Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@08:37:38 GMT

رخنه آفت بی‌تدبیری بر صنعت نوغان گیلان+فیلم

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۳۲۷۹۵

رخنه آفت بی‌تدبیری بر صنعت نوغان گیلان+فیلم

‍‍‍‍‍‍

نوغانداران گیلانی از خطر نابودی این صنعت موروثی در گیلان گله‌مند هستند. ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، با وجود پتانسیل‌های بسیار زیاد در صنعت پرورش پیله تر کرم ابریشم در گیلان اما در این سال‌ها شاهد افت شدیدی در صنعت نوغان و ابریشم بودیم و ایران رتبه هشتم جهان در صنعت نوغانداری را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در خبری بیان کرده بود: امیدوار هستیم با هدف‌گذاری انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی و ترویج پرورش پیله کرم ابریشم در استان‌های دیگر بتوانیم در سال 97 شاهد توسعه هرچه بیشتر صنعت نوانداری کشور باشیم.

بر اساس این خبر بعد از پایان فصل نوغانداری که مانند سایر بخش‌های کشاورزی یک تقویم زمانی خاص جهت فعالیت دارد با دوربین خبرگزاری تسنیم به سراغ نوغانداران گیلانی رفتیم تا از حال و روز صنعت نوغانداری در استان گیلان مطلع شویم.

یکی از نوغانداران گیلانی با ابراز نارضایتی از اوضاع صنعت پرورش کرم ابریشم در مقابل دوربین تسنیم اظهار داشت: هیچ حمایتی از نوغاندار نمی‌شود و این کار پر زحمت در برابر هزینه و زحمتی که صرف آن می‌شود بازدهی اقتصادی برای ما ندارد.

نوغاندار دیگری با بیان اینکه این شغل بیشتر موروثی است اما به‌علت درآمد کم، جوانان گیلانی را جذب نکرده و به این َشغل روی نمی‌آورند افزود: این محصول در سال‌های پیش صادر می‌شد اما اکنون به‌خاطر واردات بی‌رویه پیله کرم ابریشم به این صنعت پرقدمت ضربه سختی وارد شده است.

یکی دیگر از نوغانداران گیلانی از قیمت پایین خرید خبر داد و گفت: این صنعت و صنایع جانبی ابریشم می‌تواند کشور را از خروج ارز بی‌نیاز کرده و برای جوانان گیلانی اشتغال ایجاد کند.

از مشکلات مطرح شده در این گزارش می‌توان به کمبود توجه به نگه‌داشت نهال‌های توت و عدم بیمه نوغانداران اشاره کرد که با حل این مشکلات شاهد استقبال نوغانداران برای پرورش کرم ابریشم خواهیم بود.

این صنعت سودآور که امکانات و مواد اولیه صنایع نساجی، قالیبافی، پزشکی، نظامی و حتی مخابراتی را تامین می‌کند در اقتصاد مقاومتی نقشی موثر داشته و می‌تواند کشور را در این عرصه‌ها خودکفا کند.

ایجاد بازارهای مناسب اقتصادی، تثبیت قیمت فروش پیله و ارائه تسهیلات خاص در جذب جوانان به‌ویژه جوانان روستایی و ماندگاری در روستاها نقش بسیاری دارد و این حرفه را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

این صنعت زودبازده که بازه زمانی کوتاهی در طول سال را برای فعالیت نیاز دارد با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌تواند در رده شاخص‌ترین صنایع قرار گیرد و یکی از اهداف توسعه پایدار استان گیلان شود.

انتهای پیام/م

R7877/P1486/S6,71/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۲۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره جاده ابریشم در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ حسین موسوی شهردار سمنان در نشست هم اندیشی برگزاری جشنواره جاده ابریشم گفت : این جشنواره اردیبهشت امسال در سمنان برگزار می‌شود .

ویبا بیان اینکه اطلاع رسانی برای جشنواره جاده ابریشم در سطح ملی هم انجام می‌شود گفت : در قالب این جشنواره ، رویدادهای معرفی نان و غذا، گل نرگس، هنر‌های تجسمی و کویر گردی هم در سمنان برگزار خواهد شد و تلاش می‌شود ظرفیت‌های سمنان که نماینده ایران در جاده ابریشم  است ، به بازدیدکنندگان معرفی و برندسازی انجام شود.
این جشنواره‌ها در ۵ نقطه شهرستان سمنان برگزار می‌شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • کمیته امداد امام خراسان شمالی از نوغانداران حمایت ویژه می‌کند
  • همیاری کشاورزان گیلانی با رسم ایلجار
  • خراسان رضوی یکی از استان‌های برتر کشور در تولید تخم مرغ است
  • قایقران گیلانی مسافر المپیک پاریس شد
  • قایقران گیلانی المپیکی شد
  • برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره جاده ابریشم در سمنان
  • جاده ابریشم تجارت جهانی را نجات می دهد؟
  • ۹۰ درصد پیله تر گلستان برای فرآوری به دیگر استان‎ها منتقل می شود