Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ براساس آمار منتشر شده از میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در شش ماهه نخست سال جاری، صادرات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی به ۱۵.۴۵۱ هزار تن و از نظر ارزشی به ۷.۴۳۵ میلیون دلار رسید. این آمار برای شش ماهه نخست سال قبل به ترتیب ۱۴.۱۱۹ هزار تن و ۵.۹۹۷ میلیون دلار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



براین اساس صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت ۲۷.۲۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی از نظر وزنی و ۳۲.۱۶ درصد از نظر ارزشی را شامل می شود. این آمار نشان می دهد که صادرات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی ۳.۱۷ هزار تن و از نظر ارزشی ۱.۴۳۸ میلیون دلار رشد داشته است. آمارها نشان می دهد که صادرات محصولات پتروشیمی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به سال ۹۶، از نظر وزنی ۹.۴۴ درصد و از نظر ارزشی ۲۳.۹۸ درصد افزایش یافته اند.

با این حال صادرات میعانات گازی نسبت به سال قبل کاهش یافته است. آمارهای منتشر شده از صادرات غیرنفتی نشان می دهد که میعانات گازی صادر شده تا پایان شهریورماه ۴.۶۴۴ هزار تن و ۲.۴۱۸ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که سال قبل و در مدت مشابه ۸.۶۲۹ هزار تن و ۳.۳۸۵ میلیون دلار میعانات گازی صادر شده است.

این آمار نشان می دهد که میعانات گازی از نظر وزنی ۴۶.۱۸ درصد و از نظر ارزشی ۲۸.۵۸ درصد کاهش یافته است. در حالی که میعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری ۸.۲۰ درصد از نظر وزنی و ۱۰.۴۶ درصد از نظر ارزشی صادرات غیرنفتی را شامل می شده، این آمار برای مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۷۴ درصد و ۱۶.۵۴ دررصد بوده است.

اما صادرات سایر کالاها که بیشتر مربوط به کالاهای تولیدی در داخل کشور می شود، در شش ماهه نخست سال ۹۷ به رقم ۱۳.۲۷۰ میلیون دلار بوده که رشدی ۱۹.۷۴ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

این آمار از نظر وزنی نیز با رشدی ۲.۰۶ درصدی به ۳۶.۵۴۹ هزار تن رسیده است. سایر کالاها ۶۴.۵۲ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران را از نظر وزنی و ۵۷.۳۹ درصد از نظر ارزشی شامل شده اند. این در حالی است که صادرات این محصولات در مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۵.۸۱۱ هزار تن و از نظر ارزشی ۱۱.۰۸۲ میلیون دلار بوده است.

به نظر می رسد که افزایش نرخ ارز باعث شده تا صادرات کالاهای غیرنفتی برای به ویژه بخش های خصوصی و پتروشیمی ها جذاب تر شود هرچند که کشور از نظر صادرات میعانات گازی عملکرد ضعیف تری داشته است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صادرات غیرنفتی صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۱۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند

به گزارش خبرگزاری مهر جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۳۷۷ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری ایران و هند در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ارزش تجارت دو کشور در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۵۸ میلیون دلار اعلام شده بود.

صادرات هند به ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲۶۹ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۲۲۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
اما واردات هند از ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی افت ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۱۰۸ میلیون دلار رسیده است. هند در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

برنج، میوه و کنجاله دانه‌های روغنی مهم‌ترین کالاهای صادراتی هند به ایران در دو ماهه امسال بوده است. هند در این دوره ۱۳۴ میلیون دلار برنج، ۶۰ میلیون دلار کنجاله، ۱۸ میلیون دلار میوه و ۷ میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است.

میوه، مواد خام تولید رنگ، و فرآورده‌های نفتی نیز مهم‌ترین کالاهای وارداتی هند از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ بوده‌اند. هند ۵۸ میلیون دلار میوه، ۱۷ میلیون دلار مواد خام تولید رنگ و ۱۱ میلیون دلار فرآورده‌های نفتی از ایران در این مدت وارد کرده است.

کد خبر 6097019 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • ماسک: تا زمانی که مشکل بدهی آمریکا حل نشود، دلار ارزشی ندارد
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • تجارت ایران و هند با رشد ۵ درصدی به ۳۷۷ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه