Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان خوزستان، در روزهای گذشته خبری از زبان رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران در رسانه های گوناگون منتشر شد که به بیان علت شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان پرداخت.

این سخنان به سرعت در رسانه های مختلف و کانال های خبری در استان خوزستان و کشور انتشار یافت و بازخوردهای گوناگونی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران درباره علت شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان گفت: آب کارون که مردم منطقه در آن شنا می کنند دارای انگل «شیستوزومیا» است. این انگل در رود نیل مصر نیز وجود دارد که باعث افزایش موارد ابتلا به سرطان مثانه شده است.

محمدرضا قوام نصیری که در همایش بین المللی رادیوتراپی پیشرفته در کشورهای در حال توسعه در مرکز همایش های صنعتی سخن می گفت اظهار کرد: سالانه 100 هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور تشخیص داده می شود و در حال حاضر 6 برابر این تعداد بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم.

وی افزود: در خراسان شمالی، منطقه ترکمن صحرا شاهد شیوع بالای سرطان مری و معده هستیم و در خوزستان شاهد افزایش سرطان دستگاه ادراری و مثانه هستیم که احتمالا دلایل آنها نیز شناخته شده است.

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران از سرطان معده به عنوان کشنده ترین نوع سرطان ها نام برد و افزود: متاسفانه علائم سرطان معده مشابه سوءهاضمه است و به همین علت دیر تشخیص داده می شود.

تکذیب وجود «انگل سرطان مثانه» در آب های کارون از سوی وزارت بهداشت

این مسئله که آب کارون که مردم منطقه در آن شنا می کنند دارای انگل «شیستوزومیا» است بازخوردهای زیادی در رسانه ها داشت و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به آن واکنش نشان دادند.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخباری مبنی بر وجود انگل سرطان مثانه در آب کارون را رد کرد و گفت: ۱۶ سال است که در خوزستان بیماری شیشتوزومیازیس نداریم

دکتر ایرج حریرچی در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به اخباری مبنی بر وجود انگل سرطان مثانه در آب‌های کارون در خوزستان گفت: ابتدا از اساتیدی  که در موضوعات سلامت صحبت می ‌کنند، می‌ خواهم که مطالب را منطبق با منابع و مراجع علمی بیان کنند و به شرایط فعلی بهداشت و درمان کشور و تغییرات مثبت چند دهه اخیر توجه داشته باشند. همچنین رسانه ‌ها هنگام انتقال مطالب، نسبت به صحت آنها دقت کافی را داشته باشند.

وی افزود: در مورد وجود انگل سرطان مثانه در آب های کارون نیز باید بگویم که به دنبال اقدامات انجام شده، ۱۶ سال است که بیماری شیشتوزومیازیس در خوزستان نداریم. از طرفی هم این انگل در گذشته مربوط به آب‌ های شیرین شمال خوزستان بوده است که با اقدامات وزارت بهداشت طی ۲_۳ دهه گذشته، چندین سال است که موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

آمار ابتلا در خوزستان از متوسط کشوری پایین تر است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از طرفی هم هر فرد مبتلا به ادرار خونی در مناطق آلوده، فورا آزمایش و بررسی می ‌شود و قطعا اقدامات درمانی مناسب برای وی صورت می گیرد. ضمن اینکه مجددا تاکید می‌ کنم ۱۶ سال است که این بیماری را نداریم. این بیماری نیز بیشتر به کشاورزانی که پایشان زخمی می ‌شد مربوط بود و انتقال این بیماری از این طریق است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار شیوع سرطان مثانه در کشور گفت: سالانه در هر ۱۰۰ هزار نفر ۸.۵ مورد جدید این بیماری را در کشور شاهدیم که این آمار در خوزستان ۷.۹۳ است که از متوسط کشوری نیز پایین تر است. در مجموع سرطان مثانه جزء بیماری ‌های شایع کشور نیست.

به منظور روشن شدن موضوع خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی استان خوزستان به سراغ دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان رفت تا توضیحاتی در این ارتباط ارائه دهد.

وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی در استان خوزستان خبر شیوع بیماری سرطان مثانه به دلیل وجود انگل "شیستوزومیا" در آب کارون را تکذیب کرد.

چگونگی ابتلا به سرطان مثانه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به خصوصیات بیماری سرطان مثانه اشاره کرد و گفت: عامل این بیماری، انگلی به نام شیستوزوما است که در ایران و استان خوزستان تنها یک نوع آن ناقل بیماری بوده که شیستوزومای نوع ادراری یا هماتوبیوم نامیده می شود.

وی با بیان اینکه تخم این انگل در جدار مثانه انسان آلوده شده زندگی می‌کند، عنوان کرد: وقتی افراد آلوده ادرار خود را در کنار آب دفع می‌کنند، تخم وارد آب می‌شود.

 سلمان ‌زاده اضافه کرد: برای ادامه رشد و رسیدن به مرحله آلوده ‌کنندگی انگل به حلزون‌ های آب شیرین نیاز دارد که در نهایت افرادی که وارد آب می ‌شوند را آلوده می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود به اقدامات انجام شده برای ریشه کنی این انگل اشاره کرد و ادامه داد: از سال 1959 میلادی پس از مدتی مطالعه و تحقیق، برنامه مبارزه با بیماری در استان خوزستان توسط سازمان ‌های ملی شامل انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداری و سازمان برنامه و بودجه، سازمان جهانی بهداشت(WHO) و بنیاد خاورمیانه نزدیک در سطح وسیعی آغاز و اقدامات بسیار گسترده ‌ای انجام شد.

برچیده شدن بیماری شیشتوزومیازیس از کشور

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به این مطلب که برای ریشه ‌کن کردن این بیماری در کشور به ویژه در استان خوزستان فعالیت ‌های گسترده ‌ای از سال 1345 انجام شده خاطرنشان کرد: در سنوات اخیر نیز در ادامه آن فعالیت ‌ها، کوشش های مشترک و هماهنگ دانشگاه علوم پزشکی اهواز و ایستگاه تحقیقات بهداشتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری را در سطح استان به مرحله حذف "Elimination " نزدیک کرده است.

وی با تکذیب ابتلای خوزستانی ها به بیماری شیشتوزومیازیس تصریح کرد: با اجرای یک برنامه کشوری و منسجم این بیماری به صورت رسمی از جمهوری اسلامی ایران برچیده شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه برخی اقدامات انجام شده برای برچیده شدن بیماری شیشتوزومیازیس را برشمرد و گفت: با اقدامات انجام شده در خصوص بیماریابی و درمان افراد مبتلا و همچنین بهسازی محلی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و افزایش مراقبت‌های بهداشتی به خصوص در روستاها و ارائه آموزش‌های لازم، از سال 1380 تاکنون موردی از بیماری شیستوزومیازیس در استان خوزستان و کشور وجود نداشته است.

آلودگی آب کارون صحت ندارد

وی از انجام مراقبت های ویژه برای جلوگیری از شیوع بیماری شیشتوزومیازیس خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر نیز با وجود حذف بیماری، مراقبت فعال در سطح استان از طریق کارشناسان مراکز بهداشت شهرستان‌ ها و بهورزان شاغل در خانه ‌های بهداشت انجام می‌شود.

سلمان زاده با اشاره به وظایف کارشناسان مراکز بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از وظایف کارشناسان شناسایی موارد مشکوک، نمونه‌گیری و ارسال سریع نمونه‌ ها به آزمایشگاه بهداشتی است که تمام نمونه ‌ها از سال 1380 منفی بوده ‌اند و موردی در این زمینه مشاهده نشده است.

وی با رد ادعای رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران تاکید کرد: موضوع آلودگی آب کارون به هیچ وجه صحت ندارد و نباید چنین موضوعاتی مطرح شود.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان عنوان کرد: متاسفانه بعضی از متخصصین بدون آگاهی از اپیدمیولوژی بیماری ‌ها در استان و روند مبارزه، کنترل و حذف این بیماری صحبت ‌هایی کرده اند که به طور کامل غیرواقعی است و صحت ندارد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۳۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

ویتامین D یا همان ویتامین آفتاب که نبود آن تقریبا تمام ارگان‌های حیاتی بدن را به هم می‌ریزد. اصولاً ویتامین‌ها یکی از ضروریات بدن هستند که به هم خوردن میزان تعادل آن‌ها سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد و دقیقا همین موقع است که بیماری‌ها به بدن شما حمله می‌کنند.

درواقع، ویتامین D برای سلامت استخوان و تعداد دیگری از اندام‌های حیاتی بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ درنتیجه کمبود این ویتامین می‌تواند شما را نابود کند.

شما می‌توانید شروع صبح یا عصر دل‌انگیز پاییزی را متفاوت‌تر از قبل بسازید؛ مثلا می‌توانید در حالی که یک استکان چای دبش می‌نوشید یا در حال آفتاب گرفتن هستید با یک تیر دو نشان بزنید و البته امیدواریم که هوا ابری نشود!

آفتاب و نور خورشید؛ منبع ویتامین دی طبیعی

آفتاب‌گیری و استفاده از نور خورشید فقط مخصوص روز‌های سفر نیست! شما می‌توانید همین الان هم پنجره اتاق‌تان را باز کنید و رایگان آفتاب بخورید؛ چه نعمتی بالاتر از این!

عده‌ای از افراد کمبود ویتامین D را با خوردن قرص‌ها و مکمل‌های شیمیایی جبران می‌کنند، ولی برای عده دیگر بهترین راه همان استفاده از نور خورشید است.

ارتباط پوست صورت و ویتامین D

جالب است بدانید که میزان دریافت انرژی خورشید با پوست افراد هم در ارتباط است؛ مثلا افراد با پوست روشن میزان نور و ویتامین بیشتری نسبت به افراد با پوست تیره‌تر دریافت می‌کنند. علت آن رنگدانه ملانین است که رنگ پوست را تعیین می‌کند؛ در نتیجه انرژی‌های فرا‌بنفش نور خورشید را جذب می‌کنند و نمی‌گذارند این انرژی صرف ساخت ویتامین D شود. البته افراد چاق و سالمند هم نسبت به بقیه این ویتامین را کمتر جذب می‌کنند.

علائم اصلی کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین بیماری‌ها و مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند، بسیاری از بیماری‌ها نیز خبر از کمبود این ویتامین در بدن می‌دهند.

درد و ضعف ماهیچه‌ها

ماهیچه‌ها برای داشتن عملکرد درست، به مقادیر معینی از ویتامین D نیاز دارند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث دردناک و ضعیف شدن ماهیچه‌ها شود. این همان حسی است که اغلب، زمانی آن را تجربه می‌کنید که به عفونتی ویروسی مانند آنفولانزا دچار شده‌اید.

سردرد و سرگیجه

این نشانه رایج به عنوان یکی از علائم فشار خون بالاست و معمولا کسانی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا هم شکایت می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از قاتلان خاموش بدن نامیده می‌شود؛ زیرا با وجود اینکه عامل خطری برای سکته قلبی و مغزی است، ولی در برخی افراد هیچ علائم هشدار دهنده‌ای ندارد و آن‌ها متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی‌شوند. اگر سردرد و سرگیجه دارید و گمان می‌کنید که شاید فشار خون‌تان بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ضعف سیستم ایمنی

اگر متوجه شده‌اید که به طور مکرر به عفونت ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی قوی نباشد.

یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن، کمبود ویتامین D است که در سلول‌های ایمنی، در غلظت بالا یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب آن‌ها ضروری است. در مطالعه‌ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان زیاد در سیستم ایمنی بدن‌شان وجود دارد، کمتر است.

مشکلات گوارشی و معده

اگر وضعیت پزشکی خاصی مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهاب روده (IBD) در مورد شما تشخیص داده شده است یا اگر مشکلاتی مانند سوزش معده یا یبوست دارید، ویتامین D می‌تواند موجب کاهش سرعت عبور مواد غذایی در بدن شما شود؛ بنابراین برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

تعرق زیاد

یکی از علائم کمبود ویتامین D عرق کردن زیاد است. اگر متوجه شده‌اید که بیش از حد عرق می‌کنید و هیچ دلیل واضحی مانند تب، هوای گرم یا تمرین ورزشی شدید برای آن وجود ندارد، این مسئله را نیز باید با پزشک خود در میان بگذارید. هنوز مشخص نشده است که چرا کمبود ویتامین D منجر به این مشکلات می‌شود، ولی با این حال، این مسئله در تحقیقات پزشکی، در حال بررسی است.

افسردگی

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D افسردگی است. از علائم افسردگی می‌توان به وجود احساس ناراحتی و بی‌ارزش بودن اشاره کرد. اما خبر خوب این است که با جبران کمبود ویتامین D در بیشتر موارد این مشکلات و بیماری‌ها از بین می‌روند.

ریزش مو

بین کمبود ویتامین D و ریزش مو هم ارتباطی قوی وجود دارد. اگر سطوح ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما برای مدت زیادی کمتر از حد معمول باشد، مواد غذایی حیاتی مورد نیاز برای طی شدن یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول‌های مو نمی‌رسند. کمبود این مواد غذایی باعث می‌شود مو‌های شما شکننده و حساس شوند یا دچار ریزش مو شوید؛ زیرا بدن شما توانایی کامل کردن چرخه رشد مو‌ها را نخواهد داشت.

درواقع، ویتامین D یکی از مواد مغذی است که روی رشد مو تأثیر می‌گذارد. اما در کنار آن ویتامین C و بیوتین هم نقش مهمی در تغذیه مو دارند و باعث می‌شوند مو درخشندگی خود را حفظ کند و ریزش آن هم کاهش یابد.

سرطان سینه

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را تشدید کند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در این مطالعه اپیومیولوژیک، میزان بروز سرطان همخوانی معنی‌داری با کمبود ویتامین D در بیماران مبتلا دارد؛ پس خانم‌های عزیز باید حتما ماموگرافی انجام دهند.

سرطان پروستات

محققان آمریکایی به تازگی دریافته‌اند که ریسک ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که قرص‌های ویتامین D مصرف می‎کنند، نصف افرادی است که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند. آن‌ها هم اکنون در پی تحقیق بر روی مواد غذایی حاوی این ویتامین و تأثیر آن‌ها بر کاهش ریسک ابتلا به این سرطان هستند.

این تحقیقات مشخص کرده است که ویتامین D همچنین قدرت بالایی در جلوگیری یا بهبود سرطان پروستات دارد؛ بنابراین کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند سرطان‌زا باشد.

حیرت‌انگیز نیست که هدیه الهی آفتاب بتواند استخوان‌های شما را مستحکم‌تر کرده و در مقابل دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی و … از بدن ما محافظت کند؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا