Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:46:34 GMT

کوهبنان نیازمند خط آهن قطارهای تندرو

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۳۲۸۲۸

کوهبنان نیازمند خط آهن قطارهای تندرو

کرمان - هفته نامه برهان در آخرین شماره خود با چاپ سرمقاله ای با عنوان کوهبنان نیازمند خط آهن قطارهای تندرو به قلم عبدالرحیم عبدالکریمی صاحب امتیاز و سردبیر این نشریه به تصویب طرح منطقه ویژه ریلی و تاثیر آن بر ظرفیت های شهرستان زرند از توابع استان کرمان پرداخته است.

در سرمقاله این هفته نامه آمده است: طی روزهای اخیر خبر مسرت بخش تصویب طرح منطقه ویژه ریلی زرند به همت حسین امیری نماینده محترم شهرستانهای زرند و کوهبنان درمجلس شورای اسلامی جزو تیترهای اصلی رسانه های کشور و استان کرمان بود، خبری که می تواند در صورت اجرای درست و کارشناسانه تحولی عظیم را در منطقه کوهبنان و زرند بوجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کوهبنان از دیرباز یکی از مراکز بزرگ تجارت ایران زمین بوده و به واسطه داشتن کالاهای با ارزشی چون توتیا و شال مورد توجه تجار مختلف ایرانی و خارجی بوده است.
در دوران معاصر بدلایل مختلف که قطعا یکی از آنها بن بست بودن کوهبنان و نبود جاده ترانزیت به شهرهای مهم و استراتژیک می باشد این شهر را از رونق انداخته و در کنار این مهم ، خشکسالی و از بین رفتن صنعت و کشاورزی و در نتیجه مهاجرت جوانان و اکثریت تحصیلکردگان ،کوهبنان را به شهرستانی کم رونق با جمعیتی رو به سالمندی و بی امید به آینده تبدیل کرده است.
متاسفانه در سالهای اخیر نیز بدلیل کمبود امکانات و تقسیم ناعادلانه توسعه در استان ، این دیار کهن را در ردیف شهرستانهای کمتر توسعه یافته قرار داده و همین موضوع نیز خود باعث بروز آسیب های اجتماعی مختلفی در منطقه شده است.
قطعا یکی از اساسی ترین روشها در جهان کنونی برای زنده کردن شهرها و روستاها ایجاد مزیت برای منطقه مورد نظر است، بطور مثال امروزه در کشورهای اروپایی و آمریکایی روستاها مرکز تولید محصولات سالم و ارگانیک شدند و برهمین اساس دولتهای آنها تمامی امکانات موجود در یک کلان شهر را در روستا ایجاد کردند و با ایجاد این مزیت باعث مهاجرت معکوس ازشهرها به روستاها شده است و هم اکنون روستاهای این کشورها پر رونق و فعال ، نقشی اساسی را در تولید ثروت ایفا می کنند.
امیری نماینده محترم کوهبنان و زرند باید بدانند که تنها راه احیای کوهبنان تعریف و ایجاد مزیت هایی است که بتواند جوانان را به این شهرستان برگردانده و بار دیگر بام فرهنگی استان چون دیرباز برتارک کرمان بدرخشد.
ایجاد و احداث صنایع مادر ، احیای صنایع قدیم کوهبنان همانند شال بافی و تولید توتیا ، ایجاد و احیای مراکز بزرگ فرهنگی و هنری برای قرار دادن کوهبنان به عنوان پایلوت و مرکز آموزش ، پژوهش و آفرینش های فرهنگی و هنری استان به دلیل لقب برازنده اش که به بام فرهنگی استان مشهور می باشد و احیای معادن عظیم زغال سنگ از جمله راهکارهایی است که می تواند به عنوان مزیت های جدید و تاثیرگذار ،رونق و زندگی را به کوهبنان بازگرداند.
اما نکته مهم و قابل تامل در این میان بحث راه های دسترسی به این شهرستان است، که شاید احیای جاده کوهبنان به رفسنجان و یزد و دوبانده کردن این مسیر هم کوهبنان را از بن بست خارج نموده و هم مسیر دسترسی به خارج از استان چندین کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.
در کنار احداث این جاده ، قرار دادن کوهبنان در طرح منطقه ویژه ریلی زرند به طور قطع و یقین احیای دوباره کوهبنان و به تبع آن رونق زرند را در پی خواهد داشت.
تصور کنید ایجاد خط قطار تند رو کرمان به زرند به کوهبنان به یزد و سپس ادامه آن مسیر به تهران  چه سیل جمعیت و مسافری را وارد این خط ریلی خواهد کرد.
یا اینکه بطور مثال اگر صنعتی مادر در کوهبنان (مثلا مجموعه صنایع خودروسازی یا فولاد و یا هر صنعت استراتژیک دیگر) راه اندازی شود ،وجود خط آهن تند رو عبور و مرور کارکنان این مجموعه را بسیار آسان خواهد کرد و کارکنانی که به هردلیل سکونت در مرکز استان را ترجیح دادند ، می توانند با استفاده از قطار تند رو ظرف حداکثر نیم ساعت به کوهبنان و محل کار خود عزیمت کنند و از این دست بسیار است مواردی که با ایجاد این منطقه ریلی و اتصال کوهبنان به آن ، باعث رونق دوباره کوهبنان و زرند خواهد شد.
حتی در توسعه صنعت توریسم به عنوان اشتغالزاترین و پردرآمد ترین صنعت عصر حاضر و با توجه به مزیت های توریستی کوهبنان و نیز ایجاد توریسم معدن و تقویت اکوتوریسم این خط ویژه ریلی تاثیرگذار خواهد بود.
و البته استحضار دارید که رونق صنعتی ، ایجاد زیرساختها و سپس رونق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را در پی خواهد داشت و به راحتی می توان با کمی درایت و دید باز و فارغ از تنگ نظری ، شمال استان کرمان و شهرستان هایی چون کوهبنان راور و زرند و کلیه توابع آن ها را از محرومیتی که سالها دچار آن هستند رهایی بخشید.
نماینده محترم کوهبنان باید بداند که محرومیت ،بیکاری ، فقر ، مهاجرت ،آسیبهای اجتماعی در این شهرستان بیداد می کند و همین عوامل موجب عقب ماندگی کوهبنان نسبت به سایر شهرستانهای استان شده است.
باور کنید این بهترین فرصت است تا با اتصال کوهبنان به منطقه ویژه ریلی زرند و آوردن راه آهن به این شهرستان و اتصال این شهرستان به شبکه راه آهن سراسری حسن نیت خود را به مردم کوهبنان ثابت کرده و این مردم را تا همیشه تاریخ قدردان خود کنید و البته تنها همین یک اقدام یعنی اتصال کوهبنان به شبکه ریلی سراسری کشور مزیت های فراوانی را برای کوهبنان در پی خواهد داشت.
بدانید جدا از اجر معنوی و الهی که از این کار نصیب شما می شود ،مردم قدرشناس کوهبنان نیز زحمات حضرت عالی را پاس خواهند داشت و در بزنگاه های حساس همواره پشتیبان شما خواهند بود و نامتان در تاریخ این مرز و بوم جاودانه خواهد شد.ان شاء الله.
7420/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد حمل و نقل راه آهن كوهبنان كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: با توجه به کمبود آب، آب‌نماها با حرکت آب به‌صورت چرخشی مصرف پایینی دارد و تأمین آب ۴۱ آب‌نمای این منطقه از شبکه آب‌رسانی شهری نیست.

حسن محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت احداث آب‌نماها در شهر اظهار کرد: استفاده از آب‌نما در نزدیکی محل زندگی و محل رفت و آمد شهروندان سبب آرامش می‌شود، چراکه آب نمادی از پاکی و آرامش است همچنین آب‌نما با ایجاد چشم‌اندازی زیبا و دل‌انگیز همراه با آوای خوش فرود مایع زندگی، می‌تواند در یک لحظه تمام رفتارهای بد روانی را از دل و جان آن‌ها بزداید.

وی افزود: علاوه بر عنصر آب به‌عنوان یکی از زیباترین زمینه‌های دیداری و یکی از موارد تکمیلی فضای سبز شهری مور استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با اشاره به وجود ۴۱ آب‌نما در سطح این منطقه تصریح کرد: در راستای احترام به مردم شهر آب‌نماهایی بنا به موقعیت مکانی همچون بوستان‌ها، معابر و یا تقاطع‌ها ایجاد شده است که موجب کاهش تنش‌های مردمی می‌شود، به‌طور مثال در محل تقاطع جای توقف خودرو پشت چراغ قرمز، روشنی آب‌نما موجب شده است راننده و سرنشینان خودرو با آرامش دقایق را سپری کنند.

محمدحسینی ادامه داد: آب‌نماهایی که در بوستان‌ها احداث می‌شود، با مساحت بیشتر با نمایش مطلوب پرتاب آب همچنین وجود نیمکت‌هایی در اطراف آن محیطی دلنشین را برای اهالی و رهگذران ایجاد و مدت زمان آرامش‌بخشی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به نگهداری آب‌نماها گفت: با توجه به فعال بودن آب‌نماها در ساعاتی از روز، نوسازی و تعمیر دوره‌ای آب‌نماها در برنامه‌های این منطقه قرار می‌گیرد؛ از طرف دیگر تعمیرات اساسی همچون رنگ‌آمیزی و نوسازی تأسیسات برق و آب‌رسانی نیز جزو فعالیت‌های همکاران اداره خدمات شهری این منطقه قرار خواهد گرفت.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود آب، آب‌نماها با حرکت آب به صورت چرخشی مصرف پایینی دارد و تأمین آب آن از شبکه آب‌رسانی شهری نیست، همچنین آلودگی آب داخل آب‌نما موجب شده است هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار نیاز به تعویض آب داشته باشد که متذکر می‌شویم تعویض آب با کف‌کش است و برای مصرف مجدد به فضاهای سبز شهری هدایت می‌شود.

کد خبر 748612

دیگر خبرها

  • فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از فردا ساعت ۹ صبح
  • تشکر بانوان شهر زرند از پلیس برای اجرای طرح عفاف وحجاب
  • توقف اعزام قطار‌های تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز
  • توقف اعزام قطارهای تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز
  • وزیر دارایی اسرائیل «نتانیاهو» را تهدید کرد
  • جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس
  • دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است