Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ در این دیدار بلخی وزیر مهاجرت و عودت کنندگان افغانستان در ابتدا از خدمات جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه میزبانی طولانی مدت از پناهندگان افغانی تشکر و قدردانی کرد.
ذواالفقاری هم ابتدا آخرین اطلاعات مربوط به تعداد دانش آموزان افغانستانی پناهنده در مدارس ایران را اعلام کرد که در سال 2017 در حدود 102هزار نفر دانش آموز افغانستانی درایران حضور داشتند و این امار در سال 2018 به حدود 120 هزار نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ذوالفقاری گفت: درصدد ارتقاء ساختار اداره کل امور اتباع به سازمان ملی مهاجرت هستیم که موضوع نیز در دولت مطرح شده است و تا دو ماه آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.
همچنین معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور به اقدامات ایران در خصوص تسهیل صدور روادید اشاره و تصریح کرد: به منظور بازگشت افغانستانی ها به کشور خود، دولت از هیچ تلاشی فروگذار نیست که اهم اقدامات ایران در این زمینه در سخنرانی مجمع عمومی اکسکام ارائه شد.
ذوالفقاری در ادامه به برنامه ریزی ایران در فرایند قانونمند کردن حضور پناهنده در کشور در زمینه اخذ روادید همچون حذف وثیقه بعنوان تضمین بازگشت در زمان صدور ویزا، حذف شرط مسافرت هوایی در اخذ ویزا، تمدید مدت اقامت از سه ماه به ۹ ماه و ایجاد ظرفیت صدور ویزا به 550هزار عدد در خصوص افراد جویای کار طی بازه زمانی یک ساله نیز اشاره کرد.
در این دیدار مقرر شد در بخش صدور ویزا که به دنبال توافق دو طرف صورت گرفت و ایران تضمین صدور 550هزار ویزا در یکسال را داد، طرف افغانی همانند مدل پاکستان تیمی را جهت تسهیل این فرایند صدور به ایران بفرستند. در مدل پاکستان ۱۰۰ نفر نیروی افغانی به پاکستان فرستاده می شود.
در ادامه این دیدار، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرت و عودت کنندگان افغانستان نیز به تغییر ایجاد شده در ساختار اجرایی پاکستان و محول کردن مسئولیت مهاجرت به وزارت کشور پاکستان پس از انتخابات اشاره کرد.
بلخی اظهار کرد: ما آماده ایم نیرو جهت کمک بفرستیم و هزینه اسکان آنان را نیز تامین کنیم.
عالمی بلخی اظهار داشت: از محل اعتبارات بانک جهانی و وزارت امور خارجه جهت تامین هزینه این افراد استفاده خواهد شد.
ذوالفقاری نیز خاطرنشان کرد: تضمین عملی لازمه پیشبرد اهداف است، در نتیجه به منظور تغییر از حالت گفتگوی صرف به حالت اجرا باید به ما قول همکاری عملی دهید.
وزیر مهاجرت افغانستان در ادامه اظهار کرد: طرح ثبت روادید به منظور خروج و مراجعت در برخی استانها و یا دفاتر کفالت به کندی پیش می رود که معاون امنیتی و انتظامی با تکذیب این موضوع به طرف افغانی گوشزد کرد که اطلاعات نادرست از منابع غیر قابل اعتماد راهکار مناسبی برای تجزیه و تحلیل نیست.
ذوالفقاری در ادامه به طرف افغانی یادآوری کرد: اگر تلاش های ایران نبود دولت عراق در بحث اربعین زیر بار تعامل با زائرین افغانی نمی رفت و در طول جلسه بارها از کمک و همکاری ایران جهت صدور روادید در راستای طرح بازگشت افغانها و مساله خروج مهاجرت سخن به میان آورد و صرفا خواستار همکاری و عملگرایی طرف افغان شد.
ذوالفقاری از عدم پیگیری مستمر سفیر افغانستان در ایران نیز گلایه و این موضوع را نشانه نبود عزم راسخ در طرف افغانی دانست.
وی از آمادگی کامل ایران برای بررسی همه جزئیات طرح صدور روادید طی جلسات مورد نیاز با طرف افغانی خبر داد و در ادامه و پس از پافشاری در گرفتن تاریخ مشخص مبنی بر اقدام عملی طرف افغانی راجع به موضوع روادید در نهایت طرف مقابل به صورت تلویحی اعلام کرد تا قبل از آغاز فصل زمستان رسما به همکاری عملی با ایران خواهد پرداخت.
ذوالفقاری ضمن تاکید بر مسئله افزایش کنترل مرز پاکستان از سوی دولت افغانستان، به نقاط اختلاف مرزی در محدوده دوغارون نیز اشاره کرد و گفت: این اختلاف جز با تشکیل جلسات دوجانبه با حضور کارشناسان دو طرف برطرف نمی شود.
در پایان معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور مجددا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به منظور قانونمند کردن ورود و خروج اتباع افغانستانی به کشور به تمامی تعهدات خویش در خصوص صدور روادید به طور عملی پایبند بوده حال آنکه طرف افغانستانی همچنان ­در حد حرف به این موضوع بسنده کرده است.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: وزارت کشور ایران عراق وزیر مهاجرت انتظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست

نشست سخنگوی وزارت خارجه دقایقی پیش در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) آغاز شد.   به گزارش برنا، کنعانی خاطرنشان کرد: جنایت جنگی در نوار غزه با حمایت مستقیم و تمام عیار دولت آمریکا و انگلیس رخ داد و اقدامات نمادینی در چارچوب ایجاد اسلکه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و انجام مانور‌های تبلیغی و رسانه‌ای در این خصوص به هیچ وجه تصویر نفرت انگیزی که این دسته از کشور‌ها نزد افکار عمومی جهان با حمایت از جنگ جنگی در فلسطین ایجاد کردند را اصلاح نخواهدکرد.   سخنگوی وزارت خارجه خطاب به این کشور‌ها و از جمله آمریکا بیان کرد: این کشور‌ها از ارسال سلاح به این رژیم جلوگیری و صادرات تسلیحاتی خود را سریعا متوقف کنند و بر رژیم صهیونیستی برای توقف فوری جنگ اعمال فشار کنند و اجازه دهند معابر شناخته شده برای ارسال کمک‌ها استفاده شود.   کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اهداف دیگری در این راستا وجود دارد.   وی در پاسخ به سؤالی درباره خط لوله صلح بیان کرد: اجرای خط لوله گاز به پاکستان در چارچوب موافقتنامه امضا شده بین دو کشور از جمله موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است و در سفر رئیس جمهور مورد اهتمام بوده است و مذاکرات کارشناسی و سطح عالی انجام شده قبلی زمینه ساز آغاز اجرای فاز اجرایی هشتاد کیلومتری اجرای این خط لوله در داخل خاک پاکستان بوده و طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای این پروژه تأکید کرده است.   وی گفت: انتظار داریم این پروژه مهم راهبردی مبتنی بر منافع مشترک دو کشور به نتیجه برسد و شاهد تبادل همکاری ایران و پاکستان در حوزه مهم و راهبردی انرژی باشیم.   کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بیان کرد: ۱۱۲ میلیون متر مکعب وارد مرز‌ها و خاک ایران شده است جریان آب همچنان ادامه دارد اطلاعات حاکی است ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیأت حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌خان اقدام به برخی عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد.   سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود براساس معاهده موجود عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • دیدار معاون وزیر کار با خانواده شهید وطن خواه کردستان
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی + فیلم
  • لیلام ۱۶ میلیون دلار در افغانستان
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند