Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@03:58:02 GMT

ماجرای تخریب باغی که منبع اکسیژن کرج است

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۲۰۱۸۰

معاون میراث‌ فرهنگی کشور گفت: حفاظت از باغ سیب کرج و کاخ مروارید براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و ثبت ملی این اثر در فهرست میراث ملی لازم الاجراست. آفتاب‌‌نیوز : محمدحسن طالبیان با بیان این مطلب اظهار داشت: «آثاری که در فهرست میراث ملی به ثبت می رسند واجد ارزش هایی هستند و باید براساس قوانین مربوط به ثبت، مورد حفاظت و نگهداری قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
وی تصریح کرد: «ثبت ملی آثار در فهرست میراث ملی با در نظر گرفتن منافع ملی عامه انجام می شود، باغ سیب کرج نیز از جمله آثاری است که ثبت آن با خواست و اراده مردم و براساس وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی مبنی بر حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی به انجام رسیده است.»
طالبیان گفت: «حفاظت از این اثر طبیعی همچنین در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفته است، بنا بر این موارد و مصوبات قانونی، سازمان میراث فرهنگی از ثبت ملی این اثر دفاع خواهد کرد و بی شک دادگاه صالحه نیز منافع ملی را بر منافع دستگاهی ارجحیت خواهد داد.»
معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: «اجرای مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یک سند بالادستی برای همه دستگاه ها لازم الاجراست و عجیب است که بنیاد مستضعفان بدون توجه به اسناد بالادستی برای خارج کردن باغ سیب از ثبت ملی اقدام کرده است.»
هدف از خارج کردن باغ سیب مهرشهر از ثبت ملی تخریب این اثر تاریخی است
همچنین در این رابطه حجت‌الاسلام فخرالدین صابری - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز عنوان کرد: «باغ سیب مهرشهر قدمتی 50 ساله دارد و دارای درختانی کهنسال و مثمر است.»
وی تصریح کرد: «ضرورت حفاظت از اراضی موسوم به باغ سیب و کاخ مروارید به عنوان میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی در شورای عالی معماری و شهرسازی در تاریخ 92/12/26 مصوب شد و مقررات ویژه‌ای هم برای حفاظت از این اثر تاریخی در نظر گرفته شد، بر اساس همین مصوبه در سال 95 سازمان میراث‌فرهنگی این باغ را در فهرست آثار ملی به عنوان میراث طبیعی به ثبت رساند.»
صابری اضافه کرد: «ثبت ملی این اثر تاریخی به دنبال ابراز نگرانی مردم از تخریب باغ سیب بود، چراکه شهر کرج از قدیم‌الایام به عنوان یک باغ شهر شناخته می‌شد و حفاظت از این محوطه خواست مردم این شهر بود.»
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز افزود: «باغ سیب 360 هکتار است و مالک خصوصی ندارد، اگر این اثر مالک خصوصی داشت ما قطعا برای ثبت آن با مالک مشورت می‌کردیم، این باغ اکسیژن شهر کرج را تامین می‌کند و نبض تپنده این شهر است، در شرایطی که ارگان‌های عمومی همچون شهرداری باید برای ایجاد یک متر فضای سبز میلیون‌ها تومان هزینه کنند این فضای سبز به‌صورت آماده وجود دارد و باید مورد حفاظت قرار گیرد.»
وی ادامه داد: «هدف اصلی از ثبت باغ سیب حفاظت از کاربری اصلی آن بوده است و ما تلاش می‌کنیم این محوطه را همین‌گونه که هست حفاظت و نگهداری کنیم، اما کسانی که درصدد هستند با توسل به دستگاه قضایی باغ سیب را از فهرست میراث ملی خارج کنند چه انگیزه‌ای دارند؟ اگر این افراد خواهان حفاظت از این محوطه هستند نباید با ثبت بودن آن در فهرست میراث ملی مشکلی داشته باشند.»
به گزارش میراث فرهنگی-صابری گفت: «ثبت ملی بودن باغ سیب حفاظت از آن را آسان‌تر می‌کند چراکه قاعده و قانون دارد، اما هیچ منظوری جز از بین بردن درختان و تخریب باغ سیب در مورد افرادی که تلاش می کنند این اثر را از فهرست میراث ملی خارج کنند، قابل پیش بینی نیست، چراکه اگر انگیزه این افراد حفظ کاربری فعلی است باید ثبت ملی آن را خدمتی بزرگ بدانند.»
به گزارش تسنیم، وی در پایان اظهار کرد: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وظیفه حفاظت و حراست از باغ سیب را به عنوان یک اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی بر عهده دارد.

کد خبر: ۵۴۹۱۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرج میراث فرهنگی باغ سیب کرج کاخ مروارید اکسیژن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۰۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگلج در خطر است!

مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» در برنامه زنده «باغ هنر» از تخریب ساختمان مجاور این مجموعه تئاتری خبر داد و شرایط پیش‌آمده برای تماشاخانه سنگلج را خطرناک دانست.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی، ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی وزارت میراث فرهنگی و قوه قضاییه به این موضوع شد.

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» در برنامه زنده «باغ هنر» از تخریب ساختمان مجاور این مجموعه تئاتری خبر داد و شرایط پیش‌آمده برای تماشاخانه سنگلج را خطرناک دانست. ضمن اینکه طی «طرح توسعه سنگلج» که در اوایل دهه ۹۰ به شهرداری ارائه شده بود، توافقات اولیه برای الحاق ساختمان تخریب‌شده فعلی به تماشاخانه صورت گرفته بود و اسناد آن همراه با موافقت قالیباف؛ شهردار وقت موجود است.

این هنرمند تئاتر و مدیر سابق تماشاخانه سنگلج، درباره وضعیت پیش‌آمده در مجاورت تماشاخانه گفت: «وقتی خبر را شنیدم خیلی متاسف و متأثر شدم، چون به این حرکت از ۲ منظر باید نگاه کرد. جامعه تئاتری، تعزیه‌خوان‌ها، هنرمندان آیینی و سنتی و دانشجویان تئاتر از سال ۹۱ که «طرح توسعه سنگلج» مطرح شد، طومار‌هایی را منتشر کردند و این طرح توسط بزرگان این عرصه نظیر زنده‌یادان عزت‌الله انتظامی و داوود رشیدی با شهردار و شورای شهر وقت تهران مطرح شد. بنده هم طراح و هم مسؤول پیگیری این طرح بودم.

او ادامه داد: «طرح توسعه سنگلج» به نوعی تصویب شد و آقای قالیباف شهردار وقت تهران به شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری دستور داد تا این طرح اجرا شود. قرار بود طی «طرح توسعه سنگلج» ساختمان مجاور تماشاخانه که اداره حقوقی شهرداری بود به عنوان یک ساختمان کمک‌کننده فعالیت‌های تماشاخانه سنگلج در کنار مجموعه باشد. حتی در این طرح نوشته شده بود که نیازی به تخریب و نوسازی بنا نیست بلکه با انجام یک بازسازی، تبدیل به یک بلک باکس، چند پلاتوی تمرین و گالری موزه تئاتر تهران می‌شود.».

نادری گفت: «در تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج یک اقدام غیرقانونی شکل گرفته است، چون تماشاخانه در آذر ۱۳۸۸ در فهرست میراث ملی ثبت شده است. طبق ضوابط و قوانین، برای بنا‌های ثبت‌شده باید حریم تعیین شود. طبق قانون حریم در زمان ثبت تعیین می‌شود، ولی اگر حریم در نظر گرفته نشود، پلاک چسبیده به ملک حق تخریب و ساخت و ساز ندارد. اگر هم تخریب شود نباید مرتفع‌تر نسبت به ساختمان ثبت‌شده ساخته شود.»

اتابک نادری ادامه داد: «می‌گفتیم خیابان بهشت در منطقه ۱۲ تهران روح زندگی شهری خود را از دست داده است و شهرداری باید به فکر احیای این زندگی باشد. تنها جایی که عصر‌ها به عنوان قلب تپنده فرهنگی در منطقه فعالیت می‌کند تماشاخانه سنگلج است که اگر ساخت و ساز‌های اداری بیشتر شود، این بنای فرهنگی نیز خفه می‌شود. نظیر اتفاقی که برای تئاتر‌های قدیمی در لاله‌زار افتاد.»

او در پایان با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ در سمت گیشه، تماشاخانه سنگلج فرونشت داشته است، از مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی و قوه قضاییه خواست تا نسبت به این تخلف و روشن شدن وضعیت حفاظت و حمایت از تماشاخانه سنگلج اقدام قانونی کنند.

عبدالله علایی تهیه کننده برنامه باغ هنر، به داخل استودیو پخش برنامه آمد و اعلام کرد: پیگیری بسیاری برای گفتگو با مسئولین شهرداری تهران و منطقه ۱۲ انجام داده که متاسفانه پاسخگو نبودند.

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • سنگلج در خطر است!
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی