Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:31:57 GMT

نوش داروهای ایرانی نیازمند نشان تجاری

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۲۸۲۹۷

نوش داروهای ایرانی نیازمند نشان تجاری

سمنان - ایرنا - عرصه های طبیعی استان سمنان خاستگاه رویش سه هزار گونه گیاهی دارویی می باشد که توسعه این بخش از اقتصاد استان و معرفی این محصولات به بازارهای جهانی نیازمند راه اندازی واحدهای بسته بندی، فرآوری و نشان تجاری است.

به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از 100 گونه گیاهی با خواص درمانی و دارویی در استان سمنان شناسایی شده که به باور کارشناسان می توان با برنامه ریزی اصولی و سرمایه گذاری کارشناسی، این استان را به عنوان قطب تولید انواع گیاه دارویی در کشور معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسوولان امر عنوان می کنند با وجود رویش بیش از سه هزار گونه گیاهی در سمنان اما حتی یک واحد فرآوری و بسته بندی این محصولات در استان وجود ندارد و این امر در کوتاه مدت به دلسردی بهره برداران برای ادامه فعالیت در این بخش منجر می شود.
براساس آمار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان، به دلیل نبود واحد فرآوری، افرادی سودجو با قیمتی بسیار اندک گیاهان دارویی را از بهره برداران خریداری کرده و با قیمت چند صد برابر خرید، با بسته بندی به بازارهای جهانی و ملی عرضه می کنند.
به گفته کارشناسان ، تنوع گیاهان دارویی در سمنان با 10 کشور قاره اروپا برابری می‌ کند و تنوع طبیعت در اقلیم این استان بسیار منحصر به فرد است و در جهان کمتر منطقه ای یافت می‌شود که چنین خاستگاهی برای گیاهان دارویی باشد.
گیاهان دارویی شاخص در سمنان گل محمدی، کتیرا، آویشن و انواع میوه های جنگلی است که می توان تنها با معرفی این ظرفیت ها به فعالان اقتصادی و برای هزاران نفر با تولید محصولات فرعی اشتغالزایی کرد.
کارشناسان معتقدند اگر به معنی واقعی برای تجاری سازی گیاهان دارویی در سمنان اقدام شود با صادرات این محصولات به کشورهای منطقه و بازارهای جهانی سالانه می توان ده ها میلیارد دلار ارز وارد کشور کرد و این امر به معنی توسعه و کاهش آمار بیکاری در منطقه است.
بهره برداران می گویند به دلیل نبود واحدهای فرآوری و هم چنین نبود واحدهای نگهداری گیاهان دارویی، این محصولات در دوره زمانی کوتاه مدت ارزش و کیفیت خود را از دست می دهند و افراد سودجو با قیمت بسیار اندک از بهره برداران این ارقام با ارزش را خریداری می کنند.

** بخش خصوصی به میدان بیاید
رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت وگو با ایرنا ابراز داشت: اکنون بیش از 300 واحد فرآوری و بسته بندی گیاه دارویی در کشور وجود دارد که این رقم به دلیل وسعت مراتع کشور و همچنین رویش هزار گونه گیاهی قابل توجه نیست.
فریبرز غیبی گفت: برای افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی در این بخش باید بیش از 700 واحد فرآوری و بسته بندی در نقاط مختلف کشور ایجاد شود و توجه به برند سازی محصولات ایرانی گام مهم برای صادرات گیاهان دارویی است.
وی خاطر نشان کرد: خام فروشی گونه های گیاهی با خواص درمانی یکی از چالش های اساسی در کشت و رویش این گیاهان است و از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی می خواهیم با در نظر گفتن توجیه اقتصادی، برای سرمایه گذاری در این بخش ورود کنند.
غیبی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی از سال 96 تاکنون در بیش از 100 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور انجام شد و تا پایان سالجاری توسعه کشت در بیش از 30 هزار هکتار دیگر برنامه ریزی شده است.
رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری گفت: باید جوامع محلی را به اقتصادی بودن کشت گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی کشور آگاه کرد و با این راهبرد می توان گامی مهم و موثر برای مهاجرت از مناطق روستایی برداشت.

**گیاه دارویی، کشاورزی سمنان را اقتصادی می کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی از جمله راهکارهای متنوع و کاربردی کاهش مصرف آب و اقتصادی کردن کشاورزی در این استان است.
سید حسن میرعماد افزود: کشت گیاهان به ویژه دارویی با ارزش افزوده بالا یکی از راهکارهای کاهش آب بری و افزایش درآمد کشاورزان است که در استان پیگیری می شود.
وی با بیان این که برخی از این گیاهان مانند زعفران و گل محمدی، ارزش افزوده قابل توجهی برای بهره برداران دارند، گفت: کشت زعفران در استان به صورت برنامه ریزی شده از سال 1388 در مقیاس 67 هکتار آغاز شد که در سال 1395 به 221 هکتار و اکنون به 250 هکتار افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان ادامه داد: کشت گل محمدی از سال 1387 به صورت سازماندهی شده در استان سمنان آغاز شد و در سال 1395 به 153 هکتار و اکنون در استان به حدود 200 هکتار رسیده است.
وی اضافه کرد: راه اندازی واحد بسته بندی و توجه به نشان تجاری راهکاری موثر برای توسعه کشت گیاهان دارویی در سمنان است و اگر بتوانیم کشاورزان استان را به ارزش افزوده و درآمدزا بودن این بخش آگاه کنیم، به یقین معیشت این قشر از جامعه رونق می گیرد.

**مطالعه و آموزش رکن اصلی کشت گیاهان دارویی
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: اجرای طرح های مطالعاتی و آموزش به بهره برداران برای ترویج کشت گیاهان دارویی باید در اولویت کاری مسوولان اجرایی مربوط در توسعه این طرح قرار گیرد.
کاظم طاهریان گفت: بسیاری از جوامع محلی از ظرفیت های پنهان گیاهان دارویی شناخت کافی ندارند که این امر باعث برداشت نادرست از این گونه های گیاهی می شود.
وی ادامه داد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکنون 130 گونه گیاهی با خواص درمانی در استان شناسایی شده و بر اساس ارزیابی های انجام شده، این گونه ها برای سرمایه گذاری ارزش اقتصادی دارد.
وی اضافه کرد: بیش از 45 هزار هکتار رویشگاه طبیعی گیاهان دارویی در استان شناسایی شده است که با راه اندازی واحدهای فرآوری و تجاری سازی می توان گام های اصولی برای افزایش اشتغال جوامع محلی برداشت.
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان سمنان تصریح کرد: باید برای توسعه کشت گیاهان دارویی به رویکرد زراعی کردن این محصولات اقدام کرد و این امر می تواند گامی موثر برای تامین بازار فروش و فرهنگ سازی کشت این محصولات در بین سایر کشاورزان موثر باشد.
طاهریان گفت: نباید بین مطالعه و اجرای طرح فاصله ایحاد شود و باید با تعیین ساز و کاری مشخص گام های عملیاتی برای توسعه این بخش از اقتصاد استان برداشت.

** زنجیره تولید گیاهان دارویی کامل نیست
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت وگو با ایرنا ابراز داشت: زنجیره تولید و فروش گیاهان دارویی در استان سمنان به دلیل نبود واحدهای فرآوری و بسته بندی محصولات و هم چنین نبود نشان تجاری ناقص است.
سید ابوالفضل ولیئی گفت: کشت گیاهان دارویی به عنوان طرحی نوظهور در بخش اقتصادی استان سمنان می تواند با اتخاذ سازوکاری مشخص به افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در منطقه منجر شود.
وی اظهارداشت: کشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی، کتیرا، باریجه، زیره و آویشن برای فعالان اقتصادی که قصد دارند در این بخش سرمایه گذاری کنند، توجیه اقتصادی دارد و با فرهنگ سازی ظرفیت های پنهان اشتغالزایی استان به بخش خصوصی می توان گام های عملی مهمی برای کاهش آمار بیکاری در مناطق روستایی سمنان برداشت.
ولیئی اضافه کرد: به دلیل نبود واحدهای فرآوری و بسته بندی، گونه های گیاهی استان که خواص دارویی دارند به صورت خام در بازار عرضه می شود و در کشورهای حاشیه خلیج فارس با بسته بندی و فرآوری، این محصولات با چندین برابر قیمت داخل کشور در کشورهای اروپایی به فروش می رسد.

**ایران 80 درصد نیاز بازار جهانی باریجه را تامین می کند
بهره بردار گیاهان دارویی در استان سمنان نیز در گفت وگو با ایرنا ابراز داشت: 80 درصد نیاز بازار باریجه جهان در ایران و 20 درصد در کشور افغانستان تولید می شود که به دلیل نبود واحدهای فرآوری، این محصولات با نشان های کشورهای عربی به بازارهای اروپایی صادر می شود.
قاسم پروری نژاد گفت: هزینه قابل توجه کشت و مراقبت از گیاهان دارویی و هم چنین صعب العبور بودن جاده های دسترسی از چالش های مهم کشت این محصولات است.
وی خاطر نشان کرد: باید جوامع محلی و بهره برداران را به کشت گیاهان دارویی به صورت زراعی سوق داد و با این اقدام می توان به توسعه بخش کشاورزی استان نیز کمک کرد.
بهره بردار گیاهان دارویی در استان سمنان اضافه کرد: کشت گیاه باریجه در کشور ایران بسیار راهبردی است و این گونه های گیاهی، جایگزین مناسبی برای صادرات نفت است و کشورهای ایتالیا و فرانسه از باریجه در زمینه تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.
پروری نژاد تصریح کرد: مسوولان ارشد استان باید نسبت به این ظرفیت مهم شناخت کافی داشته باشند و اگر در کنار توجه به بخش صنعت و معدن به توسعه گیاهان دارویی توجه شود می توان ده ها هزار شغل در کمتر از پنج سال در استان ایجاد کرد.

** ترویج طب سنتی در سمنان در اولویت قرار دارد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: این استان ظرفیت قابل توجهی در بخش توسعه و رویش گیاهان دارویی دارد که باید از این ظرفیت برای افزایش اشتغال بهره برد.
علینقی حیدریان گفت: کشت گیاهان دارویی در 15 هزار هکتار از عرصه های طبیعی سمنان و 33 سامانه عرفی برای 2 سال آینده برنامه ریزی شده است که با این اقدام می توان گام های اصولی برای توسعه اراضی گونه های گیاهی اقتصادی برداشت.
وی ادامه داد: آموزش به جوامع محلی به منظور نحوه بهره برداری و کشت این محصولات در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان است و راه اندازی صنایع تبدیلی در اولویت قرار دارد.
حیدریان گفت: کشت گیاهان دارویی و توجه به طب سنتی مورد تاکید اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان بوده که آموزش و ارائه دیدگاه های کارشناسی به بهره برداران برای کشت محصولات از این دست در چند سال گذشته انجام شده است.
وی اضافه کرد: اراضی جنگلی و مرتعی استان سمنان برای کشت گیاهان دارویی بسیار مستعد است و فرهنگ سازی برای ترویج و توسعه این بخش نیازمند همکاری و تخصیص به موقع اعتبار برای اجرای طرح های مطالعاتی و عملی است.
ایران به عنوان یکی از 10 خاستگاه مهم گونه گیاهی در جهان مطرح است و 167 گونه از خانواده گیاهان آوندی شامل یکهزار و 215 جنس، حدود هشت هزار گونه، زیرگونه، واریته و یا دورگه در کشور وجود دارد و در مقایسه با سایر کشورها از نظر تعداد گونه های گیاهی در رتبه هشتم، از لحاظ گونه های انحصاری در رتبه پانزدهم و از نظر تنوع گونه ها در خاورمیانه بی نظیراست.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است که می توان از این ظرفیت برای کشت گیاهان دارویی بهره برد.
باوجود اینکه سمنان جزو پنج استان برتر کشور در رویش و کشت گیاهان دارویی به شمار می رود اما نبود واحدهای فرآوری، بسته بندی و نشان تجاری مانع بزرگ بر سرراه مرتع داران، بهره برداران و جوامع محلی برای توسعه این بخش از اقتصاد استان است.
7339/7408

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد گياهان دارويي سمنان نشان تجاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۸۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند

ایسنا/خراسان رضوی تاریخ بشر با کشف آنتی‌بیوتیک‌ها در سال ۱۹۲۸ برای همیشه تغییر کرد. بیماری‌های عفونی مانند ذات‌الریه، سل و سپسیس بسیار گسترده و کشنده بودند تا اینکه پنی‌سیلین آنها را قابل درمان کرد.

با آنتی‌بیوتیک‌ها روش‌های جراحی که زمانی با خطر بالای عفونت همراه بودند، ایمن‌تر و معمول‌تر شدند. آنتی‌بیوتیک‌ها لحظه‌ای پیروزمندانه در علم را رقم زدند که کار پزشکی را متحول کرد و جان افراد بی‌شماری را نجات داد.

اما آنتی‌بیوتیک‌ها اخطاری ذاتی دارند؛ زمانی که بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، باکتری‌ها می‌توانند به این داروها مقاوم شوند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که این ابر میکروب‌ها باعث مرگ ۱.۲۷ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ شدند و شاید در سال‌های آینده به تهدیدی فزاینده برای سلامت عمومی جهانی تبدیل شوند.

اکتشافات جدید به دانشمندان کمک می‌کنند تا با این چالش به روش‌های نوآورانه روبرو شوند. نتایج تحقیقات نشان داده است که حدود یک چهارم داروهایی که اغلب به‌عنوان آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌شوند، مانند داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان، دیابت و افسردگی، می‌توانند باکتری‌ها را در دوزهایی که به‌طور معمول برای افراد تجویز می‌شود، از بین ببرند.

درک مکانیسم‌های زیربنایی چگونگی سمی بودن داروهای خاص برای باکتری‌ها، ممکن است تبعات گسترده‌ای برای پزشکی داشته باشد. اگر داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها را به روش‌های متفاوتی از آنتی‌بیوتیک‌های استاندارد هدف قرار دهند، می‌توانند به‌عنوان سرنخ در تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید عمل کنند. اما اگر داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها را به روش‌های مشابه آنتی‌بیوتیک‌های شناخته شده از بین ببرند، استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها، مانند درمان بیماری‌های مزمن، ممکن است ناخواسته مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش دهد.

ماریانا نوتو گیلن، فارغ‌التحصیل از دانشگاه بوئنوس آیرس آرژانتین در علوم زیستی با تاکید بر زیست‌شناسی مولکولی، گفت در تحقیقی، من و همکارانم روش یادگیری ماشینی جدید ایجاد کردیم که نه تنها چگونگی کشتن باکتری‌ها توسط داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی را شناسایی می‌کند، بلکه می‌تواند به یافتن اهداف باکتریایی جدید برای آنتی‌بیوتیک‌ها نیز کمک کند.

روش‌های جدید از بین بردن باکتری‌ها

نوتو گیلن بیان کرد دانشمندان و پزشکان متعددی در سرتاسر جهان در حال مقابله با مشکل مقاومت دارویی هستند، ازجمله من و همکارانم در آزمایشگاه میچل در دانشکده پزشکی ماساچوست آمریکا، از ژنتیک باکتری‌ها برای بررسی اینکه کدام جهش باکتری‌ها را نسبت به داروها مقاوم‌تر یا حساس‌تر می‌کند، استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: هنگامی که من و گروه تحقیقاتی در مورد فعالیت گسترده ضد باکتریایی داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی مطلع شدیم، چالش ایجاد شده این داروها ما را به خود مشغول کرد که چگونه این داروها باکتری‌ها را از بین می‌برند.

گیلن توضیح داد: من حدود ۲ میلیون مورد سمیت بین ۲۰۰ دارو و هزاران باکتری جهش‌یافته را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کردم. با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی که برای استنباط شباهت‌های بین داروهای مختلف ایجاد کردم، داروها را بر اساس نحوه تأثیر آنها بر باکتری‌های جهش یافته در یک شبکه با هم گروه‌بندی کردم.

نوتو گیلن اظهار کرد: طرح‌های من به‌وضوح نشان می‌داد که آنتی‌بیوتیک‌های مطرح به‌دلیل کلاس‌های شناخته‌شده مکانیسم‌های کشنده، به‌شدت با هم گروه‌بندی شده‌اند. به‌عنوان مثال، تمام آنتی‌بیوتیک‌هایی که دیواره سلولی؛ لایه محافظ ضخیم اطراف سلول‌های باکتریایی، را هدف قرار می‌دهند با هم گروه‌بندی شدند و به‌خوبی از آنتی‌بیوتیک‌های دخیل در تکثیر دی‌ان‌ای باکتری‌ها، جدا شده‌اند.

وی اضافه کرد: جالب اینجاست که وقتی داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی را به تجزیه و تحلیل خود اضافه کردم، آنها قطب‌های جداگانه‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها را تشکیل دادند. این امر نشان می‌دهد که داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌بیوتیکی راه‌های مختلفی برای از بین بردن سلول‌های باکتریایی دارند. در حالی که این گروه‌بندی‌ها نشان نمی‌دهند که چگونه هر دارو به‌طور خاص آنتی‌بیوتیک‌ها را از بین می‌برد، اما نشان می‌دهد که دسته‌بندی‌شده‌ها به احتمال زیاد به روش‌های مشابهی کار می‌کنند.

گیلن در ادامه گفت اینکه ما توانستیم اهداف دارویی جدیدی را در باکتری‌ها برای کشتن آنها پیدا کنیم حاصل تحقیقات همکارم کارمن لی است. وی صدها نسل از باکتری‌ها را رشد داد و در معرض داروهای مختلف غیر آنتی‌بیوتیکی قرار داد که اغلب برای درمان اضطراب، عفونت‌های انگلی و سرطان تجویز می‌شدند.

تعیین توالی ژنوم باکتری‌هایی که تکامل یافته و با حضور این داروها سازگار شده‌اند، به ما امکان مشخص کردن پروتئین باکتریایی خاصی را می‌دهد که تری‌کلابندازول، داروی مورد استفاده برای درمان عفونت‌های انگلی، هدف قرار می‌دهد تا باکتری را از بین ببرد. نکته مهم این است که آنتی‌بیوتیک‌های فعلی به‌طور معمول این پروتئین را هدف قرار نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ما متوجه شدیم که ۲ داروی غیر آنتی‌بیوتیک دیگر که از مکانیسم مشابهی مانند تری‌کلابندازول استفاده می‌کنند نیز همان پروتئین را هدف قرار می‌دهند. این امر نشان‌دهنده قدرت طرح‌های شباهت دارویی ما برای شناسایی داروهایی با مکانیسم‌های کشندگی مشابه بود، حتی زمانی که این مکانیسم هنوز ناشناخته بود.

کمک به کشف آنتی‌بیوتیک

یافته‌های این تحقیق فرصت‌های متعددی را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا نحوه عملکرد داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی متفاوت از آنتی‌بیوتیک‌های استاندارد را بررسی کنند. روش این محققان برای نقشه‌برداری و آزمایش داروها همچنین این پتانسیل را دارد که مشکل مهم در توسعه آنتی‌بیوتیک‌ها را برطرف کند.

جستجوی آنتی‌بیوتیک‌های جدید اغلب مستلزم صرف منابع قابل توجهی برای غربالگری هزاران ماده شیمیایی است که باکتری‌ها را می‌کشند و نحوه عملکرد آنها را مشخص می‌کند. اکثر این مواد شیمیایی مشابه آنتی‌بیوتیک‌های موجود عمل می‌کنند و کنار گذاشته می‌شوند.

محققان گفتند: کار ما نشان می‌دهد، ترکیب غربالگری ژنتیکی با یادگیری ماشینی می‌تواند به کشف مواد شیمیایی کمک کند که قادر به از بین بردن باکتری‌ها به روش‌هایی هستند که محققان پیش از این به کار نبرده‌اند. راه‌های مختلفی برای کشتن باکتری‌ها وجود دارد که هنوز از آن‌ها بهره‌برداری نکرده‌ایم و هنوز راه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم برای مبارزه با تهدید عفونت‌های باکتریایی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی در پیش بگیریم.

منابع

https://japantoday.com

https://www.yahoo.com

https://theconversation.com

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • پلمب یک واحد عطاری به دلیل عرضه داروهای مخدر در آبسرد
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد