Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-28@15:08:35 GMT

نتایج سنجش امواج الکترومغناطیسی اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۱۸۰۰۵

نتایج سنجش امواج الکترومغناطیسی اعلام شد

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، غلامرضا خاکسار مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در کارگاه آموزشی ایمنی تشعشع در نمایشگاه تله کام با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پایش تشعشعات الکترومغناطیسی در کشور اظهار داشت: متولی قانون ایمنی تشعشعی کشور سازمان انرژی اتمی است و تمامی تجهیزات و اقدامات لازم در این حوزه باید به تأیید این سازمان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سازمان تنظیم مقررات به عنوان دستگاه همکار در قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ با سازمان انرژی اتمی همکاری می کند، گفت: تمامی تجهیزات حوزه فرکانسی کشور و تشعشعات رادیویی مطابق با استاندارد ICNIRP و نیز استاندارد ملی ایران که مطابق با این استاندارد بین المللی است مورد بررسی و پایش قرار می گیرد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

خاکسار با بیان اینکه مقاله معتبری درباره پرتوهای غیریون ساز مانند موبایل و آنتن های BTS در ایران وجود ندارد و ما از منابع خارجی برای انجام تحقیقات و بررسی استانداردها استفاده می کنیم، افزود: از سوی دیگر کارگروه ارتباط مشترک شهر وابسته به شهرداری، ضوابط نصب سایت ها، آنتن ها و دکل های تلفن همراه در شهر تهران را تدوین کرده است و باید تمامی این تجهیزات در کارگروه ارتباطات مشترک شهر مجوز بگیرند. در این کارگروه یکی از مواردی که بررسی می شود بحث ایمنی تشعشع است.

وی حد مجاز تشعشعات را بر مبنای استانداردهای بین المللی ۲۸ ولت بر متر عنوان کرد و یادآور شد: تمامی تجهیزات نصب شده در حوزه تشعشعات رادیویی باید بر مبنای این حد مجاز نصب و راه اندازی شود.

مدیر کل نظارت بر سرویس های رادیویی رگولاتوری با بیان اینکه زمانی که مجوز برای نصب آنتن های موبایل داده می شود یعنی موضوعات استاندارد برای آنها رعایت شده است، گفت: افرادی که می خواهند برای نصب آنتن ها با اپراتورها همکاری کنند باید ابتدا از اپراتورها بخواهند مجوز کارگروه ارتباط مشترک شهر را به آنها نشان بدهند.

وی افزود: فاصله در نصب آنتن های موبایل معیار نیست و معیار اصلی ایمنی تشعشع است، برای مثال فاصله دکل تا پنجره منزل با فاصله آن نسبت به نقاط حساس مانند بیمارستان و مهدکودک ها باید متفاوت باشد. از سوی دیگر قدرت سیگنال از جمله مواردی است که در نصب آنتن های موبایل مورد توجه قرار می گیرد.

مدیر کل نظارت بر سرویس های رادیویی رگولاتوری با اشاره به پایش دوره ای و نصب تجهیزات اندازه گیری تشعشع در فضای فرکانسی کشور از سوی رگولاتوری، تصریح کرد: رگولاتوری در این زمینه اپراتورها را ملزم به ارائه گواهی به پرتوکاران و خرید تجهیزات اندازه گیری تابش رادیویی و ماکروویو کرده است. در همین حال بر مبنای بررسی شکایات مردمی، تجهیزات اندازه گیری آنلاین در ۷۰ نقطه از شهر تهران و نیز ۱۸ نقطه شهر شیراز نصب شده است و قرار است به صورت دوره ای در سایر کلان شهرها نیز برای اندازه گیری میزان تشعشع این تجهیزات نصب شود.

خاکسار از ساخت تجهیزات ثابت اندازه گیری تشعشعات غیر یون ساز توسط مرکز تحقیقات مخابرات و همکاری رگولاتوری برای نخستین بار در کشور خبر داد و اظهار داشت: این تجهیزات در کشورهای معدودی ساخته می شود و ما برای اولین در منطقه خاورمیانه توانستیم این تجهیزات را تولید کرده و وارد این صنعت شویم. سایر کشورهای منطقه تاکنون توان ساخت این تجهیزات را نداشتند.

وی با بیان اینکه تجهیزات نصب شده در نقاط مختلف شهر تهران بر مبنای آیتم هایی از جمله تجمیع و تراکم جمعیت، حساسیت مناطق، نگرانی مردم، آسیب پذیری افراد و نیز میزان منابع انتشار امواج است، خاطرنشان کرد: در این پروژه مطالعه موردی در چهار کشور اسپانیا، یونان، ایتالیا و ترکیه را داشته ایم. برای شبکه شدت میدان مغناطیسی، تعداد منابع انتشار امواج و فاصله آن از منبع انتشار را اندازه گیری کرده و دستگاه ها را در نقطه ای نصب می کنیم که بالاترین حد تشعشع را دارد.

وی افزود: براساس پارامترهای مدنظر نصب این تجهیزات در مرکز تهران بیشتر و در غرب تهران کمتر است. بر این اساس ۱۵ درصد این تجهیزات در نزدیکی مراکز درمانی، ۴۳ درصد در نزدیکی مراکز آموزشی و ۴۲ درصد تجهیزات در مراکز پرجمعیت شهر تهران نصب شده است.

مدیر کل نظارت بر سرویس های رادیویی رگولاتوری یادآور شد: نتایج بررسی سامانه های آنلاین سنجش تشعشع تا روز سه شنبه هفته جاری نشان می دهد که ۹۴ درصد تشعشعات بسیار پائین تر از حد استاندارد است.

وی گفت: در شهر تهران و شیراز ۹۴ درصد تشعشعات زیر ۵ ولت بر متر و ۶ درصد تشعشعات کمتر از ۲۸ ولت بر متر است. این اندازه گیری مربوط به تشعشعات تا فرکانس ۱۸ هزار مگاهرتز است و مربوط به تشعشعات آنتن های موبایل و سایر دستگاه های رادیویی می شود. حتی یک نمونه از سایت های نصب شده نزدیک به ۲۸ ولت بر متر گزارش نشده است.

خاکسار با بیان اینکه اثرات حرارتی امواج الکترومغناطیسی ثابت شده است، تأکید کرد: اما تاکنون هیچ گونه اثر الکترومغناطیسی بر بیماری ها ثابت نشده است.

انتهای پیام/

31 / 167

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۸۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تازه‌ترین آمار داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام بیش از ۸۰ هزار داوطلب در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

علیرضا کریمیان در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این خبر اظهار کرد: ثبت‌نام نوبت دوم برای پذیرش رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از روز گذشته سه‌شنبه، ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ منحصراً از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و در روز یکشنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ پایان می‌پذیرد.

وی در ادامه تصریح کرد:  داوطلبان لازم است برای اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی، ضوابط مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران، مقررات وظیفه عمومی برای برادران، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غیر ایرانی و سایر موارد مورد نیاز، دفترچه راهنمای ثبت‌نام در این آزمون را مطالعه کرده و در صورتی که شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنما را دارند، به عنوان داوطلب در این آزمون ثبت‌نام نمایند و این دفترچه هم‌زمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس خواهد بود.

مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برای همه داوطلبانی که در موعد مقرر ۵ تا ۱۵ آذر ماه نسبت به ثبت نام در آزمون سراسری اقدام کرده‌اند در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آرامش امواج خزری در سواحل مازندران
  • معرفی ویژه برنامه‌های رادیویی رسانه ملی در شب‌های قدر
  • تازه‌ترین آمار داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد
  • آغاز نوبت‌دهی طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان
  • در سواحل جنوبی شنا نکنید / احتمال اختلال در ترددهای دریایی وجود دارد
  • تداوم نهضت دیجیتال سازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی درمناطق روستایی
  • افزایش ارتفاع امواج دریا در مناطق جنوبی کشور/ از فعالیت‌های تفریحی در مناطق ساحلی اجتناب کنید
  • آغاز ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳
  • آغاز نام‌ نویسی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳
  • آغاز نام‌نویسی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳