Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیته نوبل دیروز جمعه، از میان ۳۳۱ نامزد دریافت نوبل صلح، «نادیا مراد»، دختر ایزدی رها شده از دست داعش، زنی از خاورمیانه پرآشوب و دنیس موکویگی از جمهوری دموکراتیک کنگو را بدلیل تلاش برای پایان دادن به استفاده از خشونت‌های جنسی در جنگ‌ها، به عنوان برندگان نوبل صلح امسال معرفی کرد. فروغ احمدی

آنتونیو گوترش روز جمعه در دیدار با نادیا مراد ضمن تقدیر از او بیان کرد: نادیا مراد، هنگامی که افراط گرایان خشن داعش به طور وحشیانه مردم ایزدی به ویژه زنان و دختران را هدف قرار داند، صدای آنهایی شد که در عراق مورد سوء استفاده توصیف ناپذیر واقع شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نادیا مراد از سوی وزارت مهاجرت عراق به طور رسمی برای کسب جایزه صلح نوبل به خاطر آگاه کردن دنیا از رنج های زن عراقی به ویژه زنان ایزدی در مناطقی که تحت اشغال داعش بودند، نامزد شد و این جایزه را دریافت کرد.
او پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌هایش برای مبارزه با بردگی زنان ایزدی، جایزه ساخاروف پارلمان اروپا را دریافت کرده بود.

نادیا مراد کیست؟ ---

در بین دو نفری که به طور مشترک این جایزه را بردند، حکایت زندگی نادیا مراد، شنیدنی است.

«نادیا مراد باسی طه» زن ایزیدی عراقی از روستای کوجو در سنجار در استان نینوا و متولد ۱۹۹۳ است. او از جمله 7 هزار زن ایزدی بود که در سال 2014 زمانی که 19 سال سن داشت توسط داعش به عنوان برده جنسی به اسارت درآمد.

آخرین دختر ---

او سال گذشته (2017) کتابی به نام «آخرین دختر» منتشر کرد و به بازگویی رنج و مصیبت های خود پرداخت. چرا آخرین دختر؟ چون می خواهم «آخرین دختری در دنیا باشم که این اتفاق برایش افتاده است.» او در کتابش نوشت: دستکم طی ده سال گذشته یعنی از وقتی که عراقی ها گرفتار جنگی شدند که آمریکایی ها سال 2003 به راه انداختند و تبدیل به درگیرهای محلی باطل و تروریسم تمام عیار شد، فاصله میان خانه های ما بیشتر شده است.
مراد در کتاب خود نوشته که داعش پس از قتل ساکنان روستا از جمله مادر نادیا مراد و شش نفر از برادرانش، وی را به کنیزی بردند. نادیا مراد به همراه ۱۵۰ زن دیگر به موصل برده شدند. وی در ابتدا به عنوان برده جنسی به یکی از تروریستهای ارشد داعش فروخته شده بود. این عنصر داعشی در عین حال 3 زن دیگر را به بردگی خود گرفته بود.
نادیا می گوید که این عنصر داعشی بارها او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داد. وی که از این زندگی طاقت فرسا به ستوه آمده بود تصمیم گرفت فرار کند. اما در زمان فرار او را شناسایی کردند. پس از آن 6 مرد او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دادند و روز بعد هم گروه دیگری از مردان به او تعرض کردند. نادیا گفت: ما فقط اجازه داشتیم به همراه «صاحبانمان» در خیابان قدم بزنیم.
این زن ایزدی اعلام کرد: یک بار که در خیابان از اقدامات وحشتناک یکی از عناصر داعش فریاد زدم، یکی از سرکردگان داعش گفت: فکر می کنی تو برای چه اینجا هستی؟ تو برده جنسی هستی و به گروه داعش تعلق داری. پس بهتر است به آن عادت کنی.
نادیا با توصیف این اتفاق وحشتناک، گفت: وی سپس یک سیلی بر صورت من زد و گفت دیگر چنین صدایی از خودت در نیاور.
پس از آن او به عنوان برده جنسی گروه تروریستی داعش خرید و فروش می شد و حتی تصویری از وی در میان تروریستها پخش شده بود که در صورتی که وی اقدام به فرار کند، عناصر داعش بتوانند وی را شناسایی کنند.
اما در نهایت نادیا هنگامی که در یک خانه در اسارت بود، موفق به فرار شد و از چنگ داعش گریخت.
او پس از فرار مدتی در محلی امن  بود و سپس به آلمان گریخت و با حضور در رسانه ها و مجامع بین الملل به رسوایی داعشی‌های تکفیری پرداخت. او هم اکنون در آلمان زندگی می کند و یک کمپین برای کمک به جامعه زنان ایزدی تشکیل داده است.

آغاز زندگی تازه نادیا ---

نیمه سال ۲۰۱۵ آغاز زندگی تازه نادیا مراد بود. او برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت علیه قاچاق انسان و خشونت جنسی در جریان درگیری‌های مسلحانه در این شورا شهادت داد و بعد از آن به عنوان سفیر سازمان ملل، شروع به آموزش و صحبت علیه استفاده از بدن زنان به عنوان غنیمت جنگی و سلاح کرد. نادیا ۱۸ دسامبر گذشته نیز با حضور در شورای امنیت به مورد تجاوز قرار گرفتنش از سوی داعشی ها و تبدیل شدن به کالایی جنسی از سوی تکفیری ها که میان آنها خرید و فروش قرار می گرفت پرده برداشت. وی همچنین با رئیس جمهور مصر، رئیس دانشگاه الازهر و رئیس جمهور یونان دیدار کرده است.

جایزه صلح نوبل ---


نادیا سرانجام دیروز 5 اکتبر 2018برنده نوبل صلح شد و به رویترز گفت: «این جایزه را با همه ایزدی ها، همه عراقی ها، کردها و همه اقلیت ها و بازماندگان خشونت های جنسی در سراسر دنیا قسمت می کنم.» آن دوران ترسناک، اواسط یک روز تابستانی آغاز شد اما برای ساختن دورانی تازه تابستان امسال را مبدا قرار داد و اعلام کرد که در آگوست ۲۰۱۸ با عابد شمدین، یک جوان ایزدی ازدواج کرده است.

سرنوشت زنان ایزدی ---

هنوز از سرنوشت سه هزار زن ایزدی دیگر خبری در دست نیست. هزاران زن غیر ایزدی هم مثل نادیا مراد قربانی خشونت های جنسی در جنگ ها شده اند. آفریقا جایی است که شمار زیادی از این زنان را می توان یافت. همان جایی که «دکتر معجزه»، دنیس موکویگی، کسی که نادیا مراد جایزه صلح نوبل را به همراه او به طور مشترک برده است، برای التیام دردهای آنها تلاش می‌کند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره اصلاح‌طلب مشغول لذت بردن از هوای دلچسب تهران است | تصویر

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی در استوری نوشت؛

امروز فرصتی دست داد تا پس از مدت ها با جمعی از دوستان به دل طبیعت برویم. واقعا هوای این روزهای تهران و اطراف آن دلچسب است.

دیگر خبرها

  • افشاگری دستیار ترامپ در مورد رابطه با خانم بازیگر فیلم های ...
  • چهره اصلاح‌طلب مشغول لذت بردن از هوای دلچسب تهران است | تصویر
  • سعیدی: هواداران سپاهان سنگ‌پراکنی نکردند / لشگری: باشگاه سپاهان بدعت‌گذار توهین جنسی و غیر انسانی به هواداران خانم بود / فیلم
  • بیانیه تند و تیز پرسپولیس؛ هوادار سپاهان تفکرات داعشی را فریاد زد، حالا نوبت مسائل ناموسی شد؟
  • حمله شدید پرسپولیس به سپاهان: تفکر داعشی
  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما
  • PSG چقدر بد بود، بردن بارسلونا فریب‌مان داد
  • مراد صحرایی: در دولت سیزدهم مرگ سند ۲۰۳۰ را اجرا کردیم / تغییر عناوین و حجم دروس مدارس برای اجرای برنامه‌های پرورشی
  • نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما / صنعت سینما برای زنان جای امن‌تری می‌شود