Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@22:51:25 GMT

کالبد فیزیکی روستا را نمی‌توان لباس شهری پوشاند

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۳۶۶۷۶

کالبد فیزیکی روستا را نمی‌توان لباس شهری پوشاند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بردسکن با بیان اینکه در شکل ساختاری یک روستا آجر و سیمان باید جای خود را به مصالح بومی بدهد، گفت: نمی‌توان بر کالبد فیزیکی یک روستا لباس شهری پوشاند.

احمد صابری زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: روستا را باید روستایی توسعه داد تا جذابیت‌های روستایی و آرامش زندگی روستایی کم رنگ نشود که اگر چنین شود روستاها را تنها در آلبوم خاطرات خواهیم یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: طرح‌های هادی روستایی در روستاهای هدف و چه بسا در همه روستاها همسو و هم نظر با میراث فرهنگی باشد. توسعه و تغییر کالبد روستاها نباید یک روستا را تبدیل به یک شهرک کند. استفاده از مصالح بومی و نگاه به گذشته و آداب و سنن روستایی در مطالعات طرح‌های هادی روستایی باید مورد نظر باشد.

غفلت در شناسایی و معرفی روستاها منجر به کم توجهی به آن مناطق می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بردسکن گفت: اندکی غفلت روستا و جذابیت زندگی روستایی را از دست خواهیم داد چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور روستا و جذابیت‌های زندگی روستایی را تنها در آلبوم‌های فیلم و عکس می‌توان یافت.

صابری زارع اضافه کرد: با شناسایی و انتخاب یک روستا برای مقصد گردشگری سعی در حفظ و احیا اصالت‌های روستایی می‌شود و در واقع اشتغال و درآمدزایی نیز به دنبال این طرح و ایده منظور می‌گردد.

وی گفت: روستا در قرن بیست و یکم  هدف و مقصد  گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. معماری بومی، آداب و رسوم مردم روستا، چشم اندازهای طبیعی و بصری در کنار آثار تاریخی در روستاها و آرامش و رفاه زندگی روستایی در قرن صنعت و دود و ماشین سبب جذب و علاقه مردم شهری شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بردسکن عنوان کرد: بر همین اساس روستای بکر و دست نخورده با یک مجموعه از بناهای تاریخی و بافت قدیمی در کنار جذابیت‌های طبیعی و یا وجود شاخص‌های هنری اعم از صنایع دستی و سوغات محلی و به طور کلی وجود مجموعه‌ای از این شاخص‌ها می‌تواند در انتخاب یک روستا به عنوان روستای هدف گردشگری نقش داشته باشد.

صابری زارع خاطرنشان کرد: شهرستان بردسکن دارای روستاهایی از این حیث است و تاکنون روستاهای کبودان و باب‌الحکم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند و البته روستاهای دیگری نیز وجود دارند که قابلیت این را دارند چراکه روستای  کاسف، فیروزآباد، کشمر و....  از توابع شهرستان بردسکن هستند که پیگیر آن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری، زیر ساخت‌های لازم اعم از اقامتی و پذیرایی در جهت خدمات به گردشگران روستایی و توسعه صنایع دستی و عرضه و فروش این صنایع و سوغات محلی روستاها زمینه را برای اشتغال و درآمد روستاییان فراهم می‌کند و روستاییان باید آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و معنوی و نیز آداب و رسوم خود را ارج نهاده و در حفظ و احیا آن ادارات مرتبط را یاری نمایند تا از برکات آن نیز بهره ببرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام روستا منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی

به‌گزارش خبرگزاری مهر، علی مشهدی اظهار کرد: گل محمدی و گلاب، ۲ محصول استراتژیک منطقه روستای شهابیه شهرستان خمین است.

وی بیان کرد: با این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و اداره شهرستان خمین، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین تصریح کرد: بر این اساس من بعد هر سال، این جشنواره در روزهای نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان روز گل محمدی و گلاب برگزار خواهد شد.

وی هدف از ثبت این رویداد در تقویم گردشگری کشور را تحقق و ساماندهی و حرفه‌ای سازی گردشگری و همچنین ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: این امر مهم می‌تواند در جهت رونق صنعت گردشگری، و حضور بیش‌ازپیش مسافران و توریست‌ها به شهرستان کمک شایانی بکند.

مشهدی افزود: جشنواره گل و گلاب شهابیه هر سال به مدت سه روز در تاریخ‌های ۱۹ لغایت ۲۱ اردیبهشت در محل روستای شهابیه برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: نمایشگاه گل، صنایع دستی، نمایشگاه گلاب، مراسم آئینی، گل غلتان کودکان از برنامه‌های جشنواره گل و گلاب شهابیه است.

کد خبر 6094096

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری برای دزپارت خوزستان
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان