Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز آموزشی سمای استان زنجان تربیت دانش آموزان مومن و متعهد را از ماموریت‌های مدارس سما عنوان کرد و گفت: مراکز آموزشی سمای مجهز به سیستم بردهای هوشمند هستند. ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ استانها زنجان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان٬ مدارس سما بنا بر امر تعلیم و تربیت، مبتنی بر آموزه‌های دینی اسلامی و متناسب با آموزشگاه تراز انقلاب ایجاد شده و تربیت دانش آموزان متناسب با آنچه که انتظار از یک انقلاب می‌رود در سطح کشور انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تربیت دانش آموزان مومن و متعهد از ماموریت‌های مهم این مراکز آموزشی به شمار می‌رود که توسعه مراکز آن در استان زنجان در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به برنامه‌ سازمان سما در توسعه مدارس در سطح استانها گفت‌وگویی با حمید ماکویی رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سمای زنجان پرداخته‌ایم که به شرح زیر است:

تسنیم:ضمن معرفی پیشینه سوابق فعالیت مدارس سما با توجه به این که یکی از اهداف مدارس سما ایجاد یک الگو از مدرسه دانش‌آموز محور و توسعه آموزش‌های تعاملی است این مدارس در تحقق این هدف چه میزان موفقیت داشته‌اند؟

ماکویی: سازمان سما یکی از سازمان‌هایی که وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است و اصلاح سما بر گرفته از سازمان مدارس آزاد اسلامی است که با این عنوان شناخته می‌شود. اهدافی برای این سازمان شناخته شده که در اساس نامه خود سازمان نیز قید شده است. اهداف این سازمان در 15 بند قید شده که مهمترین این اهداف برای مراکز آموزشی فرهنگی در سطح کشور که تعداد مدارس حدود 588 مدرسه و 120 آموزشکده فنی و حرفه‌ای با تعداد دانش آموزان 77 هزار نفر و با 87 هزار نفر دانشجو پیش‌بینی شده است.

مهمترین فعالیت‌ها انجام فعالیت‌های علمی و آموزشی و پرورشی و سازمان است دومین تاسیس و اداره دوره‌های رسمی مقاطع مختلف تحصیلی از سطح دوره پیش‌دبستانی تا پایان دوره متوسطه اعم از نظری فنی‌وحرفه‌ای کاردانش و مهارتی آموزشگاه‌های آزاد است.

سومین هدفی که برای این سازمان پیش بینی شده تاسیس و اداره دوره‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته به ویژه در رشته‌های فنی‌و حرفه‌ای علمی کاربردی و نهایت محوری است و چهارمین مورد نیز تاسیس و اداره مدارس بین المللی و دو زبانه و مدارس تخصصی ورزشی است.

تسنیم:مدارس سما آیا تنها شامل خود زنجان است یا این مدارس در همه شهرستان راه اندازی شده است؟

ماکویی: این مدارس مرکز شهرستان خدابنده و ابهر و شهرستان زنجان فعال است. درصدد توسعه این مدارس در شهرستان‌هایی که در واحد دانشگاهی دارند هستیم اما تا به امروز نصف راه را رفتیم و در نصف دیگر راه قرار داریم.

تسنیم: در آینده نزدیک در کدام شهرستان‌ها این مدارس راه‌اندازی می‌شود؟

ماکویی: در آینده این مدارس قرار است در شهرستان هیدج و ماهنشان راه اندازی شود و در تلاش هستیم در سایر شهرستانها از جمله طارم را در برنامه خود قرار دهیم.

تسنیم:در حال چه تعداد از دانش‌آموزان زنجانی تحت پوشش مدارس سما هستند؟

ماکویی: در سطح استان تعداد مدارس سما 16 واحد درسی با تعداد دانش‌ آموزان از دختر و پسر 3 هزار و 42 نفر دانش آموز را تحت پوشش قرار داده است. دو آموزشکده نیز با تعداد یک هزار و 50 دانشجو در استان زنجان فعال است. 337 نفر از اعم از معلمان رسمی و معلمان حق‌التدریسی هستند و معلمان رسمی مختص مدارس سما هستند.

تسنیم:اقدامات مدارس سما برای تحقق مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کنید؟

ماکویی‌: بحث سند بنیادین در آموزش و پرورش به سال‌های گذشته بر می‌گردد. در تحول بنیادین آموزش و پرورش هشت فصل برای موسسات آموزشی پیش‌بینی شده است. 2 موضوع اصلی مدارس آموزش و پرورش و مدارس سما است اشاره میکنم. یکی فصل سوم تحت عنوان بیانیه ماموریت سند بوده یعنی ما مامور هستیم که در آموزش و پرورش کنونی کشور چه کاری را باید انجام دهیم.

وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت عمومی متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساعت‌های تعلیم و تربیت قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی براساس معیار اسلامی با مشارکت خانواده نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است.

این یکی از فصل‌های است که به ما ماموریت می‌دهد که به آن برسیم. فصل دیگر که فصل چهارم این سند وجود دارد چشم انداز سند است که ما قرار است در آینده به کجا برسیم و در این مورد نظام تربیت تعلیم رسمی عمومی ما در افق 1404 مبنی بر نظام اسلامی و فرهنگ تمدن اسلام ایرانی و قوام بخش آنها و زمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی و برخوردار از توانمندیهای تربیتی ممتاز در تراز جمهوری اسلامی در سطح منطقه این در همان سند برای ما پیش‌بینی شده که اگر ما بخواهیم این سند را پیگیری کنیم باید در سال 1404 باید در سطح منطقه و جهان اسلام رتبه یک را داشته باشیم. الهام بخش و دارای تعامل سازنده و موثر با نظام‌های تعلیم و تربیتی در سطح جهان و موارد متعددی دیگری برای ما پیش‌بینی شده است.

خلاصه این سند تحول بنیادین از دیدگاه ما سمایی‌ها در بخشنامه‌ای است که سازمان سما تحت عنوان راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس و همین طور ایجاد تحول در مدارس د سال 96 برای ما تهیه و ارسال کرده است.این دو مورد 34 راهکار برخواسته از سند تحول بنیادین و 67 راهکار نیز برای ایجاد تحول در مدارس سما است.

مهمترین مورد از این 34 موارد مطرح شده این است که ما دانش آموزان را به این وضعیتی که احترام به قانون را داشته باشند خواهیم رساند. یعنی با قانونی که حاکم بر زندگی شخصی و فردی و اجتماعی دانش آموز است باید در سال 1404 به این وضعیت برسد که دانش آموز ما قانون مدار باشد.

تسنیم:میزان موفقیت مدارس سما و علل و عوامل این موفقیت چه به لحاظ آموزشی و چه به لحاظ پرورشی در چه چیزی بوده و نظر اولیاء دانش‌آموزان در این رابطه چیست؟

ماکویی: ما علاوه بر اینکه به آموزش‌های رسمی و درسی دانش آموزان می‌پردازیم درس ریاضی٬ فیزیک و شیمی آموزش می‌دهیم در کنار این آموزش‌ها اولویت اصلی را به بحث پرورش و فرهنگ دانش آموزان اختصاص دادیم.

کارهایی که در سطح کشور در همه مدارس موظف هستیم انجام دهیم و در حال انجام آنها هستیم شاید در مدارس غیرانتفاعی سطح کشور بی‌سابقه باشد و حتی در برخی از مدارس دولتی هم این اتفاقات نمی‌افتد. علاوه بر اینکه مسابقات قٰرآن و عترت آموزش و پرورش را انجام می‌دهیم خودمان در مدارس سما مسابقاتی تحت عنوان مسابقات قدس در سما است.

سالانه این مسابقات در سطح کشور در همه مدارس سما از ابتدایی و مقاطع متوسطه برگزار می‌شود. این مسابقات سال‌ها زیادی است در این مدارس سما برگزار می‌شود و در سال جاری در سطح کشور دو نفر از دانش آموزان از مقطع دبیرستان دوره اول و دوره دوم رتبه اول و دوره دوم را کسب کردند.

این افتخاری برای ما بوده که توانستیم در زمینه آموزش قرآنی اقداماتی را انجام دهیم. حضور در مسابقاتی مانند مفاخیر شهر من از جمله مسابقات بومی ما بوده و این مسابقه به منظور آشنایی دانش آموز ما با وضعیت فرهنگی و وضعیت مختلف جامعه برگزار می‌شود.

مسابقات مفاخیر شهر من٬ آثار تاریخی شهر من که دانش آموزان کارهای پژوهشی تهیه کرده و در مدارس ارائه می‌کنند که این آثارها به سازمان ارسال شده و افرادی نیز به عنوان برتر انتخاب شدند. شغل آینده من٬ دوست مدرسه من بعد از 50 سال٬ پاسداشت ادبیات سعدی و حافظ شناسی و سایر مسابقات فرهنگی و هنر در مدارس سما برگزار می‌شود.

برای همه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پرونده الکترونیک بهداشتی تنظیم می‌کنیم و در سازمان دانش آموزان و حتی اولیا دانش اموزان به پورتال سازمان مراجعه کنند متوجه می‌شود که دانش آموزان در مدارس ما از نظر بهداشتی و موارد متعدد آموزشی آیا مشکلاتی دارند یا نه؟

در بحث کارگاه آگاه سازی اولیای دانش اموزان این کار را انجام می‌دهیم در طول سال شاید چهار تا پنچ با از اولیا دعوت می‌کنیم تا در کارگاه‌های ما شرکت کنند. و از طرف اولیا نیز استقبال خوبی می‌شود.همه مدارس سما مجهز به برد‌های هوشمند هستند که این کارها از نظر اعتباری هزینه‌های بالایی شده است.

همه معلمان و مربیان و دبیران مدارس سما از این امکانات استفاده می‌کنند. در بحث اقتصاد مقاومتی نیز کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.و از اساتید و صاحب نظران و از اولیای دانش آموزان دعوت می‌کنیم تا در این کارگاه‌ها شرکت کنند. واحد‌های بسیج دانش آموزی و بسیج دانشجویی را راه اندازی کردیم تا دانش آموزان در آنها عضویت پیدا کنند.

برپایی نماز جماعت و آموزش احکام مربوطه از دیگر اقداماتی است که در سطح مدارس سما انجام می‌شود.بعد دیگر شاخص‌های مدارس سما بحث مهارت آموزی است که ما همه مدارس خود را موظف کردیم که یک ساعت از برنامه هفتگی خود را به بحث مهارت آموزی برای دانش آموزان اختصاص دهند.

چیزی که تا به امروز این موضوع در مدارس ما جایش خالی بوده است. ما از اول ابتدایی آموزش می‌دهیم تا مرحله دانش آموز به مقطع دانشگاه نیز می‌رسد و فارغ‌التحصیل می‌شود ولی فن هیچ کاری را نمی‌داند که در نتیجه این فرد جوان با مشکل اجتماعی مواجه می‌شود.

در مدارس سما از مقطع ابتدایی یک ساعت کلاس برای دانش آموزان مهارت آموزی برگزار می‌کنیم و مدیران موظف به برگزاری این کلاس‌ها هستند.این یک ساعت آموزش را از واحد‌های مختلف فنی و حرفه‌ای دعوت می‌کنیم تا به دانش آموزان آموزش دهند.

تسنیم:یکی از آسیب‌های فعلی مدارس غیردولتی بی‌توجهی به مباحث پرورشی و تربیتی و تمرکز صرف بر مسائل آموزشی است البته برخی از مدارس غیردولتی از جمله مدارس اسلامی بیشتر بر جنبه‌های اخلاقی و تربیتی متمرکز هستند، آیا مدارس سما در بعد پرورشی و اخلاقی برنامه‌های خاصی دارند؟

ماکویی‌: مدارس سما موظف به اجرای آموزش‌های اسلامی٬ تربیتی٬ فرهنگی و همه موارد در این رابطه هستند اما این اشکال و نقیصه متاسفانه در مدارس دولتی و حتی غیر دولتی وجود دارد و تا به امروز کم کاری شده و ان شاالله با برنامه‌ریزی‌هایی که هم وزارتخانه انجام می‌دهد و هم مدارس و ادارات مربوطه انجام می‌دهند این نقیصه را برطرف می‌کنند.

ما به جد دنبال این کارها هستیم. اعتقاد ما بر این است که دانش آموز را متعهد و مسئول در مقابل جامعه و اولیایشان آموزش و تربیت کنیم و دانش آموز به کاری که در جامعه انجام می‌دهد اعتقاد پیدا کند ما از دانش آموز دست بر نخواهیم داشت.

تسنیم: مدارس سما از چه مقطعی شروع می‌شود؟

ماکویی: مراکز سما در سطح کشور از پیش دبستانی نوآموزان و دانش آموزان را تا سطح دانشگاه دوره کاردانی تربیت و آموزش می‌دهند.

تسنیم: نحوه گزینش معلمان برای مدارس سما، توجه به توانمندی‌های علمی و به ویژه اخلاقی آنها و میزان ارتباط میان این مدارس با دانشگاه آزاد اسلامی و آیا واحدهای مختلف دانشگاه از مدارس حمایت می‌کنند؟

ماکویی: بحث گزینش معلمان را باید در دو بخش تفکیک کنیم در یک بخشی گزینش انها از طرف آموزش و پرورش انجام می‌شود که با شاخص‌ها خاص آموزش و پرورش انجام می‌شود و دومین بحث کار گزینش در خود سما انجام می‌شود. کار گزینش آموزش و پرورش و سما جدا است و گزینش در سما بر اساس دستورالعملی راهبردی خود سازمان انجام می‌شود.

350 نفر امسال در زنجان متقاضی تدریس داشتیم. کیمته جذبی در سما وجود دارد که از بین متقاضیان افرادی که مدرک مرتبط با مدارس سما داشته باشند انتخاب می‌شود و بعد از آن در کمیته جذب مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از بین متقاضیان افراد مد نظر انتخاب می‌شود که گاها روند انتخاب مدرسان یک ماه به طول می‌انجامد.

بعد از انتخاب افراد مورد نظر دوباره به آموزش و پرورش معرفی می‌شود تا آموزش و پرورش با گزینش‌های خاصی خودشان افراد را انتخاب می‌کنند که در نهایت در این مدارس سما بکار گیری می‌شوند. همه افرادی که روسای آموزشهای مراکز در سطح کشور هستند به عنوان معاون دانشگاه فعالیت می‌کنند. بنابراین ارتباط تنگاتنگی با واحد‌های دانشگاهی وجود دارد و این ارتباط در زنجان با دانشگاه زنجان بسیار بالا است.

تسنیم:آیا ارزیابی از موفقیت و کسب موفقیت‌هایی که توسط دانش آموزان سما دارید؟

ماکویی‌: سطح مدارس سما حتی از مدارس دولتی بالاتر است و این براساس دلیل بیان می‌شود سما در سطح مدارس کارهایی را با همکاری اولیا و مربیان آموزشی انجام داده که در خود وزارت آموزش و پرورش بی‌سابقه است.12 نفر از دانش آموزان مدارس سما 4 نفره تقسیم کردیم به انجمن ریاضی شرق اروپا در سال 96 تحت عنوان یورو 2017 مقاله دادند.

مقاله این چهار گروه در اینجا پذیرش شده که در سطح کشور بی‌نظیر است و دانش آموزان را اعزام کردیم به کشور رومانی رفتند در مرکز آنجا در بخارست مقاله خود را ارائه دادند. جایی را سراغ ندارم چنین فعالیت افتاده باشد این فعالیت بی‌سابقه نیز در سایت وزارت آموزش و پرورش ثبت شده است.

سه مقاله در کنفرانس ملی ریاضیات در دانشگاه آزاد چالوس ارائه کردیم دانش آموزان سما در کنفرانسی که اعضا و شرکت کنندگان دکترا٬ اعضای هیئت علمی دانشگاهها و کارشناسی‌ ارشد شرکت کرده بودند رتبه اول را کسب کرده‌اند. بطوری که کسب این رتبه مورد اعتراض شرکت کنندگان دکترا و سایر شرکت‌ کنندگان همراه بود. مقاله‌ای نیز در دانشگاه آزاد قائم شهر در اردیبهشت ماه سال 97 ارائه دادیم و مقاله نیز در دانشگاه شهید بهشتی ارائه داده شده است.

همچنین مقاله‌ای در کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق در دانشگاه علامه طباطبایی توسط خود دانش آموزان سما ارائه شده است و دو مقاله هم در سومین کنفرانس مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه خارزمی تهران ارائه شده است. دو مقاله دانش آموزی نیز در کنفرانس بین‌المللی محیط زیست و انرژی در 26 مهرماه امسال انجام شده است.

اولین کتاب دانش آموزی در سطح سازمان سما با داوری دانشگاهی توسط یکی از دانش آموزان دوره متوسطه که با عنوان تابش‌های خورشیدی به سطح زمین و چگونگی نصب سلول‌های خورشیدی داشتیم.کسب مقام اول در ساخت پل کاغذی در بیستمین همایش مسابقات سالیانه انجمن بتن ایران توسط دانشجویان آموزکده فنی حرفه‌ای سمای زنجان کسب شد.

مقام دوم و سوم هشتمین مسابقات ملی سازه‌های ماکارونی کشوری را در سال 95 را داشتیم.چهار نفر از دانشجویان سما در انجمن علمی انرژی‌های نو آموزشکده‌های زنجان در کشور امارات شرکت کردند و مقاله‌های آنان پذیرفته شده است.سه عنوان کتاب با عنوان‌های فارسی عمومی و راضیات کاربردی تابش‌های خورشیدی به زمین در آموزشکده‌های سمای زنجان تدوین شده و به چاپ رسیده است.13 مقاله علمی توسط اعضای هیئت علمی سما در زنجان ثبت شده و به چاپ رسیده است.

ما متولیان آموزش و فرهنگ استان خودمان انتظار داریم که نهادها و سازمان‌هایی که مرتبط با بحث آموزش هستند حتی غیر مرتبط دست ما در این زمینه بگیرند. نیازهای ما بسیار زیاده و بودجه‌مان محدود است. برخی از سازمان‌ها بخشی از بودجه آنها به مباحث آموزشی و فرهنگی اختصاص دارد و آن چیزی که در حال حاضر داریم جوابگوی دانش آموزان ما نیست. در زمینه آموزش یک مقدار دست ما را بگیرند. در سطح کشور نیز وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد دست ما را گرفتند و انتظارمان بیشتر از این‌ها است که دست ما را بگیرند.

انتهای پیام/ ز

R41375/P41362/S6,59/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۴۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟

مدارس آموزش از راه دور نوعی از مدارس هستند که یادگیری آموزش در آن‌ها غیر حضوری و برای افرادیست که به هر نحوی امکان حضور در مدرسه را ندارند و از راه دور به کمک اینترنت می‌توانند تحصیل جامانده خود را جبران کنند.

دوگروه دانش‌آموزان لازم‌التعلیم در شرایط خاص که امکان دسترسی به آموزش را ندارند و دانش‌آموزان بزرگسال، کسانی که بالای ۱۸ سال سن دارند و به هر دلیلی نتوانسته‌اند در مدارس عادی حضور یابند، می‌توانند در این مدارس ثبت نام و تحصیل خود را ادامه دهند.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه مدارس از راه دور مطابق آیین نامه‌های آموزشی مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش فعالیت دارند گفت: این مدارس موظف به برگزاری کلاس‌های هدایت آموزشی و رفع اشکال به ازای هر واحد درسی «۶ ساعت» در هر نیم سال تحصیلی هستند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان بر حسب نیاز در مدرسه حضور پیدا می کنند افزود: برای هر دوره تحصیلی مشکلات حوزه آموزش آن‌ها حل می شود؛ البته آموزش چهره به چهره را در دوره‌های لازم التعلیم و واجب التعلیم دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تعداد دانش آموزان تحصیل کننده در این مدارس را حدود ۱۳۰ هزار نفر در سراسر کشور اعلام کرد و ادامه داد: آموزش این دانش‌آموزان با محوریت بزرگسالان است.

محمودزاده با بیان اینکه با توجه به مجوز کمیسیون خاص منطقه و استان حدود ۴۰۰۰ دانش‌آموز از تعداد کل محصلان این مدارس، لازم التعلیم (زیر ۱۸ سال) هستند گفت: این افراد امکان حضورشان در مدرسه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این مدارس تمام شرایط مدارس عادی را از نظر دروس و امتحانات نهایی و امتحانات داخلی و ... دارند افزود: شهریه مدارس از راه دور براساس شهریه ثابت و متغیر هر واحد درسی و بنا به پیشنهاد موسسان و تایید شورای نظارت استان تعیین می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ضمن اشاره به طرح مدرسه مجازی بزرگسالان در راستای کاهش تنوع مدارس گفت: بدنبال این کار هستیم چرا که هدفمان این است که همه بزرگسالان را در قالب مدرسه مجازی ببینیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • ساخت و ساز مراکز آموزشی در خوزستان تسریع یابد
  • ساخت و ساز مراکز آموزشی استان امیدوارکننده است
  • پویش سپاس از معلم در ۴۸ واحد آموزشی خوانسار
  • دریافت شهریه مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی تنها براساس کیفیت آموزشی
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد