Web Analytics Made Easy - Statcounter

حکم دادگاه عالی قرقیزستان که با اعمال اصلاحاتی دولت را موظف به لغو مصونیت حقوقی روسای جمهور سابق می‌کند، عرصه جدیدی را برای تقابل با رئیس‌جمهور سابق، آلماس‌بیک آتامبایف به وجود آورده است. ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شاید در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری سال 2017، زمانی که نخست‌وزیر سابق (سورانبای جین‌بیک‌اف) با حمایت رئیس‌جمهور سابق (آلماس‌بیک آتامبایف) در سودای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری بود، کمتر کسی پیش‌بینی جبهه‌گیری‌های سیاسی امروزین در قرقیزستان را می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان شاید محتمل‌ترین سناریو در این چارچوب، تکرار تاکتیک معروف به پوتین- مدودف به نظر می‌رسید. با این حال، اگرچه هنوز مدت زمان زیادی از ریاست جمهوری جین‌بیک‌اف نگذشته است، اصلی‌ترین چالش سیاسی در این کشور میان نیروهای سیاسی وفادار به رئیس‌جمهوری سابق و رئیس‌جمهور جدید به حساب می‌آید.

نخستین اقدام جین بیک‌اف در این راستا با برکناری چهره‌های نزدیک به آتامبایف در دولت قرقیزستان صورت گرفت.

وی در همان ماه نخست ریاست جمهوری‌اش در آوریل 2017 ابدیل سنگیزبایف، رئیس کمیته امنیت ملی و سپس بولوت سویوم‌بایف، معاون سنگیزبایف و رئیس آژانس مبارزه با فساد را برکنار کرد. مدتی بعد هم خانم ایندیرا جولدوبایوا، که دادستان کل قرقیزستان بود، با نظر پارلمان برکنار شد.

آخرین گزینه هم در این زمینه، نخست‌وزیر وقت قرقیزستان، ساپار ایساکوف، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور سابق بود که توسط جین‌بیک‌اف برکنار و محمدکالی ابوالقاضی‌اف به جای وی گماشته شد.

با این حال اما این جدال سیاسی به همین جا ختم نشد. آتامبایف که از دسترسی به ابزارهای قدرت محروم بود، تنها همین چهره‌های نزدیک در دولت و کرسی‌های دیگری همچون شهرداری بیشکک و پارلمان و البته حزب حاکم سوسیال دموکرات را در دست داشت. از همین رو اقدامات خود را بر حفظ نیروهای فعلی و انطباق ساختار حزب حاکم متمرکز کرد.

در همین راستا، در همان ماه آوریل که ایساکوف از نخست‌وزیری برکنار و احضاریه‌ای در خصوص پرونده نیروگاه حرارتی بیشکک برایش ارسال شده بود، با تلاش‌های آتامبایف به سمت معاونت حزب سوسیال دموکرات منصوب شد. با این حال این هنوز پایان ماجراب آتامبایف و جین‌بیک‌اف نبود.

افزایش برخوردها با چهره‌های نزدیک به آتامبایف در خلال پرونده‌های مربوط به فساد مقامات دولتی، اصلی‌ترین رویکرد دولت جین‌بیک‌اف و حامیانش به شمار می‌رفت. اصلی‌ترین موضوع در این راستا، پرونده نیروگاه حرارتی بیشکک و شرکت چینی TBEA بود که حمایت افکار عمومی را نیز در پی داشت.

پس از ایساکوف، دیگر چهره‌های نزدیک به آتامبایف نظیر ژانتورو استایبالدی‌اف (نخست‌وزیر سابق) و عسکربیک شادی‌اف (معاون سابق نخست‌وزیر) رسید.

کوبانچی کولماتوف، شهردار سابق بیشکک گزینه بعدی بود که در پی اتهامات وارد شده درباره محل صرف کمک 2 میلیون دلاری شرکت چینی مذکور (TBEA) در خلال پرونده نیروگاه حرارتی از کار برکنار و به دادگاه احضار شد. آل‌بیک ابراهیم‌اف، شهردار بیشکک نیز در پی پرونده‌های دیگری از شهرداری برکنار و به دادگاه احضار شد.

با این حال به نظر می‌رسد که این جدال پایان نیافته و گویا قرار است وارد مرحله جدیدی شود. دادگاه عالی قرقیزستان اخیراً طی حکمی مصونیت حقوقی روسای جمهور سابق را غیرقانونی اعلام کرده است.

این دادگاه در مورخ 3 اکتبر به دولت این کشور دستور داده تا با اعمال اصلاحاتی، این مصونیت حقوقی را برای روسای جمهور سابق ملغی کند.
تا پیش از این تنها 2 نفر از قانون مذکور بهره‌مند شده بودند. خانم روزا اتونبایوا، رئیس‌جمهور سال‌های پس از ناآرامی‌های 2010 (2010 تا 2011) و آلماس‌بیک آتامبایف، رئیس‌جمهور سال‌های 2011 تا 2017.

دو رئیس‌ جمهور پیشین یعنی کورمان‌بیک باقی‌اف و عسکر آقایف، در پی اعتراضات ضد دولتی سال‌های 2005 (انقلاب گل لاله) و 2010 از استفاده از این قانون محروم بوده‌اند.
اصلی‌ترین سوالی که با صدور این حکم در قرقیزستان مطرح می‌شود، تکرار سناریوی ایساکوف و استای‌بالدی‌اف، برای آتامبایف است. تاکنون اظهارات متعددی از سوی سیاستمداران و رسانه‌های قرقیز برای انجام تحقیقات مربوط به پرونده‌های فساد از شخص آتامبایف صورت گرفته بود.

با این حال با وجود قانون مذکور این امر مقدور نبوده است.

تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که اصلاحات جدید در قانون می‌تواند خط پایانی بر این جدال سیاسی میان دو رئیس‌جمهور، با حذف آتامبایف از صحنه سیاسی این کشور باشد. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست اقدام بعدی آتامبایف در این زمینه چیست؟ به هر ترتیب برخی تحلیل‌گران از وقوع سناریوهای تکراری برای عسکر آقایف (سفر به روسیه و وقوع ناآرامی‌های متعاقب آن) اظهار نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

R1396/P1396/S8,1414/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۰۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [عضو حقوقدان شورای نگهبان] آمد. برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مشورت‌ کرد. گفتم، با توجه به اجبار استعفا از شورای نگهبان، لازم است با اعضای شورا مشورت‌ کند. فکر می‌کند در میزگرد [مناظره] تلویزیونی با نامزدان دیگر، می‌تواند نظر مردم را به برنامه‌هایش جلب کند. محمدتقی، مباشر کارهایمان در بهرمان آمد. مریض است و عازم سفر کربلاست.

آقای [صادق] زیباکلام، [استاد دانشگاه تهران]، برای انجام سومین قسمت مصاحبه آمد و گفت، کتابی در مورد انتقادات و جواب‌ها مربوط به من در جریان انتخابات مجلس، به نام «هاشمی و دوم خرداد» نوشته است. عصر آقای پروفسور [محمدنبی] نعمتی، [جراح مغز و اعصاب در دانشگاه بُن]، رئیس متخصصان ایرانی مقیم آلمان آمد و گفت، ۲۴۰۰ ایرانی در سازمانشان عضوند و به فکر راه‌انداختن بیمارستانی در جزیره کیش، به عنوان بیمارستان بین‌المللی با بهترین استاندارد هستند. بناست برای بررسی، به کیش برود؛ تشویق کردم.

آقای [سیدحسین] موسویان آمد و گفت، اعضای حزب اعتدال و توسعه، حزب را جدی نمی‌گیرند و تعهدی را که برای روزنامه داده‌اند، نپرداخته‌اند و حاضر نیستند در انتخابات فعال باشند و آقایان [محمدباقر] نوبخت و [اکبر] ترکان، نامزدی را هم قبول نکرده‌اند و بعضی‌ها ‌خواستند که حزب از آقای [سیدمحمد] خاتمی حمایت کند که رأی نیاورد. پیشنهاد ‌کرد که دکتر [حسن] روحانی، خوب است معاون‌اول رئیس‌جمهور بشود. سفر دکتر روحانی به پاکستان را موفق توصیف کرد.

دانشجویان و طلاب ممتاز بسیجی [شرکت‌کنندگان در نهمین مجمع سراسری دانشجویان و طلاب بسیجی ممتاز کشور] آمدند. آقای [علیرضا] زاکانی، [رئیس سازمان بسیج دانشجویی] گزارش داد. از میان چهار هزار داوطلب، ۴۰ دانشجو و ۱۵ طلبه انتخاب شده‌اند. برای آنها صحبت مفصلی در اهمیت تعهد و تخصص با هم و ضرورت تلاش بیشتر علمی کردم.

امروز در اندونزی، مجلس گام دوم را در محکوم کردن عمل [آقای عبدالرحمن وحید]، رئیس‌جمهور برداشت که اگر یک گام دیگر بردارد، ساقط می‌شود. درگیری‌ها در فیلیپین هم ادامه دارد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901072

دیگر خبرها

  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • پرسپولیسی‌های سابق دیگر در آزادی تشویق نمی‌شوند!
  • تقدیر حماس از تصمیم کلمبیا در قطع کامل روابط با رژیم صهیونیستی
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • تحلیلگر سابق سیا: غرب نفوذ پوتین را دست کم می‌گیرد
  • گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • وزیر صمت: یک جهش اساسی امسال در کیفیت خودرو اتفاق می‌افتد
  • رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی