Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@09:22:19 GMT

اجرای ساماندهی و مرمت گنبد مسجدالنبی (ص) قزوین

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۱۱۲۹۳

اجرای ساماندهی و مرمت گنبد مسجدالنبی (ص) قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین، امیر ارجمند سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: مسجدالنبی (ص) یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد تاریخی ایران است که با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنا به لحاظ گستردگی صحن، شبستان‌ها و شیوه معماری و جایگاه آن نزد مردم قزوین و گردشگران پروژه بازسازی و مقاوم‌سازی بخش‌های آسیب‌دیده آن از سال‌های گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارجمند با اشاره به اجرای فاز جدید مرمت گنبد این بنای باشکوه تاریخی– مذهبی اظهار کرد: در ادامه فعالیت‌های مرمتی صورت گرفته در این بنا طبق سنوات گذشته، فاز جدید مرمت گنبد مسجدالنبی از اوایل تیرماه سال جاری در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
وی افزود: به دنبال اجرای عملیات استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی گنبد مسجدالنبی (ص) توسط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین روند پیشرفت این پروژه به هفتاد درصد رسید.
این مسئول عنوان کرد: اقدام‌هایی چون برچیدن نمای آجری فرسوده آهیانه گنبد و ایوان جنوبی، تهیه مصالح و نماچینی مجدد با آجرختایی بخش‌های برچیده شده، تخلیه بند نمای آجری آهیانه گنبد، بندکشی با ملات گچ‌وخاک و ماسه بادی نمای آجری آهیانه گنبد، تعویض سنگ درپوش رخبام، تهیه و نصب کاشی هفت رنگ، تهیه مصالح و ترمیم کاشی‌های نره خود گنبد، برچیدن کف، اجرای پلاستر سیمانی در ایوان‌ها و گنبدخانه، تهیه مصالح، کروم بندی در حال اجراست.
ارجمند خاطرنشان کرد: ضمن اینکه پوکه‌ریزی و شیب بندی سطح زیر آجرفرش، تهیه مصالح و فرش کف با آجر زرد کاشان و اجرای امولوسیون بی‌رنگ ضدآب به‌صورت پاششی بر روی سطح گنبد تحت نظارت کارشناسی مهندس حسینی از محل اعتبارات استانی این اداره کل در دست اجرا است که خوشبختانه روند انجام آن از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی برخوردار بوده و در حال تکمیل است.
شایان‌ذکر است مسجدالنبی قزوین با ۱۴۰۰۰ مترمربع مساحت یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۲۰۲ هجری قمری در روزگار فتحعلی شاه قاجار بنانهاده شده و به لحاظ شیوه معماری و استواری بنا از مهندسی ویژه‌ای برخوردار است.
به گزارش ایکنا این بنای تاریخی- مذهبی واقع در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی قزوین با سه در ورودی، چهار ایوان، هشت شبستان، سر در محتشم شمالی، گنبد دوپوش و تزئینات معماری رسمی‌بندی، کاشی‌کاری معرق و هفت‌رنگ مقرنس ازجمله مساجد زیبای کشور بوده که با شماره ۱۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و هر آدینه میزبان نمازگزاران جمعه است.

انتهای پيام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ايكنا قزوين قرآن مسجدالنبي مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام اصفهان

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی اصفهان با اشاره به اجرای طرح ساماندهی و نظم‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام (ره) (نقش جهان) این شهر با مشارکت هیات امنای بازار و نهاد‌های مربوطه گفت: نظم‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها اولین اقدام موثر هیات امنای بازار اصفهان و بر اساس درخواست‌های مردمی است و در این زمینه نهاد‌هایی مانند پلیس راهور و شهرداری مشارکت اثربخش داشتند.

مصطفی نباتی‌نژاد افزود: نظم‌دهی به بخش‌های دیگر بازار با مشارکت هیات امنا در دستور کار قرار دارد تا شاهد کاهش چالش‌ها و مشکلات در این ناحیه تاریخی و فرهنگی باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین به مطالبه شورا برای ساماندهی معابر شهری توجه کند
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • اجرای طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام اصفهان
  • اجبار دانش آموزان برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • اجباری نبودن لباس فرم برای دانش آموزان
  • اجرای طرح ساماندهی و بهسازی بلوار شهید دشتی
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی در گنبد کاووس
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • اجرای ۱۵ طرح عمران شهری در سلماس