Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-01@23:37:33 GMT

خرده فرهنگ‌ها فقط با گردشگری حفظ می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۲۰۱۵۵

خرده فرهنگ‌ها فقط با گردشگری حفظ می‌شوند

تین‌نیوز |    مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی گفت: تنها راهکار و نسخه برای حفظ معماری بومی گردشگری است. خرده فرهنگ‌ها تنها در صورت فعال شدن صنعت گردشگری حفظ خواهند شد و درآمد حاصل از بوم‌گردی باید به اقتصاد روستاییان وصل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرحسین گرکانی، مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی، در هجدهمین همایش "سیاست‌های توسعه مسکن در ایران"در سلسله گفت‌وگوهای تخصصی با موضوع "سیاست‌های توسعه و تامین مسکن روستایی"، به ارایه سخنرانی با محور معماری بومی روستایی؛ چالش‌ها و راهکارها پرداخت و گفت: معماری بومی بر طبیعت مبتنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این معماری براساس همخوانی با طبیعت شکل گرفته و قانونمندی‌های بسیار دارد و کاملا منطبق بر محور طبیعت است.

وی با برشمردن ویژگی‌هایی از معماری بومی افزود: معماری بومی در همه وجوه سادگی دارد و معیشت‌پذیر است. دیگر آنکه این معماری همواره انسان‌مدار بوده است. معماری بومی کاملا متحول شده و هر دوره ارتقا یافته است. از معیارهای آن انطباق با زمان است و برای معماری بومی، گذشته، منبع موثقی برای زمان حال نیست.

گرکانی در ادامه با طرح یک سوال توضیح داد: آیا سازه‌های قدیمی پاسخ نیاز امروز است؟ یا باید تغییر کند؟ این در حالی است که معماری بومی پویا است و خود را با زمان منطبق می‌کند. این معماری در عین پویایی، هوشمند هم هست و به معنای تکرار محض گذشته نیست و خودش را با گذشته منطبق می‌کند.

وی با بیان برخی چالش‌های پیش رو در معماری بومی اضافه کرد: یکی از چالش‌های مهم ما در این حوزه بی نظمی است و موضوع دیگر مساله نابودی خرده‌فرهنگ‌ها است و جایگزین شدن تکنولوژی‌های جدید به بافت اصلی معماری بومی. در واقع کعبه آمال جامعه روستایی شهرها شده‌اند؛ در حالی که هویت شهرها هم رو به نابودی است.

مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی با اشاره به اینکه دانش بومی در تدوین مقررات ملی ساختمان لحاظ نشده است، گفت: متاسفانه نگاه ما در تدوین مقررات ساختمان، شهری است و دانش بومی در آن لحاظ نشده است. دانش بومی در حال فراموشی است و مسایل روستایی در حوزه‌های تخصصی مهجور مانده‌اند.

وی با اشاره به نبود تحقیقات حوزه روستا در دانشگاه‌ها اضافه کرد: خوب است بدانیم مسایل روستایی چقدر در دانشگاه‌ها مطرح می‌شوند. متاسفانه برخی استادان دانشگاه فکر می‌کنند روستا تنها موضوعی نوستالژی و تاریخی است که باید پاک شود؛ در حالی که معماری صادقانه‌ترین رسانه است.

گرکانی که در ادامه سخنانش به بیان راهکارها در این باره پرداخت، افزود: تنها راهکار برای حفظ معماری بومی گردشگری است. با گردشگری اقتصاد و ارز تولید می‌شود و واضح است که خرده‌فرهنگ‌ها تنها در صورت فعال شدن صنعت گردشگری حفظ خواهند شد و تنها نسخه ما از این منظر، بوم‌گردی است.

این پژوهشگر اضافه کرد: هر جا بومگردی وارد شده است، زمین نیز دارای ارزش شده و درآمد خوبی را برای هم برای روستاییان بوجود آورده است.

وی گفت: اگر تلاش نکنیم که چنین درآمدهایی ایجاد شود و آنها را به جیب و اقتصاد روستایی وصل نکنیم، فقط شعار داده‌ایم.

مدیر کل مطالعات و تحقیقات مسکن بنیاد مسکن در پایان گفت: بهترین راهکار در معماری بومی، بومگردی است با تلاش‌های همکاران مرتبط در بنیاد مسکن این برنامه در حال آغاز شدن است. برآنیم تا خانه روستایی با معماری بومی بسازیم.

 

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مسکن روستایی بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۰۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی سلیمی مفرد سه شنبه شب در نشست با نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن استان بوشهر و مدیر بنیاد مسکن شهرستان دشتستان اظهار داشت: مهم‌ترین چالش پیش‌روی طرح تسهیلات مسکن روستایی در بخش آب‌پخش مربوط به مالکیت اسناد اراضی مسکونی است که به رغم پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص تعیین تکلیف مالکیت اراضی مردم آب‌پخش، هنوز نتیجه عملی مطلوبی در این زمینه حاصل نشده است.

بخشدار آب‌پخش با اشاره به تبلیغات صورت گرفته افزود: حجت السلام خداداد رضایی امام جمعه محترم آب‌پخش، بخشداری، شهرداری و دهیاری‌های این بخش تبلیغات لازم در خصوص ترغیب مردم برای دریافت تسهیلات را انجام داده‌اند اما شرایط سخت اعمال شده توسط بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی یکی از مشکلات عمومی مربوط به این طرح است که منجر به کاهش انگیزه مردم در خصوص دریافت این تسهیلات شده است.

کد خبر 6093643

دیگر خبرها

  • آبرسانی بسیج سازندگی به ۵۰۸ روستای استان اردبیل + فیلم
  • بسیج سازندگی اردبیل ۵۰۸ میلیارد تومان پروژه اجرا کرد
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • مقاوم‌سازی ۲۵۶ واحد مسکن روستایی در فامنین
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران