Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه انگور دره‌ جوزان ملایر با حضور نمایندگان فائو ثبت جهانی می‌شود، گفت:دولت در راستای حمایت از مراسم سنتی شیره پزان مانیزان، مبلغ یک میلیارد تومان به این امر تخصیص داد. ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ استانها همدان نظرات

 به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از ملایر، محمد کاظمی ظهر امروز در مراسم نهمین دوره آیین سنتی شیره پزان روستای مانیزان ملایر اظهار داشت: بحث انگور، باسلق و شیره ملایر در کتاب‌های تاریخی قرن هفتم هجری نوشته مرحوم مستوفی مطرح شده است و این نشان از قدمت شیره و انگور این شهر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی با بیان اینکه در دوره قاجار همیشه انگور، باسلق و شیره ملایر یکی از اقلام پذیرایی در دربار قاجار بوده است، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که گذشتگان ما برای انتقال فرهنگ قوی،آیین‌ و ادبیات این دیار تلاش‌های زیادی داشته‌اند.

کاظمی از حضور نمایندگان فائو در 25 و 26 مهر ماه در راستای ثبت جهانی انگور ملایر خبر داد و افزود: امروز در آستانه ثبت جهانی انگور این شهرستان با عنوان انگور دره‌جوزان هستیم و کارشناسان سازمان خوارو بار و‌ کشاورزی  سازمان ملل به زودی خوشه‌های زرین دره‌جوزان ملایر را ثبت جهانی خواهند کرد.

نماینده ملایر در مجلس دهم با تاکید بر اینکه تابستان امسال به واسطه هنر دست مردمان هنر پرور این دیار  وکسب عنوان شهر ملی منبت ایران شهرستان ملایر بیش از دیگر شهرهای کشور روی آنتن بوده است، گفت: به زودی ثبت جهانی انگور این شهر را جشن خواهیم‌ گرفت‌.

  کاظمی با اشاره به حضور گسترده هم وطنان از سایر شهرهای کشور در این آیین سنتی  این حضور، تبادل فرهنگی و حرکت اقتصادی را گامی موثر در راستای رشد و توسعه صنعت گردشگری در استان ، شهرستان و منطقه دره جوزان و روستای هدف گردشگری مانیزان دانست.

نماینده مردم ملایر ضمن تقدیر از تلاش‌های همه دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این آیین سنتی، اظهار داشت : دولت نیز در راستای حمایت از این مراسم سنتی طی دو‌ مرحله مبلغ یک میلیارد تومان برای نوسازی، بازسازی و احیاء مراسم شیره پزان منطقه مانیزان تخصیص داده است.

دیگر نماینده شهرستان ملایر با تاکید بر اینکه همه ظرفیت‌های استان برای ثبت جهانی انگور ملایر باید به‌کار گرفته شود، گفت: امیدواریم با ثبت جهانی ملایر در سال آینده سه جشنواره مبل و ‌منبت، شیره پزان و ثبت جهانی انگور را داشته باشیم.

حجت الاسلام آزادی‌خواه با اشاره به اینکه شهرستان ملایر  به واسطه جشنواره مبل و‌ منبت  و برنامه‌های متعدد فرهنگی تابستان امسال بیش از 5 سال گذشته روی آنتن بوده  اظهار داشت: در این زمینه  ملایر جزء مناطق برتر منطقه غرب کشور بوده است.

وی با اشاره به قول مساعد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بر استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های استان در راستای ثبت جهانی انگور ملایر ابراز کرد:  ما سال گذشته برند ملی صنعت مبل ملایر را داشتیم و به زودی ثبت جهانی انگور این شهر که یک برند بین‌المللی است را خواهیم داشت و  امیدواریم که سال 98 بتواتیم سه جشنواره شیره پزان، شهر ملی منبت و ثبت جهانی انگور ملایر را برگزار کنیم. 

انتهای پیام/م

R41405/P1486/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۳۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه باغداران خلیل‌آبادی هر سال در این فصل که برگ‌های انگور پهن شده و قابل چیدن است برای استفاده بهینه از محصولات باغی این برگ‌ها را می‌چینند.

محمود شبان افزود: به علت ارزش دارویی و غذایی برگ مو و افزایش متقاضی آن در بازار‌های داخلی هر سال میزان برداشت آن بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برگ‌های انگور چیده شده بعد از بسته‌بندی به سایر شهرستان‌های استان و خارج از استان ارسال می‌شود گفت: برگ انگور برای تهیه دلمه و سایر صنایع مانند کنسرو برگ و استفاده دارویی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه هر سال با آغاز کار برداشت برگ درخت مو در خلیل‌آباد، کار پخت دلمه‌های خوشمزه به همت کدبانو‌های شهرستان هم رونق می‌گیرد، افزود: برداشت برگ مو علاوه بر درآمدزایی برای باغداران خلیل‌آباد، در هوادهی و تابش مستقیم خورشید به خوشه‌های انگور و رسیدن دانه‌ها تأثیر دارد.

شبان با بیان اینکه برداشت و بسته‌بندی برگ باعث ایجاد اشتغال در روستا‌ها به مدت ۵۰ روز و در هر روز ۸۰۰ نفر شده است گفت: چیدن برگ درخت انگور باعث توزیع صحیح و منظم مواد غذایی در اندام‌های بوته مو و به منظور تهویه بیشتر و جلوگیری از فعالیت سفیدک و پوسیدگی خوشه می‌شود.

دیگر خبرها

  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • تاکید فرماندار ارومیه بر هم‌افزایی با دستگاههای اجرایی برای تحقق شعار سال
  • هم‌افزایی با ادارات استان و شهرستان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • هاکی روی یخ قهرمانی جوانان آسیا؛ پیروزی ایران مقابل کویت