Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازتاب عاشورا در ادبیات فارسی از طریق مرثیه‌سرایی است و مرثیه‌ها در ادبیات هم بازتاب گسترده‌ای داشته است. ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶ استانها قزوین نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سید اسماعیل قافله‌باشی امروز در ویژه ‌برنامه حماسه جمال که در راستای بررسی و تحلیل جلوه‌های زیباشناختی حماسه حسینی با حضور استاندار قزوین، استادان،‌ هنرمندان و علاقه‌مندان در حسینیه امینی‌ها برگزار شد، اظهار داشت: مرثیه انواع مختلفی دارد، مرثیه‌های خانوادگی، مرثیه‌هایی که درباره پادشاهان است؛ نوعی از مرثیه‌ها هم مرثیه مذهبی هستند و در مرثیه مذهبی هم یک قسمت مربوط به جریان جان‌سوز حضرت سیدالشهدا(ع) و کربلاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از دوران صفویه به بعد مرثیه مذهبی به ویژه مرثیه کربلا در ادبیات ما فراوان سروده شد و شاعرانی چون محتشم کاشانی،‌ قاآنی شیرازی، وصال شیرازی، صامت بروجردی، نیر تبریزی و عمان سامانی مرثیه‌هایی درباره حماسه کربلا سروده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: ادبیات ما یکی از افتخارات ما ایرانیان است و ظرفیت بسیار بالایی در پرداختن به پدیده‌ها دارد یکی از ظرفیت‌های ادبیات پرداختن به موضوع مرثیه است.

وی تاکید کرد: بازتاب عاشورا در ادبیات فارسی از طریق مرثیه‌سرایی بوده و مرثیه‌ها در ادبیات هم بازتاب گسترده‌ای دارند در واقع جریان کربلا آن‌قدر بزرگ و عظیم بود که بلافاصله بعد از اینکه اتفاق افتاد در تمام عالم بازتاب یافت،‌ در ادبیات فارسی نیز درست از آن زمان به بعد مرثیه‌ها سروده شدند.

حسن لطفی فیلم‌ساز و پژوهشگر سینما نیز در این برنامه اظهار داشت: در زمانه‌ای که تصویر عاشورایی امکان رفتن روی پرده سینما را نداشته ناصر تقوایی فیلمی ساخته است که تجلی یک احساس ناب درباره عاشوراست؛ احساسی که از انسانیت سرچشمه گرفته است.

وی افزود: نخستین فیلم با موضوع کربلا در تاریخ سینمای ایران مستندی به نام «فاجعه کربلا» است که توسط زکریا هاشمی ساخته‌ شده است این فیلم مستند است چون در سینمای آن روزگار امکان نمایش واقعه عاشورا را نداشت.
 
لطفی افزود: یکی از نمونه‌های انعکاس حماسه حسینی در فیلم و سینما؛ فیلم اربعین ساخته ناصر تقوایی است این فیلم به‌اندازه‌ای اثرگذار است که بعد از مدت‌ها در سال 1397 در جشنواره فیلم فجر بازسازی و به‌عنوان یک اثر شاخص پخش می‌شود و مورد تشویق و تحسین همگان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: ناصر تقوایی نخستین فیلم‌سازی نیست که درباره عاشورا فیلم ساخته است بلکه قبل از او افراد دیگری بوده‌اند که عاشورا را وارد سینما کرده‌اند تا تماشاگران روی پرده حس و اندیشه نابی را درک کنند.

کارگردان قزوین عنوان کرد: در سینمای ایران اگر چه به‌صورت مستقیم به عاشورا پرداخته نشده اما پرداخت غیرمستقیم همواره وجود داشته به‌عنوان‌مثال در بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران علمدارها شخصیتی آزاده داشتند و کاراکتر ویژه‌ای بودند که خصوصیات خوبی برای آن‌ها طراحی‌ شده بود.

انتهای پیام/ح

R41364/P1357/S6,63/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات کارگران مازندران پیگیری می شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسینیان بعدازظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شهید مصطفی خمینی (ره) اظهار کرد: یکی از اولویت‌های سازمان بسیج کارگران مطالبات جدی کارگران محسوب می‌شود.

وی گفت: مجموعه سپاه کربلا خود را در کنار کارگران می‌بیند، اظهار کرد: کشورهای غربی کارگران به عنوان یک وسیله و ابزار می‌بینند اما در نظام مقدس اسلامی کارگران در راس قرار دارند پیامبر گرامی اسلام بر دستان زحمتکش کارگران بوسه زده است.

حسینیان با اشاره به اهمیت و جایگاه کارگران در کشور ادامه داد: در سال‌هایی که با شعار اقتصادی مزین شده است نقش کارگران در تحقق آن پررنگ است زیر کارگران چرخ تولید را به چرخش در می‌آورند.

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات سپاه کربلا اظهار امیدواری کرد تا بتوانیم با کمک دستگاه‌های مختلف مسائل و مشکلات فراروی کارگران را به حداقل برسانیم.

کد خبر 6093344

دیگر خبرها

  • مطالبات کارگران مازندران پیگیری می شود
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • عکس| میثم مطیعی هشدار داد: کربلا رخ می‌دهد، نه ظهور
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • قدرت نفوذ رسانه در بازتاب اعتراضات آمریکا و اروپا نمایان شد
  • بازتاب قهرمانی فوتسال ایران در رسانه‌های جهان
  • بازتاب سیزدهمین قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در رسانه‌های جهان
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • بازتاب خشونت پلیس آمریکا در شبکه‌های اجتماعی