Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@20:44:36 GMT

همنشین نامناسب را در بیان امام سجاد(ع) بشناسیم

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۲۵۸۸۵

همنشین نامناسب را در بیان امام سجاد(ع) بشناسیم

امام سجاد(ع) در روایتی برخی ویژگی‌های همنشین نامناسب را بیان فرمودند.

به گزارش پویا یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های یک فرد در زندگی یافتن همنشین و رفیق مناسب است. اهمیت آن به قدری است که ممکن است سعادت و شقاوت هر فرد در زندگی دنیا و آخرت را رقم بزد. در آیه27 سوره فرقان پس از آنکه خداوند از ظالمانی صحبت می‌کند که راه و روش پیامبر(ص) را در طول زندگی نپیمودند، در آیه بعد از قول این ستمکاران می‌فرماید: «یا وَیْلَتی‏ لَیْتَنی‏ لَمْ اَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلاً؛ ای وای، کاش فلانی را دوست [خود] نگرفته بودم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و بعد ادامه می‌دهند: او [بود که‏] مرا به گمراهی کشانید پس از آنکه قرآن به من رسیده بود.» و شیطان همواره خوارکننده انسان است؛ لَقَدْ اَضَلَّنی‏ عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ اِذْ جاءَنی‏ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلْاِنْسانِ خَذُولاً.

بنابراین همنشینی با افراد صالح، سعادت دنیوی و اخروی و همنشینی با افراد ناصالح افتادن در دام شیطان و بعد عذاب الهی را در پی خواهد داشت. از این رو پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمودند «همنشین صالح بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد است؛ الجَلیسُ الصالِحُ خَیرٌ مِن الوَحدَهِ وَ الوَحدَهُ خَیرٌ مِن جَلِیسِ السُّوء» (الامالی(طوسی) ص535). یا امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمود: «همنشین بی خرد نباش که او کار (نابخردانه) خود را برای تو آراید و دوست دارد تو را چون خود کند؛ لا تَصحَب المائِق فَاِنَّهُ یُزَیِّنُ لَکَ فِعلَه وَ یَوَدُّ اَن تَکُونَ مِثلَه» (نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 527)

همچنین امام سجاد(ع) در روایتی دیگر برخی ویژگی‌های همنشین نامناسب را بیان کرد. دقت به تک تک فرازهای این روایت می‌تواند چراغ راهی برای انتخاب همنشین خوب باشد. حضرت فرمود:

مبادا با دروغگو همنشین شوی که او چون سراب است، دور را به تو نزدیک کند و نزدیک را به تو دور کند.
2ـ مبادا با فاسق و بدکار همنشین شوی که تو را به یک لقمه و یا کمتر بفروشد.
3ـ مبادا همنشین بخیل شوی که او در نهایتِ نیازت بدو، تو را واگذارد.
4ـ مبادا با احمق رفیق شوی که چون خواهد سودت رساند، زیانت می‌زند.
5 ـ مبادا با آنکه از خویشان خود می برد، مصاحبت کنی که من او را در قرآن ملعون یافتم.

«اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الْکَذّابِ، فَاِنَّهُ بِمَنْزِلَهِ السَّرابِ یُقَرِّبُ لَکَ البَعیدَ وَ یُبَعِّدُ لَکَ الْقَریبَ. وَ اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الْفاسِقِ فَاِنَّهُ بایَعَکَ بِاُکْلَه اَوْ اَقَلَّ مِنْ ذلِکَ. وَ اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الْبَخیلِ فَاِنَّهُ یَخْذُلُکَ فی مالِهِ اَحْوَجَ ما تَکُونُ اِلَیْهِ. وَ اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الاَْحْمَقِ، فَاِنَّهُ یُریدُ اَنْ یَنْفَعَکَ فَیَضُرُّکَ. وَ اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الْقاطِعِ لِرَحِمِهِ، فَاِنّی وَجَدْتُهُ مَلْعُونًا فی کِتابِاللّهِ.» (الکافی، ج2، ص374)

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۵۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان کار ملی‌پوشان تفنگ ۱۰ متر/ نجمه خدمتی بیست و چهارم شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون تیراندازی، در چهارمین روز از جام جهانی در باکوی جمهوری آذربایجان و در تفنگ ۱۰ متر بانوان، فاطمه امینی با امتیاز ۶۲۹.۸ در جایگاه نوزدهم ایستاد. نجمه خدمتی نیز امتیاز ۶۲۹.۵ را ثبت کرد و در رده بیست و سوم قرار گرفت و شرمینه چهل‌امیرانی امتیاز ۶۲۸.۱ را کسب کرد.

برنامه روز پنجم این مسابقات به شرح زیر است:

دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت:

مقدماتی تپانچه ۲۵ متر بانوان (سرعت) ساعت ۸:۳۰ (هانیه رستمیان و گلنوش سبقت الهی)

در تپانچه بادی هانیه رستمیان هجدهم، گلنوش سبقت‌اللهی پنجاه و هفتم و سجاد پورحسینی سی و سوم شدند. تیم ایران در میکس تپانچه (گلنوش سبقت‌اللهی و سجاد پورحسینی) در رده بیست و چهارم وتیم‌های میکس تفنگ (شرمینه چهل‌امیرانی و امیرمحمد نکونام) نهم و تیم دیگر (فاطمه امینی و پوریا نوروزیان) سی و پنجم شدند.

کد خبر 6097481

دیگر خبرها

  • ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند
  • فیلمبرداری «دست خدا» آغاز شد/ روایتی سینمایی از تصمیم زن عروسک‌فروش
  • روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما + فیلم
  • چطور پیامک‌های جعلی را بشناسیم؟
  • گلایه شهروندان تهرانی از وضعیت نامناسب برخی از بی آر تی‌ها + فیلم
  • پایان کار ملی‌پوشان تفنگ ۱۰ متر/ نجمه خدمتی بیست و چهارم شد
  • گلایه مسافران تهران - یزد از وضعیت نامناسب فضای داخلی قطار مسافربری + فیلم
  • نکونام از صعود به فینال بازماند
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم