Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - لندن – ايرنا – فرستاده ويژه دولت انگليس در امور تجاري ايران، رأي هفته گذشته دادگاه لاهه را يک دستاورد مهم و پيروزي اخلاقي براي ايران برشمرد و با اشاره به تمايل لندن براي مستثنا شدن کالاهاي ضروري از فهرست تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گفت: اين مساله را با آمريکا پيگيري خواهيم کرد.

لرد `نورمن لامونت` که رياست اتاق بازرگاني انگليس و ايران را نيز بر عهده دارد روز شنبه در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، رأي ديوان دادگستري بين‌المللي لاهه را براي انگليس مايه دلگرمي دانست و افزود: اگرچه دولت آمريکا تعهد داده که براي صادرات اقلام ضروري مانعي ايجاد نمي‌کند، اما در عمل اين ديده نمي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: بايستي اطمينان حاصل کنيم که اين کالاها مستثنا هستند و از طريق گفت‌وگو با وزرا تلاش خواهم کرد تا تعهدات آمريکا براي عدم ايجاد مانع در مسير کالاهاي ضروري عملي شود.
لامونت در پاسخ به اين سؤال که آيا انگليس مايل است آمريکا را براي قبول نظر دادگاه تحت‌فشار بگذارد گفت:` به نظر من انگليس خيلي مايل است که اقلام ضروري (بشردوستانه) مستثنا شوند. نمي‌دانم اين معني‌اش اعمال قدرت براي پايبندي به رأي دادگاه باشد، ولي مي‌دانم اين مساله را پيگيري خواهد کرد.`
ديوان دادگستري بين‌المللي لاهه چهارشنبه گذشته نتيجه رسيدگي به شکايت ايران از آمريکا را اعلام کرد و گفت که تحريم‎هاي آمريکا خسارت اقتصادي، به‎خصوص در صنعت هوانوردي به ايران وارد کرده و به دليل تحريم‎ها، تهيه غذا و دارو دشوارتر شده و بانک‎ها مشغول خارج کردن دارايي خود از کسب‌وکارهاي ايران هستند.
ديوان لاهه رأي داد که آمريکا بايد طبق معاهده مودت بين ايران و آمريکا در سال 1995 تمامي موانع ناشي از تحريم‎هاي 15 مرداد در مورد صدور دارو، وسايل پزشکي، مواد غذايي و هواپيما را به ايران برداشته و تضمين دهد تا تراکنش‎هاي مالي مربوطه به اين رأي امکان‌پذير باشد.
هرچند آمريکا اعلام کرده است که از پيمان مودت با ايران خارج مي‌شود اما کارشناسان بر اين باورند که قرار صادرشده از سوي دادگاه، تا يک سال پس از تصميم آمريکا به خروج از اين پيمان لازم‌الاجرا خواهد بود.
رئيس اتاق بازرگاني انگليس و ايران که به‌تازگي از سفر به تهران بازگشته است در پاسخ به سؤالي درباره دستاوردهاي سفرش گفت: هدف از اين سفر گسترش روابط تجاري بين دو کشور بوده است. من به ايران رفتم تا توضيح بدهم که به‌رغم اعمال تحريم‌ها (توسط آمريکا) دولت انگليس در حال انجام چه اقداماتي براي حفظ روابط تجاري است.
وي اشاره کرد که گفتگوهايي را در مورد يکي دو شرکت خصوصي که در ايران فعال هستند انجام داده و به‌طورکلي از برآيند سفرش ابراز رضايت کرد .
لامونت در پاسخ به اين سؤال که آيا از نتيجه سفرش مي‌توان نکته مثبتي را استخراج کرد گفت: فضاي حاکم بر روابط تجاري تا حدودي دشوار است. بااين‌حال روحيه‌اي بر فضا حاکم است که تمايل دارد عکس قضيه را وانمود کند.
وي ادامه داد: قبل از پاره شدن برجام توسط ترامپ، تجارت انگليس با ايران سالي بين 15 تا 20 درصد رشد مي‌کرد اما اکنون تعدادي از شرکت‌ها درباره ادامه فعاليت‌هاي خود در ايران تجديدنظر کرده‌اند، برخي به‌طور کامل خارج‌شده و مابقي فعاليت‌هاي خود را تعليق کرده‌اند.
رئيس اتاق بازرگاني انگليس و ايران عنوان کرد: دولت انگليس به همراه دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپا به‌سختي در تلاش است تا مسيرهاي ويژه‌اي براي حمايت مالي از تجارت با ايران و به‌ويژه براي پرداخت بهاي صادرات ايران ايجاد کند.
وي خاطرنشان کرد: روش‌هاي اتخاذشده به آگاهي دولت ايران نيز رسيده و اميد است که بتوان روابط تجاري را ادامه داد.
لامونت در خصوص اينکه تا چه حد نسبت به اين روش‌ها خوش‌بين است پاسخ داد: اين روش‌ها البته مفيد خواهند بود و نبايد فراموش کرد که براي جا افتادن اين روش‌ها و سازوکارها، مدتي زمان لازم است.
وي هدف از سازوکارهاي جديد مالي را ايجاد راه‌حلي براي ادامه فعاليت سيستم بانکي و همچنين تسهيل پرداخت بهاي نفت صادراتي ايران عنوان کرد.
رئيس اتاق بازرگاني انگليس و ايران در پاسخ به اين سؤال «هدف آمريکا از خروج از برجام اعمال فشار بر اقتصاد ايران است، اما تلاش شما در جهت کاهش اثر تحريم‌هاست، چگونه مي‌خواهيد به اين هدف دست پيدا کنيد» گفت: اين دقيقاً همان کاري است که دولت (انگليس) دارد انجام مي‌دهد و به همين دليل قانون و مقررات مسدودسازي را تصويب کرده است.
وي افزود: اين مقررات ضمن اينکه به شرکت‌هاي متضرر از تحريم اجازه شکايت و دريافت غرامت مي‌دهد، همکاري شرکت‌هاي انگليسي با تحريم‌هاي آمريکا را جرم محسوب مي‌کند. وي سخنان خود را اين‌گونه خلاصه کرد که اتفاقات زيادي در انگليس و ساير کشورهاي اروپايي براي کم کردن اثر تحريم‌هاي آمريکا در جريان است.
لامونت در پاسخ به سؤال خبرنگار ايرنا که پرسيد دولت انگليس چطور مي‌تواند هم‌زمان در حال گسترش تجارت با آمريکا با توجه به برگزيت باشد و از آن‌طرف مشغول تضعيف تحريم‌ها عليه ايران، گفت که تضادي بين اين دو نمي بينم.
رئيس اتاق بازرگاني انگليس و ايران افزود: `تجارتي که ما با ايران داريم و تجارت ما با آمريکا، در موارد زيادي متفاوت هستند.`
وي گفت: انگليس هم‌اکنون نيز تجارت گسترده‌اي با آمريکا دارد درحالي‌که که تجارتش با ايران بسيار محدود است. لامونت هدف گسترش تجارت با ايران و آمريکا را از ديد طرفداران برگزيت مشابه هم توصيف کرد و اظهار داشت: هدف از برگزيت اين است که انگليس بتواند با کشورهاي غيراروپايي و بازارهاي درحال‌توسعه در سراسر جهان، در آسيا، خليج‌ فارس و آمريکا آزادانه تجارت کند.
فرستاده ويژه دولت انگليس در امور تجاري با ايران در پاسخ به اين سؤال که آيا دولت انگليس در مقررات مسدودسازي عليه شرکت‌هاي آمريکايي مستقر در انگليس استفاده خواهد کرد يا نه گفت: `اين قانون براي ايجاد امنيت براي شرکت‌هاي انگليسي در برابر رفتارهاي حقوقي آمريکا تصويب‌ شده است.`
ايرنا در ادامه پرسيد: `هم‌اکنون شاهد آن هستيم که شرکت‌هاي کمي حاضر به فروش سوخت به هواپيماهاي مسافري ايراني هستند و اين باعث مي‌شود پروازهاي ايران اير به‌منظور سوخت‌گيري در کشور ثالث فرود بيايند که مي‌تواند جان مسافران را به خطر بيندازد. آيا دولت انگليس مي‌تواند در اين زمينه تسهيلاتي را فراهم آورد؟`
لامونت در پاسخ گفت: ` اين اتفاق به‌تازگي افتاده و هم‌زمان‌شده بود با سفر من به تهران. من روز آخر اقامتم در تهران متوجه اين موضوع شدم. هفته پيش بود و شوکه شدم. اين حرکت مضري بود.` وي تأکيد کرد که هنوز متوجه علت اين اقدام نشده است و نمي داند که شرکت سوخت ‌رسان آمريکايي بوده يا انگليسي.
او در ادامه گفت که هفته آينده اين موضوع را پس از بازگشايي پارلمان با وزرا مطرح خواهد کرد.
اين سياستمدار انگليسي در پاسخ به سؤالي درباره نظرش پيرامون سخنان رئيس‌جمهوري آمريکا در سازمان ملل اظهار داشت: با ديدگاه رئيس‌جمهور آمريکا در ايران موافق نيستم و روش ترامپ در برخورد با برجام را تائيد نمي‌کنم.
وي افزود: متعهد ماندن به پيامي که از روي حسن نيت با ايران بسته ‌شده بود مي‌توانست اين کشور را ترغيب کند به اينکه در گفتگوها و پيمان‌هاي ديگر نيز با آمريکا شرکت کند. لامونت استفاده بيش‌ازحد دولت ترامپ، از سلاح تحريم عليه ايران، چين، اتحاديه اروپا و حتي کانادا را يک اشتباه مسلم توصيف کرد، اما افزود: `از لحن ترامپ مي‌شود فهميد که علاقه دارد در بلندمدت با ايران گفتگو کند.`
لامونت بااين‌حال تأکيد کرد که تصميم براي مذاکره دوباره با آمريکا به عهده مردم ايران است، اما در کل اين‌طور ابراز عقيده کرد که `گفت وگو هميشه کاري پسنديده است.`
اروپام **هـ ن ** 1546
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۰۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه

به گزارش خبرآنلاین، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

به گزارش ایسنا، طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899643

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • دهن‌کجی نتانیاهو به احکام دادگاه لاهه/ تأثیری ندارد
  • نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه بر اقدامات ما تأثیری نخواهد داشت
  • عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • بررسی مخفیانه قرار بازداشت تتانیاهو توسط دادگاه لاهه