Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@13:54:14 GMT

مرمت مسجد تاریخی «عتیق» اردبیل آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۳۱۳۵۶

مرمت مسجد تاریخی «عتیق» اردبیل آغاز شد

به گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، روزگذشته ۱۳ مهرماه در بازدید از جمعه مسجد اردبیل اظهار کرد: با توجه به اهمیت بنای تاریخی مسجد عتیق یا جمعه مسجد اردبیل که از آثار شاخص تاریخی استان به شمار می‌رود مرمت این بنا جزو اولویت‌ها قرار گرفته و پس از ۶ سال وقفه عملیات بهسازی این بنای تاریخی مهم از سر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: با وجود اینکه بهسازی و مرمت جمعه مسجد اردبیل مطلبه مردمی بوده، اما در سال‌های خیر به جز مرمت اضطراری و سطحی این بنا اقدام قابل توجهی در راستای مرمت این اثر انجام نشده بود که با جذب اعتبارات لازم تلاش کردیم تا عملیات مرمت این بنای تاریخی مهم را دوباره آغاز کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: در حال حاضر چند پروژه مرمتی و صیانتی در این بنا در حال اجرا بوده که عملیات شیب بندی، قیرگونی پشت بام، پاکسازی نخاله‌های ساختمانی در محوطه، پاکسازی محوطه کارگاهی، تکمیل غلام‌گرد‌ها و اجرای گوشه‌ها نیز از اقداماتی بوده که در ماه‌های اخیر انجام شده است.
فلاحی پوشش گنبد بنا را از جمله برنامه‌ها در این بنا برشمرد و تصریح کرد: اجرای گنبد با سه ماده چوب، آجر و شیشه به سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد شده که با تایید شورای فنی تهران امسال پوشش گنبد اثر تاریخی مسجد عتیق را اجرا خواهیم کرد تا این اقدام زمینه‌ساز کاهش آسیب بصری به این بنا شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تبدیل جمعه مسجد و روستای تاریخی کنزق به پایگاه ملی پژوهشی را از موارد اولویت‌دار دانست و گفت: سهمیه تمامی استان‌ها برای ایجاد پایگاه ملی پژوهشی هفت مورد بوده که امسال برای این امر از استان اردبیل منطقه باستانی شهر یئری معرفی شده و برای ایجاد پایگاه ملی پژوهشی در جمعه مسجد و روستای کنزق نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی اردبیل جمعه مسجد مرمت بنای تاریخی میراث فرهنگی قران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مرتضی صفری در بازدید از کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه اظهار کرد: این کاروان‌سرا از جمله بنا‌های تاریخی ارومیه بوده که در اختیار مالک بخش خصوصی قرار دارد که با گفتگو‌های انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد 

او گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیزاعلام آمادگی جهت مشارکت داشته است و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

صفری گفت: کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز