Web Analytics Made Easy - Statcounter

بطحایی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران از تصویب کلیات طرح رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: برای سال تحصیلی جدید ۶۰۰ هزار کلاس درس ساخته شده است و و مدرسه مطابق با برنامه های سند تحول کانون فرهنگی، تربیتی و پیشرفت محله می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدمحمدبطحایی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران بود، ساخت ۶۰۰ هزار کلاس درس در سال جدید تحصیلی را فصل جدیدی در ساختن آینده روشن نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین دستگاه کشور و مولد سرمایه انسانی و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است و نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به توسعه و پیشرفت داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهم از طریق آموزش و پرورش و مدرسه محقق می‌شود.

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و نه دستگاهی هزینه‌ای.

 

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته برنامه های خود را از سیاست‌ها‌ و راهکارهای سند تحول بنیادین از دو منظر طراحی و اجرا کرده است. مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، در این زمینه مهمترین برنامه، حرکت جدی به سمت مدرسه‌محوری است، زیرا مدرسه مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این زمینه به اجرا در آمده است، تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را براساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند.

 

به گفته بطحایی، رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول در حوزه روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی است.

 

وی تصریح کرد: مهمترین برنامه‌ای که در این زمینه اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت‌آموزی در مدارس است که دانش‌آموزان باید مهارت‌هایی را که بر‌اساس الگوی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود‌ و به اجرا در می‌آید، فرا گیرند.

 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: امروزه در حوزه‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند، مواردی چون احترام به بزرگتر، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، همکاری برای تعالی و ده‌ها برنامه ارزشی دیگر از مواردی است که باید در برنامه‌های آموزش و پرورشی در مدرسه تمرین شود؛ از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است.

 

بطحایی گفت: در کنار این آموزش‌ها، آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش‌آموزان حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می‌شود و در سال تحصیلی جاری همه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند‌.

 

وزیر آموزش و پرورش مدرسه را خانه دوم دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی دانست و گفت: شرط اول آن است که دانش‌آموز با شوق و اشتیاق به مدرسه بیاید و از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد. باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را شناسایی کنیم و حتی‌الامکان کاهش دهیم همچنین عواملی که باعث فشار و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود، حذف شوند. بخشی از این فشار و اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی است؛ برنامه‌هایی که خارج از برنامه درسی برای آمادگی برای آزمون، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب‌های مکمل مدرسه به بچه‌ها تحمیل و باعث می‌شود فضای روانی ایجاد شود و شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ شود. این مسیر از دوره ابتدایی شروع شد و آزمون‌های تستی و آمادگی‌ در کنکور در دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کردیم.

 

بطحایی نیروی انسانی را اصلی‌ترین عامل تحول دانست و افزود: «شایستگی در کنار علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد. لایحه رتبه‌بندی برای تایید به دولت تقدیم شد که اکنون کلیات آن در کارگروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده است و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

 

وی در ادامه به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و مشارکت خیران هشت هزار کلاس جدید در مهر افتتاح شد. که به رغم محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

 

وزیر آموزش و پرورش از سیاست کاهش تمرکز در حوزه‌های اجرایی خبر داد و گفت: واحدهای اجرایی کمتر در کار مدارس دخالت خواهند کرد تا مدارس با خلاقیت بیشتر فعالیت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا هفته‌ای دو ساعت از برنامه‌های درسی رسمی کاهش می‌یابد و در اختیار مدارس قرار گیرد.

پایان پیام/402

منبع: شبستان

کلیدواژه: کنگره بین المللی امام سجاد ع امام سجاد ع آمریکا رزمایش اقتدار عاشورایی دادگاه لاهه اردبیل شیراز صالحی مجلس کانون های مساجد مدرسه وزیر آموزش و پرورش نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۳۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح پنج شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان افزود: در نظام آموزشی ما آنچه که مورد هدف است، آموزش در مسیر معارف دینی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه مسائل تربیتی خیلی زود بازده نبوده و باید برای انجام آن برنامه ریزی کرد، گفت: نظام تربیتی، روندی تدریجی است و برای نتیجه گرفتن در این راستا باید استمرار و استقامت داشت.

رحمتی با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم تاکید کرد: فرهنگ تکریم و تجلیل از معلمان و دبیران به افزایش کیفیت آموزش و پرورش کمک خواهد کرد؛ بنابراین برنامه ریزی های لازم برای این منظور در هفته معلم انجام گیرد.

وی تاکید کرد: معلمانی که در مناطق محروم و کم برخوردار فعالیت می‌کنند، فراموش نشوند و مورد توجه ویژه قرار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی به اهمیت نیروی انسانی اشاره و بیان کرد: محور اصلی همه تغییر و تحولاتی که در کشور باید اتفاق بیفتد، نیروی انسانی می‌باشد، زیرا این نیروی انسانی است که تکنولوژی و پیشرفت را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و اثربخش، بزرگترین کاری است که در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و در این زمینه هر چقدر هزینه انجام شود، سرمایه گذاری برای توسعه و پیشرفت کشور است و مفید ترین و اثربخش ترین زمانی که یک فرد مورد تربیت قرار می‌گیرد، در دست آموزش و پرورش است.

رحمتی به اهمیت جایگاه معلم تاکید کرد و افزود: اگر معلم به این دیدگاه برسد دانش آموزان وی تمام پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه را رقم خواهند زد، قطعاً نگاهش تغییر خواهد یافت.

استاندار آذربایجان شرقی از معلمان درخواست کرد در ابتدای هر کلاس در کنار مطالب آموزشی، از آموزه‌های دینی و اخلاقی اهل بیت (ع) برای دانش آموزان بازگو کنید.

وی افزود: معلمان در مدارس، استعدادیابی و راهنمایی دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت را در اولویت کاری خودشان قرار دهند.

رحمتی با اشاره به حدیث یک ساعت تفکر بهتر از ۷۰ سال عبادت است، گفت: چیزی که در نظام آموزشی به آن نیاز اساسی داریم، مهارت آموزی و در کنار آن نحوه اندیشه کردن است و این معلمان هستند که می‌توانند این آموزش را به دانش آموزان ارائه دهند و آنها را مستعد به بار بیاورند.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر کلاس‌های درس دارای استرس باشند، آموزش و یادگیری ممکن نخواهد بود و اگر در کلاسی آرامش حاکم شود، دانش آموز از لحاظ روحی شاداب‌تر و یادگیری برای وی جذاب‌تر خواهد بود.

رحمتی در پایان تاکید کرد: در کنار آموزش‌های انجام یافته در مدارس، بازدید دانش آموزان از پیشرفت حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، فرهنگی کشور در اولویت قرار گیرند تا دانش آموزان در جریان این خدمات و پیشرفت‌ها قرار گیرند.

کد خبر 6081694

دیگر خبرها

  • تغییر تقویم آموزشی مدارس؛ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس/ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • احتمال بازگشایی مدارس از شهریورماه/ طرح شناور شدن آغاز سال تحصیلی پیگیری می‌شود
  • روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود
  • آغاز سال تحصیلی از مهر به شهریور تغییر می‌کند؟!
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • راه‌اندازی مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان
  • تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس
  • جای‌گذاری ۴۵ قفسه کتاب کانون پرورش فکری در مدارس ۱۰ استان