تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله اخیر این کشور به اسرائیل به شدت افزایش یافته است.»

به گزارش شفقنا، پس از حمله بی سابقه تهران علیه اسرائیل که با صد‌ها موشک و پهپاد رخ داد، درخواست‌ها برای خرید تسلیحات ایرانی به شدت افزایش یافته است.

این روزنامه با اشاره به اینکه مقامات پانزده کشور پس از این حمله خواستار خرید پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی شده اند، در ادامه به نقل از منابع خود آورده است: درخواست‌ها برای خرید تسلیحات ایرانی فراتر از ظرفیت‌های تولید ایران است و این کشور مجبور به رد برخی از این درخواست‌ها شده است.

در ادامه مطلب روزنامه کویتی آمده است: برخی از این کشور‌ها مشتری‌های سابق ایران و برخی مشتری‌های جدید این کشور برای خرید تسلیحات هستند.

دیگر خبرها

  • زخمی شدن 10 نظامی اسرائیلی در غزه
  • یک گردشگر ترکیه ای با چاقو یک نظامی اسرائیلی را در قدس زخمی کرد
  • ضرب و شتم نظامیان زن اسرائیلی بعد از امتناع از حضور در ارتش
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • کشته شدن 2 فرمانده ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه
  • ببینید | اولین تصاویر از مرحل آماده کردن موشک‌های سپاه برای حمله به اسرائیل؛ نوشته‌های خاص بر روی موشک‌ها
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل