Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-19@08:21:12 GMT

تهران شهر گمشده

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۳۲۲۴۵

تهران شهر گمشده

تهران، شهر من، خاطرات زشت و زیبا،تلخ و شیرین زیادی با خود به یادگار دارد و در تلخ زمانی ها اشک ریخته و در وقایع خوب با مردم شهر خندیده است و همدلانه به ثبت لحظات در بطن جان خود پرداخته و امروز تهران را می توانی در گذشته و تاریخ پرفراز ونشیب آن بیابی.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی-عصمت پناهی: بیش از دویست سال از انتخاب تهران به عنوان پایتخت ایران می گذرد و در این سال ها، تهران فراز و نشیب های زیادی به خود دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هنوز می توان ردی از روزهای اشغال متفقین در جنگ جهانی دوم، ملی شدن صنعت نفت، انقلاب مشروطه را در تن چندین هزارساله تهران دید. پایتخت ایران همواره آبستن حوادث و رویدادهای مهم تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بوده است. روزهای باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی و ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را هنوز به یاد دارد. روزهای دفاع از اسلام و انقلاب و رشادت های فرزندان شجاع و برومند ایران را که برای دفاع از خاک کشور به میدان های جنگ اعزام می شدند هنوز در یاد پایتخت ایران باقی است. شب های موشک باران، چراغانی شهر، شادی و پخش شیرینی و شربت برای پیروزی در جنگ 8 ساله تحمیلی، اشتیاق شهر برای به آغوش کشیدن فرزندان قهرمان و شجاع بازگشته از اسارت جنگ را خیابان های تهران هنوز از یاد نبرده است.

 

… خلاصه آنکه تهران، شهر من، خاطرات زشت و زیبا، تلخ و شیرین زیادی با خود به یادگار دارد و در تلخ زمانی ها اشک ریخته و در وقایع خوب با مردم شهر خندیده است، بی آنکه بیندیشد شمال، جنوب، شرق یا غرب شهر است، همدلانه به ثبت لحظات در بطن جان خود پرداخته است و امروز تهران را می توانی در گذشته و تاریخ پر فراز و نشیبی که داشته است مشاهده کنی.

 

کاخ گلستان، تکه ای تاریخی در قلب پایتخت، جایی که آقامحمد خان با تاجگذاری، تهران را هم به عنوان پايتخت معرفی كرد، یکی از جاذبه هایی که گردشگران داخلی و خارجی مشتاق بازدید از آن هستند.

 

کاخ نیاوران، کاخ سعدآباد، موزه آبگینه، دروازه قزوین، باروتخانه تهران ، باغ معیر، باغ و عمارت صبا، باغشاه ( تهران)، باغ موزه قصر، خانه ظهیرالاسلام، سردر باغ ملی، میدان مشق، عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد، مدرسه دارالفنون، کنیسه و کلیساهای لهستانی ها و … تنها بخشی از تاریخ تهران را بازگو می کنند و تا شناختی از آنها نداشته باشی، نمی توانی جایگاه آنها را در تشکیل هویت شهر تهران دریابی.

 

روایت زندگی رمضان یخی، سنگلج، بازار، چاله میدان، چاله حضار، خانی آباد، قنات آباد، پامنار، گذر لوطی صالح، هفت کچلان، دروازه دولاب، حسن آباد، زرگنده، گلوبندک، ناصرخسرو و… در گذر زمان رنگ باخته اند و در میان تغییر چند باره اسامی کوچه ها و معابر گم شده اند. برج های سربه فلک کشیده و گاه ناموزون نیز مزید علت شده و بر گم گشتگی هویت تهران دامن زده است.

 

به هر روی، تهران با تمام جاذبه هایش، دیاری فراموش شده است  و به گفته «حسن خلیل آبادی» بسیاری از شهروندان تهرانی، فرصت های گردشگری پایتخت را نمی شناسند.

 

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار اجتماعی شبستان از ایجاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرداری تهران خبر داد و گفت: لایحه این طرح به زودی توسط شهردار تهران در صحن شورا مطرح خواهد شد.

 

وی افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرداری نیز شکل بگیرد، مکمل اداره کل میراث فرهنگی استان تهران خواهد شد و می تواند کارهای بزرگی انجام دهد و به فرهنگ و اقتصاد شهر، شهروندان و خانواده ها کمک می کند.

 

خلیل آبادی با بیان اینکه برای اینکه مدیریت شهری بتواند حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را توسعه دهد نیازمند شکل گیری یک سازمان است، تاکید کرد: زمینه و پتانسیل انواع گردشگری ها در تهران و جود دارد و می تواند به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان باشد و مدیریت شهری می تواند این موضوع را توسعه دهد و در این بخش کمک کند.

«احمد مسجد جامعی» نیز درخصوص نامگذاری روز تهران گفت: ۱۴ مهر ماه که در قانون اساسی مشروطیت، تهران به عنوان پایتخت تثبیت شد به عنوان روز تهران معرفی شد.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اختصاص بخشی از  دایره المعارف بزرگ اسلامی به عنوان دانشنامه تهران بزرگ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش شمیرانات آن به طور کامل منتشر شده و دو جلد مربوط به تهران آماده است.

 

مسئول تدوین دایره المعارف تهران بزرگ نیز درخصوص چالش های پیش روی تدوین دایره المعارف تهران، گفت: تهیه منابع عمدتا به صورت شفاهی و محیطی صورت می گرفت به طوریکه در حوزه شمیرانات هزار و ۳۰۰ مقاله گردآوری کردیم.

 

دکتر همدانی  با بیان اینکه در حوزه تهران تاکنون ۱۰ هزار مدخل شناسایی شده است، گفت: هزار و ۶۰۰ مقاله تا الان آماده شده که دو جلد آن به زودی منتشر می شود.

 

وی درباره حوزه شهرری نیز گفت: با توجه به حوزه تمدنی شهرری ما فقط سه هزار و ۵۰۰ رجال شناسایی کردیم اما به دلیل گستردگی کار به این نتیجه رسیدیم بخش مربوط به شهرری از قرن دهم آغاز شود یعنی زمانی که شهرری توسط صفویان به شهر تبدیل شد.

 

به هر حال، انتخاب ۱۴ مهر به عنوان « روز تهران» و ثبت آن در تقویم کشور فتح بابی است تا تاریخ شفاهی هویت ساز تهران ثبت و نگهداری شود و گامی مثبت و سازنده در این مسیر است تا مسئولان و دست اندرکاران در حفظ، احیا و نگهداشت بافت تاریخی و هویت ساز پایتخت ایران اسلامی اهتمام بورزند و در راستای تحقق آن برنامه های راهبردی، مدون و اجرایی ارائه کنند. همچنین در اجرای طرح تفصیلی تهران و ساخت و سازها به هویت شهر تهران و منظر شهری توجه داشته باشند تا شاهد بروز ساختمان های با معماری نامتعارف و ناموزون در محله های تهران به ویژه در مناطق تاریخی نباشیم.

 

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: کنگره بین المللی امام سجاد ع رزمایش اقتدار عاشورایی امام سجاد ع ارز اربعین حسینی اردبیل مجلس استان همدان دادگاه لاهه تجمع بسیجیان روز تهران جنگ جهانی دوم احمد مسجدجامعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۲۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه برنامه‌های مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد برای نوروز و ماه رمضان

مدیر عامل شرکت نوسازی عباس‌آباد با تشریح ویژه برنامه‌های نوروزی این مجموعه گفت: پیش‌بینی می‌شود درصورت تصویب شورای شهر تهران سازمان گردشگری شهرداری تهران در اوایل سال آینده فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، محمد حسین حجازی مدیر عامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در تشریح برنامه های در نظر گرفته شده در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز در مجموعه اراضی عباس آباد گفت: بهره‌برداری از کارت گردشگری تهران، بهره‌برداری از نخستین ایستگاه گردشگری هوشمند، برگزاری تورهای مشترک گردشگری، برگزاری تورهای پیاده‌روی، ویژه برنام موزه نادر ابراهیمی، ویژه برنامه چشم پرچم، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، افطاری ساده سرفصل‌ها برخی از برنامه‌های نوروزی است.

وی با اشاره به استقرار تاکسی گردشگری سبز در آینده نزدیک گفت: برگزاری بزرگترین رویداد گردشگری شهری با مشارکت سازمان جهانی گردشگری از برنامه‌هایی است که در آینده نزدیک در این مجموعه آغاز خواهد شد.

وی در ارتباط با تشکیل و راه‌اندازی سازمان گردشگری شهرداری تهران گفت: مقدمات اجرای این سازمان در شهرداری تهران انجام شده و لایحه یک فوریت آن توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به شورا ارسال شده و انشاءالله با قید فوریت این لایحه در صحن شورا بررسی و تصویب خواهند شد.

مدیر عامل شرکت نوسازی عباس آباد ادامه داد: البته الزاماتی برای تشکیل سازمان گردشگری وجود دارد که این الزامات توسط شهرداری تهران اجرا شده و انشاءالله اوایل سال آینده پیش‌بینی می‌شود با مصوبه شورای شهر تهران سازمان گردشگری شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز کند.

حجازی به فعالیت مجموعه رواق در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندازی رواق بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی مشارکت داشته‌ایم و انشاءالله فضای خوبی برای حضور فضای شبانه شهروندان در این مجموعه فراهم خواهد شد.

حجازی تاکید کرد: برنامه‌های پیش‌بینی شده در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز از ساعت ۸ شب تا ۱۲:۳۰ در مجموعه تپه‌های عباس‌آباد برگزار خواهد شد. همچنین در ایام ماه مبارک رمضان شاهد برپایی سفره افطار، کنسرت و کاروان شادی خواهیم بود.

وی افزود: روز ۱۲ فروردین ویژه برنامه‌ای به مناسبت روز جمهوری اسلامی با حضور سفرای کشورهای مختلف در مجموعه تپه‌های عباس‌آباد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قتل آتشین زن گمشده قبل از مراجعه به مطب پزشک در تهران
  • ویژه برنامه‌های مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد برای نوروز و ماه رمضان
  • همکاری ایران با افغانستان در ارائه بورسیه‌های تحصیلی و تجارب گردشگری
  • ارائه بورسیه‌ تحصیلی و تجارب گردشگری ایران به افغانستان
  • پایتخت چگونه به استقبال جشن عید نوروز و رمضان رفت؟
  • برنامه‌های گردشگری پهنه مرکزی پایتخت در ایام نوروز
  • برنامه‌های گردشگری در پهنه مرکزی پایتخت در ایام نوروز
  • تأکید مدیر کانون‌های خدمت رضوی پایتخت بر گسترش چهارشنبه‌های امام رضایی
  • یک فوریت لایحه سازمان گردشگری به شورا ارائه شد/ آغاز فعالیت ۵۰ کاروان سیار در پایتخت
  • جزئیات برنامه‌های استقبال از بهار و عید نوروز شهرداری در پایتخت