Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:31:16 GMT

دست‌خط امام علی(ع) نمونه یک خط گرافیکی است

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۲۳۵۹۰

دست‌خط امام علی(ع) نمونه یک خط گرافیکی است

یک خوشنویس مشهدی گفت: هنرمندان خطاطی بسیاری هستند که آثار آنان در موزه‌های مطرح دنیا به نمایش گذاشته شده‌ است.

محمد علی فراستی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هنر خوشنویسی در کشور ما به دلیل وجود دین اسلام بیشتر مطرح است؛ تمام ائمه اطهار به نوعی خوشنویس بودند که این آثار در بیشتر موزه‌ها از جمله آستان قدس وجود دارد که اغلب آن به خط کوفی خطاطی شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از خط امام علی(ع) می‎توان به عنوان یک خط گرافیکی نام برد که با توجه به چیدمان خطوط و کلماتی که با هم دارند، با توجه به علم گرافیک امروز می‌شود از آن نکته‌های مثبتی گرفت.

این خوشنویس مشهدی افزود: خط نستعلیق ایران، عروس خط‌های جهان است که بیشتر مردم به آثار بزرگان نستعلیق مانند میرداماد، میرزا غلامرضا اصفهانی و ... علاقه‌مند هستند که  در موزه‌ها و گالری‌های مطرح دنیا به نمایش گذاشته شده‌ است.

فراستی خاطر نشان کرد: تمام مراحل از ابتدا تا انتهای این هنر بر مبنای فکر و اندیشه است که در واقع چیدمان حروف، کلمات، فضاسازی و ترکیب و ... بر پایه اندیشه کار شده است؛ بزرگان ما نکاتی در هنر خود داشتند که سینه به سینه گشته تا به امروز که به دست معاصرین رسیده‌ است و بر همین مبنا آثار خلق می‌کنند که در نمایشگاه‌های معتبر می‌توانید این آثار را مشاهده می‌کنید.

وی متذکر شد: مشاهده می‌کنیم افرادی که مسیحی هستند، در آثار خود از آیین مسیحیت می‌آورد و تبلیغ می‌کند و در نهایت ما نیز که شیعه هستیم از کسی الهام خواهیم گرفت که امام ما است از او تبعیت می‌کنیم و آثارش را می‌نویسیم و انتظار داریم که در جاهای مختلف این هنر را به نمایش بگذارند چون بسیاری از این سخنان بزرگان با زبان هنر خیلی راحت‌تر می‌توان مردم را جذب کرد.

این خوشنویس مشهدی عنوان کرد: هنر خوشنویسی در ذات خود پیام‌های بسیاری دارد و هر نفر به نوعی با هنرش می‌تواند دین خود و سخنان بزرگان را به جامعه معرفی بکند که مشاهده می‌کنیم با این هنر سخنان بسیاری از امامان در موزه‌ها وجود دارد.

فراستی مطرح کرد: بسیاری از خوشنویسان در واقع خط کوفی را احیا کرده‌اند که ما می‌توانیم نکته‌هایی از خط کوفی استخراج کنیم و در نستعلیق خود به تصویر بکشیم که برخی بزرگان چنین کاری را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: نستعلیق ایران زبانزد دنیا است و حرف اول را در آن می‌زند، بزرگانی مانند میرعماد و میرزا غلامرضا اصفهانی بوده‌اند که میرعماد چلیپا را به صورت معرق نویسی اجرا می‌کرده و در آن استاد بوده‌است و نیز استاد میرزا غلامرضا اصفهانی که در سیاه مشق است.

این خوشنویس مشهدی اظهار کرد: در ایران نستعلیق، نستعلیق شکسته، خط ثلث و خط نسخ وجود دارد که به فراخور نیاز جامعه از آن استفاده می‌شود.

فراستی گفت: اساسا جامعه به سمت رنگ بیشتر علاقه‌مند است و سعی می‌کند که با آن ارتباط بیشتری برقرار کند منتها اثری که خلق می‌شود نه تنها رنگ بلکه فضاسازی که خوش‌نویس کار می‌کند در واقع زیر بنای یک ساختمان است؛ که اگر خط ضعیف باشد رنگ و لعاب دردی را دوا نمی‌کند که آن رنگ و لعاب توام با خط پخته که مجموع این عوامل باعث می‌شود هنر ایران و ایرانی بیشتر و بهتر جلوه کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام خوشنويسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۳۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس (عکس)

 باشگاه پرسپولیس یک طرح گرافیکی به مناسبت تولد مرتضی پورعلی‌گنجی منتشر کرد.

به گزارش "ورزش سه"، مرتضی پورعلی‌گنجی در اولین فصل حضورش در پرسپولیس موفق شد سه جام داخلی ایران را بالای سر ببرد و شروعی رویایی با پیراهن سرخ داشته باشد.

با این حال شماره هشت پرسپولیس در شرایطی که وضعیت خوبی در خط دفاعی پرسپولیس و تیم ملی داشت، در بازی تیم ملی برابر قطر برای دومین بار مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی را تجربه کرد.

مرتضی فصل را از دست داد، اما محبوبیت بالایی در پرسپولیس دارد و هواداران این تیم امیدوار به تمدید قرارداد او و بازگشتش به میادین هستند.

او متولد ۳۰ فروردین ۱۳۷۱ است و حالا تولد ۳۲ سالگی خود را جشن می‌گیرد. پرسپولیس به همین مناسبت یک طرح گرافیکی از او منتشر کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مارادونا در جشن تولد 51 سالگي‌اش جشن تولد هیجان انگیز پیرزن صدساله (+عکس)

دیگر خبرها

  • بزرگان ادب فارسی سرچشمه‌های حکمت هستند
  • به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت
  • بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است
  • نمایش طرح‌های گرافیکی هنرمندان استان همدان با موضوع وعده‌ صادق
  • نمایش طرح‌های گرافیکی هنرمندان استان همدان با موضوع اقدام تنبیهی وعده‌ی صادق 
  • تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس (عکس)
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد
  • برگزاری رژه یگان‌های نمونه نیروهای مسلح در تبریز
  • رژه یگان‌های نمونه نیرو‌های مسلح در آذربایجان شرقی
  • اینجا «بقیع» سند مظلومیت دیرینه شیعه