Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عرفانی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این تفاهم نامه بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه پواتیه فرانسه (University of Poitiers) امضا شد و همکاری حوزه‌های مختلف تبادل علمی از جمله تبادل استاد و دانشجو، همکاری در امور آموزشی و بالینی و نیز پژوهش‌های مشترک را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به توانمندی‌های دانشگاه‌های پواتیه در جنوب فرانسه، امکان همکاری اساتید در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های روانپزشکی، علوم اعصاب و مطالعات ترک اعتیاد فراهم است و به زودی گروهی کاری از اساتید و متخصصان مرتبط با این حوزه‌ها برای توسعه همکاری‌ها به دانشگاه «پواتیه» سفر می‌کنند.

به گفته عرفانی بر اساس این تفاهم نامه، برنامه ریزی برای حضور اساتید و متخصصان دانشگاه پواتیه و آشنایی با امکانات و توانمندی‌های دانشگاه هم در دستور کار است.

پرفسور Yves Jean رئیس دانشگاه پواتیه، علاقمندی ویژه خود و اعضای هیات علمی دانشگاه را برای توسعه ارتباطات علمی با ایران به ویژه با دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم که به همراه هیات همراه به فرانسه سفر کرده بود، علاوه بر امضای این تفاهمنامه به مجارستان رفت و در قالب تیم ایران، در نشست روسای دانشگاه‌های قرن ۲۱ در بوداپست شرکت کرد.

بهادر در این نشست که با موضوع ویژگی‌های دانشگاه‌های قرن ۲۱ و با محوریت مباحث بین الملل سازی دانشگاه‌ها برگزار شد، روسای دانشگاه‌هایی از اروپا، آمریکای جنوبی، استرالیا و آفریقا حضور داشتند و در خصوص باید‌ها و نباید‌های بین الملل سازی و نقش آن در توسعه دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر کردند.
انتهای پیام/ر

بسترسازی توسعه همکاری های علمی شیراز، فرانسه و مجارستان 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۵۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار، رشد ۲۱۲ درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه بین‌المللی و رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را از جمله دستاوردهای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در سال گذشته عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین میرآبادی با اشاره به تصویب ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور، اظهار کرد: مأموریت و هدف اصلی این سازمان، ساماندهی روابط بین سیاستگذاران، مجریان و گروه‌های هدف تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از طریق تدوین و پیشنهاد سیاست‌های جدید، برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی و پشتیبانی از تعاملات علمی و فناورانه بین‌المللی کشور است.

وی با تاکید بر اهم دستاوردهای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در سال ۱۴۰۲ به پذیرش مسئولیت کمیسیون‌های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان اشاره و تصریح کرد: معاونت علمی با هدف توسعه تعاملات علمی و فناورانه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی با محوریت دستاوردهای دانش‌بنیان و همچنین ارتقای قدرت نرم و بی اثرکردن تحریم‌ها، مسئولیت کمیسیون‌های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان را بر عهده گرفته است. دبیرخانه این کمیسیون‌ها در سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تشکیل خواهد شد. مرکز همچنین در راستای معرفی برنامه‌ها و حمایت‌های خود به جامعه هدف و همچنین توانمندسازی آنها، بیش از ۲۵ رویداد تخصصی را با مشارکت بیش از سه هزار نفر برگزار کرده است.

میرآبادی، تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر تاشکند، معرفی مستشار توسعه فناوری، تبادل هیات در رویدادهای مهم دو کشور، انعقاد بیش از ۱۰ میلیون دلار قرارداد صادراتی، ایجاد زیرساخت تولیدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و توافق تأسیس پارک فناوری مشترک را از جمله اقدامات این سازمان در کشور ازبکستان عنوان کرد و یادآور شد: همچنین، توافق برای تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر دوشنبه، توافق برای تأسیس پالایشگاه گیاهان دارویی و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های فناورانه و تحقیق و توسعه مشترک اقدامات مرکز تعاملات در ارتباط با کشور تاجیکستان محسوب می‌شود.

صادرات دارو و تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ادامه داد: در حوزه قاره آفریقا اقداماتی همچون توافق برای گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه با وزارت اقتصاد دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک کشور الجزایر، ثبت ۱۰ تجهیز پزشکی و دو دارو در کنیا (۱۰ داروی دیگر در فرایند ثبت قرار دارند)؛ صادرات واکسن‌های دامی و کودهای کشاورزی به کنیا و اوگاندا، توافق برای ایجاد مراکز خدمات پهپادهای کشاورزی در کنیا و اوگاندا و تأسیس مرکز نمایشگاهی محصولات دانش‌بنیان در اوگاندا در سال گذشته به انجام رسید.

میرآبادی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون دلار قرارداد صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز با کشور ونزوئلا امضا شد، افزود: اعزام تیم‌های آموزشی از اساتید برتر دانشگاهی در حوزه نانو فناوری، تأسیس مرکز نوآوری و فناوری مشترک ایران و ونزوئلا، برپایی نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر رئیس‌جمهور به کاراکاس از دیگر اقدامات ما در تعامل با این کشور بوده است.

وی در خصوص تعامل با کشور کوبا و دستاوردهای آن، اظهار کرد: پذیرش ۳ هیات کوبایی در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری؛ حضور به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین، برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه بین‎‌المللی کوبا، جمع‌بندی فرصت‌های همکاری مشترک در دو حوزه سلامت و امنیت غذایی نظیر واکسن و فرآورده‌های زیستی دارویی، دامی و کشاورزی، کود، سم و تجهیزات مورد نیاز برای توسعه سیستم‌های آبیاری نوین، صنعت نیشکر و محصولات جانبی، دارو، مواد اولیه دارویی، مواد جانبی و حلال‌ها از جمله این اقدامات است.

صادرات دانش‌بنیان

میرآبادی افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ را از دیگر دستاوردهای مرکز تعاملات دانست و گفت: این مرکز با تنوع‌بخشی به حوزه‌های جغرافیایی هدف، برنامه‌ریزی هدفمند با توجه به ویژگی‌ها و ماهیت‌های متفاوت حوزه‌های فناورانه مختلف، افزایش میزان حمایت‌های مالی (بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال) و همچنین افزایش تعداد حمایت‌های خود از جمله برپایی ۱۶ پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی، چهار اعزام مستقل به نمایشگاه‌های بین‌المللی و چهار پذیرش هیات‌های خارجی در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی به این مهم دست یافته است.

به گفته وی، رشد ۲۱۲ درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه (R&D) بین‌المللی (ارزش این پروژها از ۱۲۶,۲۵۰,۰۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۱ به ۳۹۴,۲۱۰,۰۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است) دستاورد دیگر این مرکز محسوب می‌شود.

میرآبادی، تعریف چهار پروژه مشترک با آکادمی علوم چین در برنامه مشترک صندوق علمی راه ابریشم در حوزه‌های علوم کشاورزی، نانو، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب و محیط زیست، بیوتکنولوژی، تعریف ۱۴ پروژه همکاری مشترک با بنیاد ملی علوم طبیعی چین در قالب برنامه مشارکت علمی میان دانشمندان ایران و چین در حوزه‌های علوم زیستی، علوم مواد، ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم زمین و عمومی، تعریف ۱۵ پروژه مشترک با بنیاد علوم بنیادین روسیه در قالب برنامه مسابقات مشترک تحقیقات مرزی در همه علوم و علوم انسانی در حوزه‌های فناورانه علوم زیستی، علوم مواد و تحقیقات بهداشتی و نهایتا تعریف دو پروژه با بنیاد تحقیقات آلمان در قالب برنامه تحقیقات مشترک در حوزه‎‌های علوم هواشناسی و محیط زیست، علوم شناختی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم آزمایشگاهی را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.

همکاری با کارآفرینان ایرانی مقیم خارج

میرآبادی، رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ( افزایش تعداد متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور که در قالب برنامه کانکت پلاس با آنها همکاری انجام شده است، از ۷۷۷ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۵ نفر در سال ۱۴۰۲) را دیگر دستاورد مرکز تعاملات بر شمرد و خاطرنشان کرد: پلتفرم همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در آذرماه سال ۱۳۹۴ با همفکری و مشارکت ۱۰ تن از برجسته‌ترین متخصصان و محققان ایرانی دانشگاه‌های برتر خارج از کشور و همچنین مطالعه برنامه سایر کشورها در جذب نخبگان طراحی شد.

به گفته وی، این پلتفرم در قالب برنامه‌هایی همچون جذب هیأت علمی، پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تأسیس شرکت‌های فناور، برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت و ... با تأکید بر مدل چرخش مغزها اجرا می‌شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، میرآبادی ادامه داد: مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با تغییر رویکرد و در راستای بهره‌مندی از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در جهت رونق اقتصاد دانش‌بنیان کشور، برنامه کانکت پلاس را در سال ۱۴۰۲ طراحی و اجرایی‌سازی کرده است.

به گفته وی، از جمله محورهای اضافه شده به این برنامه می‌توان به طراحی سازوکار جدید برای حمایت از تأسیس شرکت‌های نوپای فناورانه (تحت عنوان چلنج) در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار در سال گذشته
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری ها با ایرانیان مقیم خارج
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافت
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزیش یافت
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج