Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-04@03:02:55 GMT

تورم در سال ۹۷ در ایران رکورد می زند

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۳۲۲۴۲

تورم در سال ۹۷ در ایران رکورد می زند

ساعت24- درحالی که آمارهای ارایه شده از سوی نهادهای اصلی تولید آمارهای کلان اقتصادی هنوز به نیمه نخست امسال به طورکامل نرسیده اند اما آمارهای ارایه شده این سازمانهای ایرانی با ناراحتی شهروندان همراه شده است. شهروندان باورشان این است امسال نرخ تورم بالتر از سال 1392 و حتی 1374 است که به ترتیب 35 و 50 درصد بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این احساس درمیان ایرانیان وجوددارد که  نسبت افزایش نرخ دلار به پول ایران با  تغییرات نرخ اکثریت کالاها وخدمات عرضه شده دربازارایران یک به یک است. به این ترتیب وقتی نرخ دلار درایران سه برابر می شود قیمت ها نیز سه برابر می شوند. اما این داوری از سوی کارشناسان قابل قبول نیست و آنها با استنادبه نکات دیگر می گویند این نسبت رعایت نمی شود. با این همه رادیو فرانسه باوردارد که نرخ تورم امسال ایران رکورد نرخ تورم را شکست می دهد و در بالاترین نقطه می ایستد. این گزارش را درادامه می خوانید:
در حالیکه بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود نرخ تورم سالانه در ایران را ۵‚١۳ درصد برآورد کرده است، آنچه اکثریت مردم ایران از بالا رفتن قیمت ها لمس و احساس می کنند، بسیار بیش ازبرآوردهای بانک مرکزی است. در همین حال، تحلیل داده‌های آماری منتشر شده از قیمت اقلام اساسی مصرفی و همچنین شاخص بهای خدمات و کالاهای مصرفی در شهریورماه سال جاری توسط خود بانک مرکزی اعتبار نرخ اعلام شده تورم از سوی این بانک را زیر پرسش می برد. براساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهریورماه در کل کشور ۷‚ ۲۵ درصد بوده که در مقایسه با نرخ تورم پایان مردادماه (۳‚١۹درصد)، ۴‚۶ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ تورم در بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ١‚۳۶ درصد اعلام شده که در مقایسه با نرخ تورم در مردادماه که ۳‚۲۶ درصد بوده، ۸‚۹ درصد افزایش داشته است. یک  کارشناس بازارهای مالی در ایران می گوید که نرخ تورم  تا پایان امسال رکورد می زند. تورم ناشی از کاهش شدید پول ملی و گران شدن دلار در بازار در وهله نخست و به شدت تمامی کالاهای وارداتی غیر اساسی را هدف قرار می‌دهد.
سامانه بانک مرکزی در بخش آمار و داده‌های خود نرخ تورم و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی را نیزماهانه اعلام می‌کند. نگاهی به آمار ارائه‌شده در این بخش نشان می‌دهد که شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی مناطق شهری در پایان شهریورماه امسال ۹‚١۴١ واحد برآورد شده، این در حالی است که شاخص مذکور در پایان سال ۹۶ رقمی معادل ١۰۹ واحد بوده است. یک محاسبه کوتاه از تفاوت دو شاخص یاد شده نشان می‌دهد که نرخ تورم از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریورماه، یعنی در یک مدت شش ماهه حدود ۲۴ درصد بوده است. در صورتیکه روند افزایش قیمت ها حتی بر روال شش ماهه اول سال ۹۷ ادامه یابد، تورم سال ۹۷  به سهولت از  مرز ۳۰ درصد عبور خواهد کرد. تازه این سناریوی بسیار خوش بینانه نرخ تورم در سال  ۹۷  خواهد بود. در سناریوهای کمتر خوش بینانه و بدبینانه باید اثرات بسیار پرقدرت تورمی کاهش پول ملی که با تأخیر بر اقتصاد ایران تأثیر می گذارد را بررسی کرد.
علم اقتصاد و تورم
در فرهنگ ادبیات اقتصادی تورم به " کاهش قدرت خرید پول ملی اطلاق می شود. " تورم با بالا رفتن هزینه زندگی همراه است. در عمل، امواج ناشی از کاهش ارزش واحد پول ملی به تدریج  در تمامی سطوح اقتصاد ملی منتشر شده و تمامی گروه های مصرفی و تولیدی جامعه را بدون استثنا در بر می گیرد. نرخ تورم بر اساس شاخص کل قیمت خدمات و کالاهای مصرفی محاسبه می شود. روشی که برای درک پدیده پیچیده تورم کامل به نظر نمی رسد. در واقع پدیده تورمی عرصه بسیار وسیع تری را در بر می گیرد و بررسی ابعاد واقعی آن نباید تنها به مصرف خانوارها در یک کشور و یا در یک جامه محدود شود. اقتصاد دانان ایجاد تورم را ناشی از چهار عامل اصلی می دانند. این عوامل عمده عبارتند از: تورم ناشی از افزایش هزینه تولید؛ تورم ناشی از افزایش تقاضا؛ تورم وارداتی و تورم ناشی از افزایش نقدینگی.
نرخ تورم در ایران چگونه محاسبه می‌شود؟


سایت اقتصاد آنلاین نحوه محاسبه نرح تورم دزر ایران را چنین توضیح می دهد: "در بین شاخص های اقتصادی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در واقع نشان دهنده این است که قیمت‌ها نسبت به دوره های گذشته به چه میزان رشد داشته است. به عبارتی، درصد افزایش این شاخص همان تورم است. این شاخص توسط دو مرجع آماری در کشور به صورت ماهیانه و سالیانه اعلام می شود. آمار ارائه شده با توجه به اینکه از سوی کدام یک از این دو مرجع رسمی ارائه می شود، در گروه‌های کالایی، تقسیم‌بندی متفاوتی دارد. شیوه تهیه آمار در مرکز آمار و بانک مرکزی بدین صورت است که یک سبد کالایی از محصولات مصرفی انتخاب می شود، در این مرحله تلاش بر این است که تمام کالاهای ضروری مورد مصرف یک جامعه در سبد انتخابی قرار بگیرند. همچنین کالاهای مصرفی دیگر همچون گروه دخانیات، آشامیدنی‌ها، کالاها و خدمات فرهنگی و غیره  نیز در این سبد وجود دارند. طبق اظهارات مقامات بانک مرکزی تعداد اقلامی که خانوار استفاده می‌کند حدود ۱۲۰۰ قلم است که ۳۸۵ قلم کالا و خدمت به عنوان نماینده این ۱۲۰۰ قلم کالا انتخاب شده است. براین اساس هر ماهه از آنها قیمت‌گیری می‌شود. قیمت‌گیری از اول تا بیست و نهم هر ماه با رعایت پوشش زمانی متناسب و در مسیرهای قیمت‌گیری متنوع با پوشش جغرافیایی متناسب انجام می‌شود. یعنی در سبد شاخص قیمت از ۳۸۵ قلم کالا و خدمت قیمت‌گیری می‌شود. در این صورت هر چه از کالاهای ضروری مورد استفاده جامعه به سمت کالاهای غیرضروری می‌رویم، ضریب اهمیت آنها در محاسبه تورم کاهش پیدا می کند. این سبد کالایی در یک سال بخصوص انتخاب می شود که به آن سال، سال پایه می‌گویند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۲۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خودرو امروز، چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ صعودی گزارش می‌شود. قیمت‌ها در برخی موارد تا ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته و در هر دو بازار داخلی و مونتاژی دیده می‌شود.

قیمت خودرو امروز پس از دو هفته رکود و افت ناچیز قیمت‌ها، سرانجام افزایشی شد. از صبح امروز اغلب محصولات داخلی و مونتاژی رشد قیمت دارند و در برخی موارد یک خودرو وارداتی همانند هونگچی H۵، بالغ‌بر ۹۰ میلیون تومان گران‌تر شده است.

فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا آغار شد | اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل

روز گذشته نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت و همین موضوع باعث شد تا قیمت خودرو بلافاصله دچار رشد قیمت شود.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی، رشد چند درصدی نسبت به روز گذشته دارد.

کوییک S دنده‌ای یکی از هاچ‌بک‌های اقتصادی سایپاست که نسبت به روز گذشته چهار میلیون تومان گران‌تر شده و با ۴۳۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شاهین G استاندارد جزو معدود محصولات شرکت سایپا به شمار می‌رود که از ابتدای امروز هفت میلیون تومان رشد قیمت دارد و با ۷۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۷i دنده‌ای یکی از رکوردداران افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی به شمار می‌رود که با رشد ۲۰ میلیون تومانی نسبت به ابتدای روز، به نرخ ۷۵۶ میلیون تومان رسید.

دنا پلاس توربو اتوماتیک که روز گذشته رکورددار افت قیمت در بازار داخلی بود، امروز رکورد رشد قیمت را زد و ۴۵ میلیون تومان افزایش یافت. این خودرو هم‌اکنون با یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی هم از صبح امروز صعودی گزارش می‌شود.

زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات

جک J۴ آپشنال یکی از ارزان‌ترین محصولات کرمان موتور محسوب می‌شود که از صبح امروز ۱۳ میلیون تومان گران‌تر شد و به ۸۴۰ میلیون تومان رسید.

ام‌وی‌ام X۳۳ کراس اتوماتیک جدیدترین کراس‌اوور اقتصادی مدیران خودرو است که رشد ۲۰ میلیون تومانی را به ثبت رساند و با یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فیدلیتی پرستیژ هفت نفره که محصول جدید گروه بهمن به شمار می‌رود، تنها در یک روز توانسته ۶۰ میلیون تومان گران‌تر شود و رکورد رشد قیمت محصولات مونتاژی را نصیب خود کند. این خودرو هم‌اکنون با دو میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

کد خبر 848605 برچسب‌ها خبر مهم بازار خودرو گروه خودروسازی سایپا خودرو - ایرانی خودرو ايران خودرو خودرو مدرن، لوکس و هوشمند

دیگر خبرها

  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • دورتموند رکورد زد: قیمت باورنکردنی بلیط بازی با PSG
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!