Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بـا افزایش شمار سالمندان بـه طـور قطـع، سـکونت در مراکـز و مؤسسات نگهداری از سالمندان نیـز بیـشتر خواهـد شـد. با برنامه ریزی مناسـب، سـالمندان مـی تواننـد از دوران سالخوردگی شاد و مولّد، لذت برده و به عنوان یک جـزء یکپارچه با جامعه تلقی شوند.

از بین این برنامه ریزی‌ها می‌تـوان به انواع روش‌های روان درمانی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از روان درمـانی در سالمندان فراهم کردن حمایت، کـاهش اضـطراب و افـزایش اجتماعی شدن است.

یک نوع روان درمـانی مـؤثر و تقریبـاً بـدون تــاثیر نـامطلوب، شــرکت در گــروههـای خــاطره گــویی سازمان یافته است.
طبق تعریـف سیـستم طبقـه بنـدی مـداخلات پرستاری، خـاطره گـویی یـادآوری وقـایع، احـساسات و افکـار گذشته برای تسهیل تطابق یافتن با «حال» و کیفیت زندگی است.

یادآوری خاطرات مهم گذشته که در پاسـخ بـه مـواردی از قبیل: یک بو، فکر یا تصویری پدید می‌آید برای حـل مـشکل یـا سرگرم شدن است.
خاطره گویی مداخله‌ای روانی اجتمـاعی و با هدف کمک به سالمندان برای کنار آمدن با تغییرات زنـدگی است.

با خاطره گویی شرکت کننـدگان به صحبت درباره وقایع گذشـته تـشویق مـی شـوند کـه توسـط عکسها، موسیقی، اشیاء و فیلم‌های گذشـته یـادآوری مـی شـود.

تحقیقـات فراوانی، مزایای خـاطره گـویی در سـالمندان را بررسـی کـرده و نشان داده اند که خاطره گویی افسردگی را کـاهش مـی دهـد و از جمله مداخلاتی است که برای تسکین مـشکلات روانشـناختی اسـتفاده مـی شـود، همچنین شرکت در جلـسات خـاطره گـویی بهبـود عملکـرد شـناختی و کـاهش علائـم افـسردگی سالمندان مبتلا به دمانس نـشان داد کـه شـرکت در فعالیـت‌های خـاطره گـویی تجربـه مثبـت و بـا ارزشـی بـرای سالمندان مبتلا به دمانس را فراهم می‌کند.

خاطره گویی گروهی بـه طور چشمگیری به افزایش اعتماد بـه نفـس، بهبـود رضـایت از زنــدگی و کــاهش احــساس تنهــایی و رهـایی سـالمندان از تعارضـات و فـشار‌های روانـی منجــر می‌شود.

بررسـی فوایـد روانـی خاطره نویسی سالمندان، نشان می‌دهد که خاطره نویسی بـا کمـک به حفظ توانایی‌ها و ارتباطات اجتمـاعی و بـا کمـک بـه تخلیـه هیجانی، منجر به ایجاد رضایت و خوشـحالی و ارتقـاء سـلامت روان و کیفیت زندگی سالمندان می‌شود.
روش خاطره گویی علاوه بر دارا بودن اثرات مثبت درمانی عوارض جانبی خطرناکی نـدارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

خـاطره گـویی بـا کمـک بـه سـالمندان در تطـابق بـا فرآینـد سـالمندی طبیعـی و از طریـق یادآوری و بازسازی تجارب به سالمندان کمک می‌کند که ارزش مثبت تری از زندگی توسط افزایش اعتماد بـه نفـس و قاطعیـت، بــالا بــردن درک از خــود و رشــد شخــصیت و کــسب حــس یکپارچگی و احساس رضایت بـه دسـت آورنـد.

خـاطره گـویی نقـش کمـک کننـدهای در حمایـت از سـلامت روان و پیـشرفت مراحل سالمندی و اثرات طولانی مدت در بهبود کیفیت زنـدگی سالمندان دارد.

منبع: میگنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی جذاب ترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۳۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خالی کردن حساب سالمندان در پای عابربانک!

سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستگیری زنی که با فریب افراد سالخورده، اقدام به سرقت از کارت‌های بانکی آنان کرده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ حسین مافی در تشریح جزئیات این خبر گفت: در پی شکایت چند نفر از شهروندان از یک زن جوان مبنی بر کلاهبرداری به شیوه فریب دادن افراد سالخورده و برداشت مبالغ از کارت عابر بانک آن‌ها در محدوده حوزه استحفاظی کلانتری ۱۶۰ خزانه، شناسایی و دستگیری این زن در دستورکار ماموران پلیس قرار گرفت. در جریان اظهارات شکات مشخص شد که این زن با مهربان نشان دادن خود به افراد سالخورده در پای عابربانک نزدیک شده و با این عنوان که قصد کمک به آنان در برداشت وجه نقد را دارد، مبالغی را از کارت آنان برداشت کرده و به حسابی دیگر انتقال داده است.

سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به اقدامات ماموران برای دستگیری این زن، گفت: ماموران پس از بررسی محل سرقت و بازبینی دوربین‌های مداربسته، هویت سارق که را که زنی حدودا ۴۵ ساله بود، مورد شناسایی قرار دادند. در ادامه تصویر متهم در اختیار تمامی واحد‌های گشت انتظامی و عملیاتی قرار گرفت.

مافی ادامه داد: سرانجام تیم عملیات کلانتری ۱۶۰ خزانه فرد کلاهبردار را در حین فریب یکی از شهروندان سالمند مشاهده کرد که بلافاصله عملیات دستگیری این فرد به اجرا درآمد و متهم پس از بازداشت به کلانتری انتقال داده شد. همچنین در جریان بازرسی اولیه از این زن تعداد ۲۲ عدد کارت بانکی کشف شد و متهم نیز تحت بازجویی قرار گرفت که با توجه به شواهد و قرائن موجود و نیز شناسایی شکات، به جرم خود مبنی بر کلاهبرداری و فریب دادن افراد سالخورده اعتراف کرد.

وی با بیان اینکه متهم تنها در یک مورد کلاهبرداری ۷۵۰ میلیون ریال از کارت شاکی برداشت کرده بود، گفت: تاکنون ۱۰ نفر از شکات و مالباختگان این زن که همگی سالمند بودند، مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و تحقیقات تکمیلی در این خصوص همچنان ادامه دارد.

سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه برای متهم پرونده‌ای تشکیل شد و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد، به مردم توصیه کرد که تحت هیچ شرایطی کارت بانکی خود را به همراه رمز آن در اختیار افراد دیگر قرار ندهند.

دیگر خبرها

  • خالی کردن حساب سالمندان در پای عابربانک!
  • آجیل، سپر ایمنی روان در برابر افسردگی
  • فساد را جدی بگیریم/دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران/اقتصاد و روان و فرهنگ
  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟
  • اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • امروز با سعدی: چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی