Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@22:13:31 GMT

آیا پرسپولیس مثل تیم ملی بازی کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۱۲۸۸۴

آیا پرسپولیس مثل تیم ملی بازی کرد؟

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست ؛ روز تاریخی باشگاه پرسپولیس، اولین برد تاریخ این تیم در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا رقم خورد و پرسپولیس با شایستگی قدم اول را محکم برداشت تا هواداران خود را برای حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا امیدوار‌تر از هر زمان دیگری کند.
 
 این نتیجه در‌حالی رقم خورد که تیم پرسپولیس بسیاری از بازیکنان خود را به‌دلایل مختلف در خدمت خود نداشت و در شروع فصل نیز از جذب بازیکن جدید محروم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  با این شرایط و انجام مسابقه در زمین حریف قدرتمندی مانند السد قطر که از بازیکنان با کیفیت و طراز اول سود می‌برد، بهترین نتیجه‌ای که اهالی فوتبال متصور بودند کسب نتیجه مساوی یا باخت خفیف در زمین حریف و جبران آن در ورزشگاه آزادی و در حضور و با حمایت هواداران پرسپولیس بود.
 
نتیجه این دیدار، فراتر از انتظار هواداران و کارشناسان رقم خورد که آن را می‌توان نتیجه دو عامل مهم دانست. اولین عامل رقم خوردن این نتیجه درخشان، استراتژی کارآمد سرمربی تیم پرسپولیس بود. برانکو در این دیدار با توجه به شرایط موجود، پرسینگ از زمین حریف را در دستور کار بازیکنانش قرار داد و در این بین برای مهار ژاوی، بازی‌ ساز نابغه السد، از چند روش ترکیبی استفاده کرد.
 
با نگاه دقیق به قرار‌گیری بازیکنان پرسپولیس در میانه میدان و ایجاد فضاهای خالی اما مرده (بخوانید فضای سیاه چاله‌ای‌) برای ژاوی او را در شرایطی قرار می‌دادند که حتی با در اختیار داشتن توپ، انتخابی برای ارسال پاس کلیدی و خطرناک برایش وجود نداشت. از سوی دیگر پرس مدافعان حریف توسط علیپور و منشا، فرصت بازی‌سازی از دفاع را از بازیکنان السد گرفت. شاید این تاکتیک هوشمندانه‌تنها راه برتری مقابل السد بود و مربیان با‌تجربه و باهوش از این راه برای تقابل با چنین تیمی استفاده می‌کردند.
 
عامل دوم و مهم‌تر در این پیروزی تاریخی، بازیکنان پرسپولیس بودند. ترکیبی از جوانان و با تجربه‌های این تیم در این دیدار نشان دادند که غیرت و تعصب به پیراهن و باشگاه چیست و فعل خواستن چگونه صرف می‌شود. با نگاه به آمار دوندگی بازیکنان و مقایسه آن با دیگر تیم‌های داخلی و آسیایی، تفاوت آشکاری را در این مورد خواهیم دید.
 
 بازیکنان پرسپولیس در این دیدار بیش از حد توان خود برای این بازی تلاش کردند و حاصل آن بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ این باشگاه بود. در این بین برخی همکاران قلم به دست، این پیروزی شیرین را به بازی‌های تیم ملی تشبیه کردند و آن را نسخه‌ای از فوتبال تیم کی‌روش دانستند.  با نگاهی سطحی به شرایط تیم پرسپولیس و تیم‌ملی می‌توان این موضوع را به کلی نفی کرد. در تیم‌ملی تمام شرایط مهیا می‌شود و بازیکنان لژیونر با سلام و صلوات از باشگاه‌های خود به اردوی تیم‌ملی می‌آیند و در آخر برد‌های خفیف و فوتبال نتیجه‌گرا، ماحصل این تیم بوده است. بسیاری از بازیکنان تیم‌ملی در باشگاه‌ها و لیگ‌های کشور‌های دیگر، جزء بازیکنان برتر و حتی گلزنان برتر لیگ خود هستند و بهترین بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور به اردوی تیم‌ملی دعوت می‌شوند.
 
شرایط کنونی پرسپولیس و استراتژی برانکو را اما به هیچ وجه نمی‌توان با تیم‌ملی و کی‌روش مقایسه کرد زیرا ابزار‌های برانکو به هیچ وجه قابل قیاس با کی‌روش نیست و باید در گفتن این مطلب که برد برانکو شبیه برد‌های کی‌روش در تیم‌ملی بود، تجدید نظر کرد.
به اعتقاد نویسنده نه‌تنها تاکتیک اتخاذ شده توسط برانکو به هیچ وجه شبیه کی‌روش نبود بلکه باید از این شیوه بازی که مطابق با سبک و سیاق روز فوتبال اروپا است، الگو‌برداری کرد و به احترام بازیکنان پرسپولیس که در اجرای این استراتژی از جان مایه گذاشتند، ایستاد و کلاه از سر برداشت. 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پرسپولیس تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوسمار: به دلیل جزئیات ریز به صدر نرسیدیم

به گزارش "ورزش سه"،  اوسمار ویرا سرمربی پرسپولیس در پایان بازی با سپاهان در کنفرانس خبری گفت: قبل از اینکه بخواهم درمورد بازی صحبت کنم از همه طرفدارانی که آمدند، به ما انرژی دادند، کمک‌مان کردند با این رابطه نزدیک بین بازیکنان، تیم و هوادارن به ما خیلی کمک کردند در شرایط سخت مخصوصا این بازی که شرایطی برای استفاده داشتیم خیلی کمک‌مان کردند، تشکر کنم.

ویدئو: 331645

اوسمار ادامه داد: همه می‌دانستیم که بازی سختی خواهیم داشت. بازی‌ای که جزییات خیلی کوچک شرایطش را عوض می‌کند. یک شانس خیلی خوب که مهدی ترابی داشت و یک شانس خوب برای سپاهان بود که ما در لحظات آخر بازی یک بازیکن کمتر داشتیم.

او در مورد ناکامی در رسیدن به صدر افزود: امروز شانس خوبی داشتیم که به صدر جدول برویم و اختلاف امتیاز ایجاد بکنیم اما ۵ بازی دیگر مانده و ما تا آخرش می‌جنگیم تا پرسپولیس را به آنچه که حقش است برسانیم. فوتبال استراتژی‌های زیادی دارد و همین فوتبال را جالب می‌کند. با روش‌های مختلف می‌شود بازی کرد و مثل بازی امروز یارگیری‌های من تو من، گرفتن یار و خطاهایی که انجام می‌شود جزو شرایط بازی است که کمی از سرعت بازی کم می‌کند. داخل بازی تقریبا توانستیم بازی را در وسط زمین و زمین سپاهان کنترل کنیم. پاس آخر و جزییات ریزی که می‌توانست بازی را تمام کند و ما را به گل برساند متاسفانه نشد و نشد که به گل برسیم.

او در مورد ناکامی در گلزنی تیمش و نتیجه بازی تراکتور-استقلال گفت: ما برنامه این را داشتم که جلو برویم و حمله کنیم تا گل بزنیم. شانس‌هایی هم داشتیم اما نشد که استفاده کنیم و به چیزی که می‌خواهیم برسیم. بازی‌های بزرگ اینطوری هستند. مثلا بازی با سپاهان، تراکتور و استقلال سخت هستند و به نتیجه رسیدن سخت است. ما اصلا به نتیجه بازی تراکتور نگاه نمی‌کردیم و به دنبال امتیاز گرفتن برای خودمان بودیم. پرس کردن در زمین سپاهان نشان می‌دهد چقدر میل به گلزنی داشتیم.

دیگر خبرها

  • اوسمار: می‌جنگیم تا به حقمان برسیم
  • اوسمار ویرا: ۵ بازی باقی مانده و برای حق‌مان تا آخر می‌جنگیم
  • اوسمار: به دلیل جزئیات ریز به صدر نرسیدیم
  • اوسمار: شانس رسیدن به صدر جدول را از دست دادیم/ هواداران مثل ما ناراحت هستند
  • اوسمار: تا روز آخر می‌جنگیم/دست من باشد می‌گویم پرسپولیس همیشه قهرمان می‌شود
  • تراکتور از استقلال پرمهره تر است/ از نتیجه بازی راضی هستم
  • تهدید عجیب سرمربی استقلال خوزستان؛ فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • پورموسوی: فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • اوزونیدیس: رتبه پنجم و هفتم تفاوت ندارد، مهم ساختن تیم است