Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-مطابق این تحلیل، بزرگترین چالشی که احتمالاً اروپا در این راستا با آن مواجه خواهد بود، این است که شرکت‌های بزرگ غربی، اصلاً نیازی به این نهاد مالی نخواهند داشت، چون اصلاً قرار نیست تجارتی با ایران داشته باشند. شمار زیادی از شرکت‌های چند ملیتی بعد از خروج آمریکا از برجام، بازار ایران را ترک کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی به بررسی قصد کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و میزان عملی بودن برنامه‌های این کشورها پرداخته است. 

نیویورک‌تایمز نوشته آمریکا از مدت‌ها پیش از قدرت اقتصادی و مالی‌اش برای پیگیری اهدافش در زمینه سیاست خارجی استفاده کرده و این اقداماتش معمولاً در فعالیت شرکت‌های خارجی اخلال ایجاد کرده و متحدان نزدیک آمریکا را ناامید کرده است. 

اما هفته گذشته، اتحادیه اروپا، از طرحی جدید برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران خبر داد. 

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، این اتحادیه در حال ایجاد «نهادی برای پرداخت‌های ویژه» با هدف محافظت از شرکت‌های غیرآمریکایی در برابر تحریم‌های آمریکا است. 

نیویورک‌تایمز نوشته است: «سوال‌های بزرگی درباره طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد سامانه پرداخت پول به ایران وجود دارد. از جمله این سوالات، موارد زیر است: آیا چنین نهادی می‌تواند به حفظ مقدار معنادار تجارت با ایران منجر شود؟ آیا می‌تواند این اقدام را از تحقیقات مالی ایالات متحده، مخفی کند؟ آیا چنین مکانیسمی برای اینکه واقعاً موثر باشد، نیازمند استفاده دو دشمن بزرگ آمریکا یعنی چین و روسیه خواهد بود؟».

به نوشته روزنامه آمریکایی، برای هر دو طرف، در این موضوع، مسائل مهمی به گرو گذاشته شده‌ است. 

احتمال می‌رود دولت دونالد ترامپ، با هر گونه تلاش برای حمایت مالی با ایران مبارزه کند. اما اتحادیه اروپا هم در تلاش است نشان دهد که ترامپ و آمریکا نمی‌توانند مهم‌ترین دستاوردهایش در زمینه سیاست خارجی را به باد دهند.

مکانیسم اتحادیه اروپا هم اهداف و کارکرد ساده‌ای دارد: این اتحادیه بایستی راهی ایجاد کند تا شرکت‌ها، در شرایطی که بانک‌های غربی همکاری نمی‌کنند، بتوانند پول را به داخل و خارج از ایران منتقل کنند. اما به نوشته نیویورک‌تایمز، عده زیادی به این طرح مشکوک هستند. 

نیویورک‌تایمز نوشته است: «برخی از تحلیلگران گفته‌اند اتحادیه اروپا به احتمال زیاد اصلاً انتظار ندارد که چنین نظام پرداختی کاملاً ایجاد شود. به گفته این تحلیلگران، این مکانیسم، بیشتر ژستی به شمار می‌رود تا اروپایی‌ها ایران را به پایبندی به توافق هسته‌ای مجاب کنند».

مطابق این تحلیل، بزرگترین چالشی که احتمالاً اروپا در این راستا با آن مواجه خواهد بود، این است که شرکت‌های بزرگ غربی، اصلاً نیازی به این نهاد مالی نخواهند داشت، چون اصلاً قرار نیست تجارتی با ایران داشته باشند. شمار زیادی از شرکت‌های چند ملیتی بعد از خروج آمریکا از برجام، بازار ایران را ترک کرده‌اند. 

علاوه بر این، اتحادیه اروپا با چالش محتمل بزرگ دیگری هم روبه‌رو است: بانک‌ها احتمالاً تمایلی به داشتن هیچ‌گونه ارتباط با نهاد مورد بحث نخواهند داشت، زیرا این کار آنها را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهد. در صورتی که بانک‌های غربی با این نهاد مالی قطع ارتباط کنند، شرکت‌های اروپایی راهی برای جابه‌جا کردن پول از طریق آن نخواهند داشت. 

به نوشته نیویورک‌تایمز، اتحادیه اروپا ممکن است بخواهد از یک نهاد دولتی، مثل «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» برای انجام تراکنش‌های مالی از طریق نهاد مالی مورد نظر استفاده کند، اما چنین اقدامی، آن نهاد را هم در معرض تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهد. 

در این گزارش آمده است: «حتی اگر اتحادیه اروپا بتواند سامانه مورد نظر را ایجاد کند باید بتواند شرکت‌ها را متقاعد کند که این نهاد مالی قابل اعتماد است و آنقدر ایمن است که ایالات متحده قادر به نفود در آن نیست».

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۱۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!