Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@15:13:25 GMT

مانيزان؛ پايتخت شيره پزي انگور ايران

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۲۲۷۰۰

مانيزان؛ پايتخت شيره پزي انگور ايران

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- پايتخت شيره پزي انگور ايران براي نهمين بار ميزبان گردشگراني بود که سفر در مذاق آنها شيرين و با گذر از تاکستان هاي زرخير، از نزديک شاهد قطعه اي بهشت خداوند بودند.

به گزارش ايرنا در شهري که قرار است بزودي شهر جهاني انگور شود، روستايي در آن قرار دارد که قدمتش به دوران مادها است و عنوان روستاي هدف گردشگري را يدک مي کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مانيزان را مي گويم؛ روستايي که حالا شيره پزي سنتي اش آوازه هر شهر و ديار شده و هر مسافر و گردشگري به شوق حضور در اين جشنواره آئيني دل به جاده مي زند تا به پايتخت شيره پزي انگور ايران برسد.
امسال نهمين آئين شيره پزي سنتي مانيزان نيز با حضور شمار زيادي از مسافران و گردشگران در روستايي که مهد شيره پزي و وجود موزارهاي انگور است و رازها از تاريخ در سينه دارد و معماري روستا با زمان قاجاريان همخواني دارد، با شکوه تمام برگزار شد.
امسال اما دست اندکاران برگزاري اين آئين دستي به روستاي مانيزان کشيده بودند، جايگاه برگزاري مراسم متفاوت بود، در کنار غرفه هاي فروش سوغات و صنايع دستي روستا، پخت آش هاي محلي، چاي داغ ذغالي، شيره و باسلق و انواع مشتقات انگور پر بود از انواع خوراکي هايي که زنان روستا با سليقه هاي سرشار خود براي گردشگران آماده کرده بودند.
ناگفته نماند حرمت ايام محرم و عزاداري سيدالشهداء(ع) نيز با اجراي نمايش آئيني تعزيه، نقالي از شاهنامه فردوسي و شعرخواني با گويش محلي حفظ شده بود.
روستاي هدف گردشگري مانيزان از توابع بخش مرکزي ملاير، يکي از روستاهاي پلکاتي با معماري سنگ و گل و کاهگل است که هر ساله از اواسط شهريورماه انگور چيني اهالي شروع مي شود و با خشک کردن انگور شايد رويايي ترين چهره اين منطقه را مي تواني نظاره گر باشي، زمين يکدست قطعه قطعه رنگي است، قطعه هايي مخملين که چشم هر ببيننده و خوش ذوقي را مي نوازد.
شيره پزي سنتي مانيزان البته ثبت ملي شده است و کسب اين نشان اهالي روستا را هر سال بيشتر سر ذوق مي آورد تا فرش قرمز خود را زير پاي گردشگران بگسترانند و آنها را براي حضور در کارگاه هاي سنتي پخت شيره و ديدن آداب و رسوم اين خطه از ايران کهن دعوت کنند، تا جايي که اهالي در فکر برپايي اقامتگاه بوم گردي افتاده اند و به محض ورود به استقبالت مي آيند.
معاون استاندار همدان و فرماندار ويژه ملاير در نهمين آئين شيره پزي سنتي مانيزان که عصر روز پنجشنبه در فضايي بسيار بکر و زيباي روستا برگزار شد، اين آئين سنتي را فرصتي براي جذب بيشتر گردشگران و تبادل فرهنگي دانست.
باب الله فتحي بيان کرد: برگزاري اينگونه جشنواره ها و آئين ها مي تواند رونق اقتصادي و اشتغالزايي را به همراه داشته باشد و بايد از تمام توان خود در اين راستا استفاده کنيم.
وي با اشاره به استقبال بسيار خوب مسافران و گردشگران از اين آئين سنتي براي نهمين سال پياپي گفت: دست اندرکاران برگزاري اين مراسم ها بايد براي حفظ سنت ها، آئين ها، ميراث گذشتگان و جلوگيري از مهاجرت روستائيان نهايت تلاش خود را بکار گيرند.
**مانيزان نگين ارزشمند ملاير
نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز روستاي مانيزان را نگين ارزشمند و فاخر اين شهرستان دانست و افزود: ظرفيت گردشگري اين روستا بايد با تمام توان در بستر رويداد همدان 2018 موجب رونق اقتصادي منطقه شود.
محمد کاظمي اختصاص 10 ميليارد ريال اعتباري براي بهسازي روستا و آماده سازي برگزاري مراسم شيره پزي مانيزان را نشان از اهميت اين آئين عنوان کرد و گفت: تداوم اين اقدامات براي جذب بيشتر گردشگران و رونق اقتصاد منطقه ضروري است.
وي ابراز اميدواري کرد: با برگزاري مداوم اين آئين ها و رويدادها، زمينه رشد و توسعه هر چه بيشتر اين شهرستان شود.
نائب رئيس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس دهم با بيان اينکه ملاير امروز بيش از هر زماني در عرصه ملي مطرح شده است ادامه داد: ملاير عنوان پايتخت ملي را از آن خود کرد و بزودي نيز انگور دره جوزه اين شهرستان ثبت جهاني مي شود.
کاظمي ثبت جهاني انگور ملاير را در سازمان فائو منطبق بر شاخص هاي تعيين شده جياس و حاصل زحمات باغداران اين منطقه دانست و اظهار داشت: ثبت جهاني انگور ملاير در مراحل پاياني است.
وي آئين شيره پزي سنتي مانيزان را ميراث فرهنگي منطقه برشمرد که از گذشتگان به يادگار مانده و نشانه اي از غناي فرهنگي ديار زرخيز ملاير است.
**ثبت جهاني انگور برند بين المللي براي ملاير است
ديگر نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز ثبت جهاني انگور دره جوزان ملاير را برندي براي اين استان و شهرستان دانست و گفت: از استاندار همدان انتظار داريم براي به نتيجه رسيدن اين اقدام مهم همه بايد پاي کار باشند.
حجت الاسلام احد آزاديخواه با اشاره به حضور نمايندگان فائو در 25 و 26 مهرماه به ملاير بيان کرد: با نهايي شدن ثبت جهاني انگور، ملاير صاحب برند بين المللي مي شود.
وي همچنين آئين سنتي شيره پزي مانيزان را زمينه اي مساعد براي توسعه گردشگري عنوان کرد و افزود: ملاير به واسطه برگزاري جشنواره هاي مختلف بويژه مبل و منبت روي آنتن رسانه ملي بود.
سخنگوي کميسيون فرهنگي مجلس دهم خاطرنشان کرد: با توجه به مهيا بودن زيرساخت هاي لازم اين آئين ها، نياز است آمار گردشگران و گردش مالي حاصل از برگزاري آئين سنتي شيره پزي مانيزان احصا و از اين آمار برنامه ريزي بهتري براي سال هاي بعد صورت گيرد.
**مانيزان مستعد رونق گردشگري است
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان نيز روستاي هدف گردشگري مانيزان را مستعد جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگري دانست و گفت: مانيزان در نهمين سال برگزاري آئين شيره پزي در توسعه گردشگري موفق عمل کرده است.
علي مالمير برگزاري اين رويدادها را يکي از مهمترين راهبردهاي توسعه گردشگري عنوان و برگزاري جشنواره شيره پزي، جشنواره آلو در اسدآباد و جشنواره گردوي تويسرکان را در اين راستا برشمرد.
وي به برگزاري چهلمين اجلاس سازمان گردشگري جهان آبان ماه امسال در همدان اشاره و بيان کرد: در راستاي رويداد همدان 2018 اين استان ميزبان همايش دستکندها است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان ابراز اميدواري کرد: به واسطه برگزاري رويداد بين المللي همدان 2018 و آئين هاي سنتي بتوانيم بيش از گذشته ظرفيت هاي گردشگري استان همدان را معرفي کنيم.
به گزارش ايرنا، در نهمين آئين شيره پزي سنتي مانيزان، سيدهادي شوبيري، يزدان بيات و ميلاد بيات به ترتيب عنوان اول تا سوم شيره برتر را کسب کردند.
2087/7528
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه باغداران خلیل‌آبادی هر سال در این فصل که برگ‌های انگور پهن شده و قابل چیدن است برای استفاده بهینه از محصولات باغی این برگ‌ها را می‌چینند.

محمود شبان افزود: به علت ارزش دارویی و غذایی برگ مو و افزایش متقاضی آن در بازار‌های داخلی هر سال میزان برداشت آن بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برگ‌های انگور چیده شده بعد از بسته‌بندی به سایر شهرستان‌های استان و خارج از استان ارسال می‌شود گفت: برگ انگور برای تهیه دلمه و سایر صنایع مانند کنسرو برگ و استفاده دارویی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه هر سال با آغاز کار برداشت برگ درخت مو در خلیل‌آباد، کار پخت دلمه‌های خوشمزه به همت کدبانو‌های شهرستان هم رونق می‌گیرد، افزود: برداشت برگ مو علاوه بر درآمدزایی برای باغداران خلیل‌آباد، در هوادهی و تابش مستقیم خورشید به خوشه‌های انگور و رسیدن دانه‌ها تأثیر دارد.

شبان با بیان اینکه برداشت و بسته‌بندی برگ باعث ایجاد اشتغال در روستا‌ها به مدت ۵۰ روز و در هر روز ۸۰۰ نفر شده است گفت: چیدن برگ درخت انگور باعث توزیع صحیح و منظم مواد غذایی در اندام‌های بوته مو و به منظور تهویه بیشتر و جلوگیری از فعالیت سفیدک و پوسیدگی خوشه می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره بزرگ دشت غذا در پایتخت
  • اوجاقی:به سمت برگزاری مسابقات ورزشی پایتخت‌های آسیایی می رویم
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • فینال جام حذفی، جایی دور از پایتخت!
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • راهپیمایی ضدصهیونیستی اردنی‌ها در پایتخت این کشور+فیلم
  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور