Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهنام ثبوتی فوق تخصص عفونی کودکان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره‌ی عفونت ادراری کودکان گفت: عفونت ادراری در کودکان بسیار شایع است. علائم بالینی معمولا در کودکان با بزرگسالان متفاوت است.چون در سن‌های پایین علائم اختصاصی ندارد و ممکن است با یک تب و بی‌قراری شروع شود‌ و طبیعتا تشخیص آن برای نوزادان زیر ۲ سال به تاخیر می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله علائم اختصاصی می‌توان به سوزش ادرار‌، تکرر ادرار ، درد پهلو و استفراغ را نام برد.

وی افزود: یبوست مزمن، عدم رعایت مسائل بهداشتی، نشستن در وان یا تشت در حمام می‌تواند خطر مبتلا شدن به عفونت را در کودکان افزایش دهد.

اختلالات جنینی موثر در عفونت ادراری نوزاد

بعضی از کودکان در دوران جنینی یعنی به‌طور مادرزادی، اختلالات ساختاری دارند. از جمله این اختلالات شامل اشکال در لگن، لگنچه ی کلیه یا مثانه، رفلاکس ادرار یعنی برگشت ادرار از مثانه به سمت کلیه، به درستی منقبض و منبسط نشدن مثانه و تک کلیه بودن است. در این افراد ریسک عفونت ادراری خیلی بیشتر است.

متخصص عفونی کودکان ادامه داد:از نظر ساختاری عفونت ادراری یا در مثانه است یا کلیه را در گیر می‌کند که اصطلاحا به آن التهاب بافت کلیه می‌گویند. در التهاب بافت کلیه علائم بالینی و آزمایشگاهی خیلی شدید است و گلبول‌های سفید در خون بالا می‌رود‌ و واکنش‌های التهابی داریم.در سن زیر ۳ ماه این عفونت ممکن است وارد خون شود و خطرناک است.

ثبوتی درباره‌ی درمان این بیماری اظهار کرد:قبل از درمان،تشخیص با استفاده از اسکن کلیه انجام می‌شود.همچنین فشار خون بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد به دلیل اینکه ممکن است عفونت زمینه‌ای برای،بیماری فشار خون بالا در سن بالا ایجاد کند. درمان،به وسیله‌ی قرص‌های آنتی بیوتیک و تزریق وردیدی انجام می‌شود.اگر در اثر عفونت، کلیه فرد درگیر شود ، باید در بیمارستان بستری شود و از تزریق وریدی برای بهبود حال بیمار استفاده می‌شود. بعد از بستری شدن که بین ۷ تا ۱۰ روز است وضعیت بیمار باید با کشت ادرار بررسی شود.اگر جواب منفی بود تا ۳ نوبت هر ۳ ماه یک بار، بعد هر ۶ ماه یک بار تا ۲ سال این پیگیری‌ها باید انجام شود.

تعویض به موقع پوشک نوزاد، کاهش ابتلا به عفونت ادرار

وی ادامه داد: به مادرها توصیه می‌کنم از تماس طولانی بدن نوزاد با پوشک آلوده خودداری کنند و پوشک را سریع عوض کنند و در سن بالاتر لباس‌های زیر فرزندان خود را زود به زود عوض کرده و علائم بهداشتی را رعایت کنند.

ثبوتی افزود: یک نکته‌ی بسیار مهم این است که گاهی وقت‌ها عفونت‌های مقاوم و پایدار در اطراف محل پوشک ممکن است با قارچ همراه باشد و برخلاف استفاده از پمادهای موضعی درمان نشود.این خود می‌تواند زمینه ساز عفونت ادراری باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۱۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخیراً خبری مبنی بر کلاهبرداری جدید بنزینی در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت مطرح شد به طوری که این کلاهبرداران از طریق جا به جایی تراشه‌های کارت سوخت اقدام به خالی کردن سوخت موجود در کارت‌ها می‌کنند.

مهر در گزارشی نوشت: موضوع از این قرار است برخی از افراد هنگام سوخت‌گیری از خودرو خود پیاده نمی‌شوند و متصدی جایگاه‌ها کارت سوخت را از آن‌ها گرفته و پس از سوخت‌گیری به راننده تحویل می‌دهد که تا این قسمت از ماجرا همه چیز عادی به نظر می‌رسد، اما برای سوخت‌گیری بعدی که مراجعه می‌کند با کارت سوخته مواجه می‌شود در این شرایط تا زمانی که کارت سوخت المثنی برای این افراد صادر نشود امکان سوخت‌گیری برای کسانی که تراشه قبلی را در اختیار دارند وجود دارد برای همین است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بارها تاکید کرد که شهروندان در صورت مشاهده تخلف در جایگاه‌ها می‌توانند از طریق تماس با شماره ۰۹۶۲۷ مراتب را گزارش دهند که در سریع‌ترین زمان ممکن موضوع بررسی و اطلاع رسانی خواهد شد.

این شرکت همچنین بار دیگر تاکید کرده که تمام شهروندان باید در هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنند، کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفاً برای سوخت‌گیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده است و بهتر است شهروندان با رعایت دقت و نکات ایمنی، از کارت سوخت شخصی خود استفاده و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنند.

بر اساس این گزارش شهروندان باید از در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود جدا خودداری کرده تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900563

دیگر خبرها

  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک بندرعباسی خارج شد
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند