Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@08:42:29 GMT

خاطره ‌گوها امانت‌داران دوران دفاع مقدس باشند

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۱۷۹۹۷

خاطره ‌گوها امانت‌داران دوران دفاع مقدس باشند

بهناز ضرابی زاده روز پنجشنبه در حاشیه نقد و بررسی این کتاب توسط کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: گلستان یازدهم در بردارنده خاطرات مشترک خانم پناهی روا و شهید چیت ‌سازیان از زمان آشنایی، عقد، ازدواج و شهادتشان است و البته مروری هم به سال‌ های بعد از شهادت شهید دارد و زندگی همسر ایشان را روایت می ‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت: زندگی شهید چیت ‌سازیان با همسرش یکی از موضوع های جذاب از دفاع مقدس است، زیرا فرزند ایشان 37 روز پس از شهادت شهید متولد می‌ شود.
این نویسنده درباره ویژگی این اثر نسبت به دختر شینا بیان داشت: مصاحبه این کار توسط خانم فرزانه مردی در تهران انجام شد و آن را به صورت فایل صوتی که حدود 13 ساعت بود برایم فرستادند فایل را که گوش دادم در همان زمان احساس کردم این کار نیاز به مصاحبه ‌های مجدد دارد.
ضرابی‌ زاده افزود: بنابراین تصمیم گرفتم خودم با خانم پناهی روا وارد مصاحبه شوم و این اتفاق افتاد و از اول تا پایان کار به طور دائم با خانم پناهی در ارتباط بودم و ساعت‌ ها با ایشان مصاحبه انجام دادم و در کوچک ترین جزئیات وارد شدم تا هر آنچه که در این مدت یکسال و هشت ماه اتفاق افتاده بوده است را چه از زوایای پنهان و چه از خاطرات خود شهید و چه احساسات خانم پناهی بیان کنم .
وی اضافه کرد: در این کار نسبت به دختر شینا به جزئیات بیشتری توجه شده و همچنین به فرهنگ و عقاید مردم چه در زندگی فردی و چه زندگی اجتماعی‌ در آن سال‌ها بیشتر پرداخته شده است.
ضرابی زاده پیرامون انتخاب عنوان کتاب به‌عنوان گلستان یازدهم گفت: در حقیقت برای انتخاب اسم این کتاب خیلی درگیر بودم و دوست داشتم اسمی باشد که به نوعی شخصیت سردار شهید چیت ‌سازیان را معرفی کند و از طرفی جذاب هم باشد و با محتوای کتاب در ارتباط باشد و هم از کلیشه به دور باشد.
وی ادامه داد: اما آن چیزی که برایم زیبا و جذاب است زندگی این دو فرد بود که یک دوران کوتاهی باهم بودند و خانم پناهی روا به دزفول می‌رود و آنجا در کنار همسرشان زندگی می‌کند و به نظر من این زندگی یک گلستان بوده؛ و این دو در دزفول در کوچه ‌ای زندگی می‌ کردند که اسم آن کوچه گلستان یازدهم بوده و در نهایت اسم این کتاب گلستان یازدهم انتخاب شد.
این نویسنده با اشاره به نوشته اولیه خود در رابطه با این کتاب گفت: کتاب را از ابتدا و انتها نوشتم اما هر چی متن را می خواندم جذب نوشته نمی شدم 6 ماه گذشت که من چگونه بنویسم که برای مخاطب جذاب باشد به این نتیچه رسیدم که کارم را از آخر به اول بنویسم زیرا یک خاطره پرماجرا نبوده بلکه یک زندگی کوتاهی بود و 50 صفحه را از متن اولیه حذف کردم.
**خاطره گوها باید به دنبال حادثه طلایی باشند
ضرابی‌ زاده خطاب به منتقدین این اثر که در خاطره گو باید به دنبال حادثه طلایی باشیم یادآور شد: در این اثر حادثه طلایی به دنیا آمدن فرزند شهید بود و داستان را از آخر به اول نوشتم که یک هنجارشکنی در اثر اتفاق افتاد و همزمان با خاطره نگاری به ادبیات متن اضافه کردم تا یک اثر قابل نقد و بررسی در حوزه ادبی شود.
ضرابی‌زاده تاکید کرد: جنگ را باید همانگونه که بوده روایت ‌گری شود و خاطره‌ گوها باید امانت‌دار این حوزه باشند.
وی در پاسخ به یکی از سوالات اعضای کانون مبنی بر اینکه چرا در این داستان توصیف های ادبی بیشتری استفاده نشده است گفت: اثر خاطره گویی گلستان یازدهم خاطره بود و ادبی نبود به همین دلیل توصیف های ادبی بیشتری در آن به کار نرفته است.
ضرابی‌ زاده افزود: شخصیت های داستانی با یکدیگر متفاوت هستند و بخش اعظمی از این اثر به راوری بر می گشت و به همین دلیل درتوصیف شخصیت های این داستان نمی توانستم؛ اضافه کنم.
این نویسنده با اشاره به اسم و عناوین فصل‌ها تصریح کرد: اسامی فصل ها مرتبط با متن است و دوست داشتم هر فصل‌ اسم‌ های زنانه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: خاطرات پیوسته و بدون فصل بندی مخاطب را خسته می‌ کند و فصل‌ ها هر چی کوتاهتر باشد، انگیزه مخاطب را بالا می‌ رود.
ضرابی ‌زاده با اشاره به تجربه های نوشتاری خود گفت: کتاب دختر شینا را که قبل از این اثر نوشته بودم مخاطبان پذیرفته بودند و به دنبال خلق اثر قوی تری بودم.
سردار شهید علی چیت‌ سازیان در سال 1341 همزمان با سالروز تولد حضرت امیرالموُمنین(ع) کودکی در همدان چشم به جهان گشود. بعد از انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی با تشکیل تیپ انصارالحسین وی مسئول واحد اطلاعات و عملیات شد و در این مسئولیت خوش درخشید و در اوایل سال65 با حفظ مسئولیت در واحد اطلاعات و عملیات مأموریت یافت تا محور عملیات بعد را تشکیل دهد در عملیات ‌های کربلای 4 و 5 علی با حفظ مسئولیت قبلی مسئول محور عملیات نیز گردید، سرانجام چهارشنبه 4 آذر سال 66حین انجام یک ماموریت گشت شناسایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
کتاب گلستان یازدهم خاطرات زهرا پناهی روا، همسر سردار شهید علی چیت ‌سازیان، مسئول اطلاعات و عملیات تیپ انصارالحسین همدان به قلم بهناز ضرابی زاده منتشر شد که مقام معظم رهبری نیز بر این کتاب تقریظ نوشته است.
به مناسبت هفته ملی کودک و نوجوان کتاب گلستان یازدهم در مرکز فرهنگی و هنری شماره پنج کرمان نقد و بررسی شد.
بهناز ضرابی ‌زاده برگزیده بیش از 30 جشنواره داستان ‌نویسی سراسری است و داور مسابقات مختلف ادبی همدان نیز بوده است. تألیف و چاپ بیش از 250اثر ادبی در نشریات از دیگر فعالیت ‌های این نویسنده 44 ساله است.
دخترشینا(سوره مهر) مرغ شل (سوره مهر) آن روز سه شنبه بود (صریر) سیب آرزو (مدرسه) آدم برفی (عروج) گنجشک سبز و آبی (صریر) بابای 9 سالگی (برکت کوثر) آخرین تکه نان کودک (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) از آثار وی هستند.
9895/ 5054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز ازدواج تولد دوران دفاع مقدس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کودک و نوجوان اهواز امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ جواد پیوند فرمانده سپاه ناحیه سوادکوه صبح چهارشنبه در مراسم یادواره شهدای کارگر استان مازندران با محوریت شهدای کارگر شهرستان سوادکوه، در گزارشی از وضعیت شهرستان سوادکوه در دوران دفاع مقدس، با اشاره به وجود معادن بزرگ زغالسنگ در این شهرستان، سوادکوه را یک شهرستان کارگری از قبل از انقلاب دانست و گفت: تعداد زیادی از این افراد ساکن شهرستان سوادکوه بودند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه با اشاره به تعداد ۷ هزار نفری کارگران این معادن در شهرستان در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: از این تعداد جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر به جبهه حق علیه باطل اعزام شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه از این تعداد ۳ هزار نفری اعزامی به جبهه دفاع مقدس، بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر جانباز کارگری در این دوران بودند، افزود: همچنین تعداد ۳۰ نفر نیز شهادت روزیشان شد و این مراسم تجلیلی از مقام شامخ آنهاست.

کد خبر 6093906

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم