Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - در شرايط جنگ اقتصادي تشکيل « ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور» ، هماهنگي و هم‌افزايي در اطلاع‌رساني به مردم و اقناع افکار عمومي از طريق انتقال دقيق، صحيح و سريع اخبار و اطلاعات بيش از پيش ضرورت و اهميت يافته است.

جنگ اقتصادي مفهومي انتزاعي از يک رويارويي، تنش و رقابت در حوزه اقتصادي، بازرگاني و تجاري است که برخي دولت ها با همين حربه و استفاده از ابزارهايي مانند تحريم، تهديد و فشار اقتصادي، اهداف سياسي خود را دنبال مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شدت و ضعف اين مدل جنگ به نوع و ميزان رابطه سياسي و اقتصادي طرفين، ساختار و توان اقتصادي هر يک از دولت ها و البته اهداف سياسي برنامه ريزي شده طرفي که مي خواهد سياست هاي خود را تحميل کند، بستگي دارد.
يکي از ويژگي هاي تمام جنگ ها به خصوص نبردهايي که ماهيت «جنگ سرد» دارند، عمليات رواني است؛ جنگ اقتصادي هر چند تمام عيار و پر تنش هم باشد در زمره جنگ هاي سرد قرار مي گيرد و کشور مهاجم قبل از هر رويارويي، عمليات رواني خود را از خاکريزهاي مختلف آغاز مي کند.
وقتي وضعيت جنگ اقتصادي شکل مي گيرد، اتاق هاي فکر دشمن پيش و بيش از هر چيز، افکار عمومي، اعتماد ملي و خودباوري ملت ها را هدف مي گيرند و پس از آن در يک عمليات رواني گسترده و عموما تبليغاتي، التهاب آفريني و بحران سازي در بازارهاي اقتصادي و ايجاد ياس و نا اميدي از بهبودي اوضاع را در ميان مردم برنامه ريزي مي کنند.
ستادهاي تبليغات رواني در جنگ اقتصادي مرحله به مرحله اين نوع باور را در افکار عمومي تزريق مي کنند که آينده پيش رو مبهم و خاکستري است و رسانه هاي به خدمت گرفته شده در اين نوع ستادها به صورت هدفمند وجود کاستي ها، نواقص و کمبود ها را با سياه نمايي دامن مي زنند و اگر دستاوردي ملموس و روزنه اميدي براي بهتر شدن شرايط اقتصادي متصور و بيان شود، آن را به استهزا گرفته، هجو کرده و دروغين جلوه مي دهند.
اين علائم را مي توان در شرايط حداقل يک سال اخير در ايران به وضوح ملاحظه کرد؛ بيشتر کارشناسان و تحليلگران سياسي و اقتصادي تاييد مي کنند که يک جنگ اقتصادي بر ضد ايران آغاز شده است؛ البته اين نوع جنگ و رويارويي در قالب تهديد و تحريم مربوط به همين چند سال اخير نيست، بلکه چهار دهه است که مردم ايران هر بار به دليل و ادعايي از سوي دولت آمريکا و به تبع آن از طرف هم پيمان اين کشور با مدل هاي مختلف تحريم، تهديد و فشار روبه رو هستند و مقاومت کرده اند.
** تشکيل ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي کشور
در مقابل چنين هجمه و فشاري از سوي دشمن، تشکيل ستادهاي مقابله با تحريم، اتاق هاي فکر و کارگروه هاي مقاومت و تاب آوري در برابر تحريم ها، اولا؛ نيازمند يک آمادگي ملي در سطح جامعه است، ثانيا؛ نيازمند يک هماهنگي ستادي بين دستگاه هاي اجرايي کشور در حوزه هاي اقتصادي و رسانه اي است.
بر همين اساس شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، تشکيل «ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي کشور» را به عنوان يک اقدام ضروري شناخت و حسن روحاني رئيس جمهوري روز شنبه (7 مهرماه) در حکمي عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور را به عنوان رييس اين ستاد منصوب و سياست گذاري و برنامه ريزي رسانه اي و نظارت بر اجراي آنها براي ايفاي نقش فعال و موثر در مواجهه با جنگ رواني و اقتصادي و مقابله با هرگونه التهاب آفريني در بازار و اقتصاد کشور را به عنوان وظايف رييس اين ستاد، به وي ابلاغ کرد.
مسووليت، اهداف، ساختار و ماموريت هاي ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به رياست رئيس جمهور در تاريخ 27 مرداد 1397 برگزار شده بود، مشخص و تصويب شد، البته تصويب سياست هاي کلان اطلاع رساني براي مبارزه با جنگ رواني و مسائل اقتصادي يک هفته پيش از اين جلسه نيز در تاريخ 23 مرداد در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي که سران سه قوه نيز حضور داشتند تصويب شده بود.
راهکارهاي لازم براي تنوير افکار عمومي و جلب مشارکت مردم از طريق اطلاع رساني براي مبارزه با هر نوع اختلال در تنظيم بازار و همچنين برخورد قاطع و عادلانه با هر گونه فساد در چرخه فعاليت هاي اقتصادي نيز از مواردي بود که شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در اين جلسه مدنظر قرار داد و بررسي کرد.
شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در آن جلسه همچنين سياست هاي کلان اطلاع رساني با هدف مبارزه با جنگ رواني و التهاب آفريني در جامعه نسبت به مسايل اقتصادي با رويکرد آرامش بخشي و ثبات به بازار تصويب کرد.
** فرماندهي واحد رسانه اي
کارشناسان و تحليلگران حوزه رسانه نيز با انتقاد از آشفتگي هاي اخبار و انتشار اطلاعات در رسانه هاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي که در 6 ماه اخير در خصوص نوسانات بازار و نرخ ارز بيستر شاهد آن بوديم، وجود يک ستاد هماهنگ کننده و يا به زعم علي اکبر ناطق نوري « فرماندهي واحد رسانه اي» را براي مقابله با برنامه هاي اتاق رسانه اي جنگ اقتصادي که دشمن آغاز کرده، يک امر اجتناب ناپذير و ضروري مي دانند.
حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري اوايل مرداد ماه سال جاري در بازديد از خبرگزاري ايرنا با اشاره به جنگ رواني دشمن براي هدف قرار دادن اعتماد مردم به نظام تاکيد کرد که براي مقابله با اين جنگ رواني نيازمند فرماندهي واحد رسانه اي هستيم.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين نقش رسانه ها را در مبارزه با عمليات رواني دشمن و در شرايط جنگي به خصوص جنگ اقتصادي مهم و همچنين حمايت و پشتيباني مسئولان از رسانه ها را ضروري دانست.
** پاسخ گويي مناسب به ابهامات، ضعف‌ها و خلاء‌هاي اطلاعاتي جامعه
با ابلاغ حکم رئيس جمهوري به رحماني فضلي وزير کشور، وي در نخستين حضور خود در بين خبرنگاران ضرورت و جزئيات تشکيل ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي را تشريح کرد.
رئيس ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي روز يکشنبه (8مهرماه) در جمع خبرنگاران، هماهنگي و تبادل اطلاعات بين دستگاه هاي متولي امور اقتصادي و اطلاع رساني، پاسخگويي به خلاء هاي اطلاعاتي جامعه را از وظايف ابلاغي اين ستاد عنوان کرد و افزود: اين ستاد 19 عضو دارد و من نقش هماهنگ کننده در آن خواهم بود.
رحماني فضلي اظهار داشت: در جلسه سران قوا تصميم گرفته شد که هماهنگي بين دستگاه هاي متولي مسايل اقتصادي و دستگاه هاي اطلاع رساني ايجاد شود که هم تبادل اطلاعات انجام و هم اقدامات ايجابي و سلبي مورد نياز برنامه ريزي شود و علاوه بر رفع ابهامات، ايرادات و ضعف ها به خلأهاي اطلاعاتي جامعه پاسخ مناسب داده شود.
** مسئوليت سنگين ستاد تبليغات اقتصادي
حفظ آرامش فکري و امنيت رواني جامعه در شرايط جنگ تحميلي اقتصادي و جلوگيري از بروز بحران نيازمند تدابير پيشدستانه و همچنين مراقبت و سالم سازي فضاي عمومي و رسانه اي کشور از شايعات و اخبار نادرست است.علاوه بر اين هماهنگي بين 19 دستگاه متولي و اجرايي در دو حوزه اقتصادي و رسانه اي کشور نيازمند يک همکاري منسجم و منظم بين همه دستگاه ها و قواي کشور و نهادها است.
همين دلايل کافي بود تا در اين شرايط خاص وزير کشور که مسئوليت دبيرکلي ستاد مبارزه با مواد مخدر را هم بر عهده دارد از رئيس جمهوري درخواست کند با توجه به گستردگي اهداف، اختيارات و مسئوليت هاي ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي کشور، فرد ديگري به عنوان دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تعيين و منصوب کند.
رحماني فضلي در اين نامه از حسن اعتماد رئيس جمهوري قدرداني کرده است و تمرکز ويژه در جهت تحقق اهداف و برنامه هاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در خصوص ستاد اطلاع رساني و تبليغات اقتصادي کشور را يک ضرورت و مسئوليت مهم بيان کرده و دليل تقاضاي خود را وقت گذاري شايسته و پيگيري مناسب اهداف و برنامه هاي اين ستاد عنوان کرده است.
** نقش مردم و رسانه ها
در جنگ اقتصادي «خط مقدم» و «پشت جبهه» با يکديگر هم پوشاني دارند، مردم در کنار مسئولان و دولت نيز به عنوان حامي منافع ملي و پشتيبان مردم هم دوش يکديگر به ميدان نبرد مي آيند و در برابر شرايط سخت و بحران اقتصادي، مقاومت مي کنند، رسانه ها نيز پيش از انتشار هر خبر و گزارشي آثار و تبعات مثبت و منفي آن را با دقت و وسواس بيشتري ارزيابي مي کنند.
به اعتقاد رحماني فضلي رئيس ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور بايد هماهنگي بين دستگاه هاي متولي مسايل اقتصادي و دستگاه هاي اطلاع رساني ايجاد شود تا هم تبادل اطلاعات انجام و هم اقدامات ايجابي و سلبي مورد نياز برنامه ريزي شود و علاوه بر رفع ابهامات، ايرادات و ضعف ها به خلأهاي اطلاعاتي جامعه پاسخ مناسب داده شود.
به نظر مي رسد باتوجه به شرايط تبليغاتي و اقداماتي که برخي رسانه هاي داخلي و شبکه هاي اجتماعي در فضاي مجازي به دليل نداشتن اطلاعات يا ناهماهنگي بين دستگاه ها در چند ماه گذشته به وجود آوردند از يک طرف و غرض ورزي هاي رسانه هاي خارجي براي تخريب دستاوردهاي کشور در مسايل اقتصادي از طرف ديگر، هماهنگي و هم‌افزايي در اطلاع‌رساني به مردم و اقناع افکار عمومي از طريق انتقال دقيق، صحيح و سريع اخبار و اطلاعات در قالب يک ستاد بيش از پيش ضرورت و اهميت يافته است.
تشکيل ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور به رياست وزير کشور نيز نشان مي دهد حضور در جبهه «جنگ اقتصادي» اکنون به يک وظيفه ملي تبديل شده است، وظيفه اي که مي توان با تجربه سال هاي دفاع مقدس براي دفاع از کشور مقايسه کرد، روزهايي که منسجم، متحد، همدل و همراه در برابر دشمنان ايستاديم.
وظيفه ملي براي هر ايراني يعني اينکه در خط مقدم جنگ اقتصادي، اعتماد و باور داشته باشد از اين شرايط سخت عبورمي کنيم و براي هر رسانه‌ و هر کسي که تريبون در اختيار دارد اين است که در انتشار مطالب و بيان مواضع اقتصادي، منافع ملي و حقوق مردم را نيز به طور جدي رعايت کند.
سيام**3070**1553
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۴۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان محب مهر پلمب نشده است

به گزارش جام جم آنلاین، ساعاتی پیش تصاویری در فضای مجازی منتشر و در توضیح آن ادعا شده بود که بیمارستان محب مهر در شمال تهران به دلیل کشف حجاب پلمب شده است. در پی این ادعا اما مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت موصوع را تکذیب و اعلام کرد:‌ «درپی انتشار فیلم  پلمپ بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب، به آگاهی می‌رساند که این موضوع کذب است. اصل ماجرا این است که پس از تماس عوامل درمانی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰  و حضور مامور پلیس در بیمارستان، مشخص شد که دو بیمارستان محب مهر و هاشمی‌نژاد دارای یک در مشترک هستند و همین موضوع سبب اختلافات حقوقی و مِلکی توسط بیمارستان‌های مذکور، نرده‌گذاری و پلمب این در شده است.»

در ادامه این اطلاعیه با تاکید بر اینکه «فعالیت هر دو بیمارستان در حال انجام است»، آمده است:‌ «هر بیمارستان در ورودی مجزایی هم دارد که برای تردد مراجعین است.»

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس همچنین در پایان تاکید کرده که «پلیس هرگونه خبری مبنی بر پلمب مرکز درمانی به دلیل کشف حجاب را صحیح ندانسته و آن تکذیب می‌کند. از مردم نیز درخواست می‌شود تا اخبار را از  رسانه‌های رسمی کشور پیگیری کنند.»

دیگر خبرها

  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • بیمارستان محب مهر پلمب نشده است
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند
  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  • نحوه مشارکت مردم اسلامشهر در بازسازی عتبات عالیات اطلاع رسانی شود
  • راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان