Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  مرتضی براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران، امروز پنجشنبه در همایش نجوم و گردشگری فضا پایه نیاسرکاشان که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزارشد گفت: صدور این پروانه در کشور اصلی ترین زمینه برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه فضایی خواهدبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با تشکیل کارگروه های متعدد در ماه های اخیر به دنبال فعال سازی بازار مناسب برای شکل گیری این اپراتورها در کشور و همچنین تدوین بسته حمایتی دولت در این زمینه هستیم.

به گفته وی، در همین زمینه مجوز تاسیس اپراتور ماهواره سنجشی و ایستگاه دریافت ماهواره ای در دست اقدام است و همچنین شناسایی و تعریف بسته فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی نیز در دست اقدام بوده است که اطلاع رسانی آن در ماه های آینده انجام خواهدشد.

رئیس سازمان فضایی ایران، توسعه زیر ساختها را که دولتها در آن نقش اساسی دارند اصلی ترین شاخص در توسعه بازار دانست و گفت: حوزه فضایی نیز به منظور ایجاد زمینه رشد و توسعه کسب و کارها از این فاعده مستثنی نمی باشد و در همین راسنا تامین تصاویر ماهواره ای با رزولیشن یک متر از دو مسیر تامین ماهواره سنجش ملی و همچنین تامین تصاویر به صورت مستقیم از ماهواره های خارجی و آزاد سازی داده های غیر حاکمیتی موجود را که آرشیو غنی از تصاویر 40 سال گذشته است در دستور کار جدی قرارداده است.

براری، اظهار امیدواری کرد که این تصاویر تا پایان سال در اختیار جامعه کاربران و کسب و کارهای حوزه سنجش از دور قرارگیرد.
 

راه اندازی مرکز آرشیو ملی و پردازش داده های فضایی در مراحل پایانی است

وی، همچنین از مراحل پایانی راه اندازی مرکز آرشیو ملی و پردازش داده های فضایی خبرداد و گفت: امیدواریم از طریق پلتفرم دسترسی به این مرکز ، تمامی کسب و کارها بتواند بخش عمده ای از نیازمندی های خود را مرتفع سازد.

به گفته وی، افزون بر توسعه زیرساخت ها ، آگاه سازی جامعه، و تحصیل کردگان نسبت به امکان ایجاد و ارایه خدمات فضاپایه در دستور کار بوده که برگزاری کارگاه ها و همایش های متعد در دانشگاه ها و پارک های فناوری در این زمینه ایجاد شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزاری اولین نوآوردگاه فضایی در هفته جهانی فضا و سازماندهی رویدادهای متعدد کارآفرینی دیگر در طول سال با مشارکت دستگاه های اجرایی مختلف از اهم اقدامات است.

براری، اظهارداشت: اولوویت های توسعه خدمات فضایی در این زمینه در سال 97 شامل پنج حوزه هواشناسی ، کشاورزی، خدمات شهری، مدیریت بلایا و محیط زیست در نظر گرفته شده و مبنای اقدام است.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود ظرفیتهای جغرافیایی بسیار ارزشمند کشور تپه های مریخی دامغان، منطقه گندم بریان شهداد کرمان، کوههای فضایی چابهار و دریای ستارگان قشم و بسیاری مناطق دیگر که مناطق بکر و قابل ارتقا بوده و قابلیت جذب گردشگر را دارا بوده است.

به گفته وی، پارک های موضوعی و با تم فضایی با هدفآگاه سازی و آموزش جامعه با اسرار آفرینش که در بسیاری از کشورها مورد توجه فراوان قرارگرفته است در دستو کار سازمان فضایی قراردارد.
 

احداث نخستین پارک نجوم و رصدی در نیاسر کاشان

رئیس سازمان فضایی ایران، ظرفیت سوم این حوزه را پارک های رصدی و نجومی که با توجه به فراگیری و علاقه مندی مردم ایران زمین به علوم نجوم و کشف اسرار خلقت و وجود رصدخانه های بسیار مهم در کشور و از جمله در کاشان است تاکید کرد و گفت: برای تبدیل این رصدخانه ها به عنوان مراکز علمی و با هدف ارتقای دانش جامعه در این راستا برنامه هایی در سازمان فضایی تدوین شده است.

براری، گفت: شب جذاب و پرستاره منطقه کاشان ، فرصتی برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی است که در این راستا و برای استفاده از این ظرفیت خدادادی برای جذب گردشگر نخستین پارک نجوم و رصدی در نیاسر کاشان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال پیگیری و انجام است.

وی با اشاره به 12 مهرماه آغاز هفته جهانی فضا در ایران گفت: « فضا جهان را متحد می کند» شعار انتخابی برای برنامه های هفته جهانی فضا در سال 97است.

براری، فضا را بستری برای توسعه همکاری های بین المللی دانست و گفت: ما در دو مناسبت هفته جهانی فضا وروز ملی فناوری فضایی فرصت تشکیل دستاوردها در عرصه فضایی و قدردانی از زحمات وتلاشهای متخصصان این حوزه را در کشور داریم.

 وی، با تقدیر از برگزاری همایش نجوم و گردشگری فضا پایه نیاسرکاشان در کاشان به همت نماینده و مسئولین آن گفت:با تاکید وزیر ارتباطات بر موضوع اقتصاد بخش فضایی از طریق توسعه کاربردها و کسب و کارها در کنار توسعه فناوری مورد توجه قرار گرفته است.

 بکارگیری فناوری ماهواره هاه در کاهش هزینه های بخش کشاورزی  

 براری، اصلی ترین دغدغه سازمان را با این رویکرد برقراری ارتباط بین دو حوزه کاربرد و فناوری ودر مجموع ارتقا جایگاه کشور از هر دو بعد دانست و گفت: در برخی از کشورها با استفاده ازاین فناوری در بخش کشاورزی هزینه های خود را کاهش و بهره وری تولید محصولات را افزایش می دهند یا در کشورهای دیگر با پایش خطوط انتقال نفت با استفاده از ماهواره ها از هدر رفت منابع جلوگیری می شود.

وی در پایان آزاد سازی فعالیت های فضایی و عدم تصدی گری صرف دولت را به عنوان اولین اولویت سازمان برشمرد و گفت: در این زمینه تلاش صورت گرفته است تدوین و تصویب پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده که در همین روزهای اخیر برای اجرا ابلاغ شده است.

یادآور می شود: همایش نجوم و گردشگری فضا پایه نیاسرکاشان با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی اصغر مونسان،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و مسوولان کاشان برگزارشد.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارتباطات اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۷۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین اتوبوس‌ خودران شیفت شب جهان در سئول (فیلم)

سئول کره جنوبی تنها کلان شهر جهان است که اتوبوس های خودران در یکی از اصلی ترین خیابان‌های آن کار می‌کنند؛ آن هم در شیفت شب.

به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، مرد ناظر که پشت فرمان نشسته با فشار یک دکمه کوچک کنار می نشیند، نه دست به فرمان می زند نه پا روی پدال می گذارد.

این اتوبوس در خیابان‌های سئول می‌چرخد، سر پیچ ها می‌پیچد و پشت چراغ‌های راهنمایی متوقف می‌شود و ظاهرا کسی توجه زیادی به اتوبوس‌ها نمی کند.

"پارک سانگ اک" مدیر عامل این پروژه می گوید: "یک روز تمام اتوبوس های سئول بدون راننده خواهند شد".

شرکت او 4 سال را صرف توسعه اتوبوس خودران شیفت شب کرده که گفته مقامات شهری اولین اتوبوس  در این نوع در جهان است.

این نوع اتوبوس‌ها و اتومبیل‌ها به عنوان وسایل نقلیه خودران با AV شناخته می شوند.

پارک مدیر عامل شرکت توسعه دهنده این طرح می‌گوید: "افراد کم و کمتری خواهان راندن اتوبوس‌ها هستند و خودران‌ها راه عالی برای پر کردن این خلا هستند".

خیابان های آرام سئول در شب جای مناسبی برای آزمایش این فناوری محسوب می شوند اما این فناوری تا تکمیل و بی عیب و نقص بودن راه زیادی در پیش دارد. جزئیات بیشتر را در تصاویر گزارش ببینید.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آغاز به کار اتوبوس‌های بدون راننده در سوئیس حرکت اتوبوس‌های خودران در شبکه حمل و نقل عمومی(+عکس و فیلم) ارسال مواد غذایی با استفاده از خودروهای خودران

دیگر خبرها

  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • اولین اتوبوس‌ خودران شیفت شب جهان در سئول (فیلم)
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است