Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   علی آزادگان  اظهار کرد: بارش شهابی جباری شب دوشنبه ۳۰ مهرماه به اوج خود خواهد رسید و رصدگران می توانند شاهد ۱۵ تا ۲۰ شهاب در ساعت باشند.وی با بیان اینکه البته حضور ماه نزدیک به بدر، رصد شهاب های جباری را سخت خواهد کرد، گفت:این بارش شهابی ناشی از ذرات به جای مانده از دنباله دار هالی است که هر ۷۵ تا ۷۶ سال به دور خورشید می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: همانطور که از نام این بارش پیداست کانون آن در صورت فلکی جبار قرار دارد که این بارش شهابی از ساعت 19 بیست و نه مهرماه آغاز و در حدود ساعت ۲ بامداد به اوج می رسد.

 

آزادگان با بیان اینکه به هنگام رصد نباید به کانون بارش خیره شد زیرا شهاب ها اکثرا در فواصلی دورتر از کانون بارش دیده می شوند، گفت: بارش شهابی جباری بارش خیلی مشهوری نیست اما اگر نور ماه کمتر باشد می توان آن را رصد کرد؛ که امسال با وجود نور ماه رصد آن سخت خواهد بود.

 

وی افزود: سرعت میانگین شهاب‌های این بارش نسبت به کره زمین در اوقات اوج این بارش معمولاً حدود ۶۶٫۲ کیلومتر بر ثانیه‌است که نسبتاً زیاد به‌شمار می‌آید امّا شهاب‌های این بارش چندان روشن نیستند و در عوض از خود خاکستر بیشتری بر جا می‌گذارند.به گفته این کارشناس نجوم، نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش معمولاً حدود ۳۰ است که البتّه نرخ ساعتی سرسویی اوج هر بارش شهابی تغییر می‌کند.

 

مهر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بارش شهابی کارشناس نجوم صورت فلكي گوناگون جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۴۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات یک رأس بره آهو در شهرستان خوسف

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان خوسف گفت: ماموران گشت کلانتری ۱۲ ماژان شهرستان خوسف هنگام انجام ماموریت و گشت زنی در محور روستایی این شهرستان، یک راس بره آهو کوچک را که از مادرش جدا شده و در حاشیه جاده سرگردان بود مشاهده کردند.

 سرهنگ بهمدی با بیان اینکه ماموران بلافاصله برای در امان ماندن از شر حیوانات و تلف شدن بره آهو، نسبت به نجات آن اقدام کرده، افزود: این بره آهو برای نگهداری و رها سازی در دامان طبیعت به کارکنان اداره محیط زیست شهرستان تحویل داده شد. 

وی ضمن تاکید بر حفظ منابع زیستی و حیات وحش گفت: شهروندان به محض مشاهده این چنین مواردی، مراتب را به سازمان‌های مرتبط گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • افزایش هزینه‌های درمان در مراکز ناباروی
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • نجات یک رأس بره آهو در شهرستان خوسف
  • هدف قرار گرفتن کشتی «سیکلادیس»با پهپاد «شهاب» نیروهای یمنی+ فیلم
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
  • آغاز به کار کنگره همکاری‌های دولت ،دانشگاه و صنعت در قم
  • جباری:شرایط سپاهان کار پرسپولیس را سخت می‌کند/ اصلا انتقادی به اوسمار ندارم