Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-01@21:36:08 GMT

آنفالویاب و لایک بگیر نصب نکنید

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۳۸۴۶۷

صراط:

گسترش شبکه اجتماعی اینستاگرام در بین مردم برخی مسائل جانبی را در زمینه تهدید امنیت اطلاعات به همراه داشته است. این شبکه هم اکنون یکی از شبکه های اجتماعی محبوب در ایران است.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای در این باره با اعلام هشدار به کاربران این شبکه از تحقیق بر روی بیش از ۲۰۰ برنامه (اپلیکیشن) مرتبط با این شبکه اجتماعی خبر داد و نتایج آن را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز اعلام کرد برنامه های زیادی با نام های آنفالویاب، لایک بگیر و فالووریاب و عناوین دیگر برای ارائه خدمات جانبی به کاربران ایرانی اینستاگرام در بازار اپلیکیشن های اندرویدی منتشر شده است.

پس از تحقیق در این زمینه، ۲۰۰ برنامه و اپلیکیشن با خدمات مرتبط با این شبکه اجتماعی هم اکنون از بازار اپلیکیشن های اندرویدی (کافه بازار) جمع آوری و مورد تحقیق قرار گرفته است.

از این میان حدود ۹۰ برنامه برای ارائه خدمات نیاز به ورود به حساب اینستاگرام کاربران داشتند.

همچنین در طول تحقیق مشخص شد نزدیک به ۴۰ اپلیکیشن نام کاربری و پسورد اینستاگرامی کاربران را به روش های مختلف استخراج کرده و به سرور توسعه دهندگان ارسال می کردند.

همچنین بسیاری از اپلیکیشن های دیگر نیز با وجود اینکه به کاربران اطمینان می دادند که به رمز عبور آنها دسترسی ندارند، ولی با استفاده از روش های برنامه های سارق رمز عبور کاربران را استخراج می کردند.

مرکز ماهر تاکید کرد: برای این دسته از اپلیکیشن ها شواهدی از ارسال رمز عبور به سرور خود برنامه مشاهده نشد و به همین دلیل این برنامه ها در لیست برنامه های سارق ذکر نشده است. ولی بررسی این برنامه ها در یک گزارش دیگر انجام شده است.

بر مبنای این گزارش: متاسفانه از میان حدود ۱۰۰ اپلیکیشن بررسی شده، تقریباً نیمی از آنها سارق بودند و اکثر باقیمانده نیز حداقل رمز عبور اینستاگرام کاربر را استخراج می کردند (هرچند شواهدی مبنی بر سرقت کامل یافت نشد).

از این نظر این برنامه ها با خطر بالایی همراه هستند و بهتر است که فروشگاه های اندرویدی پیش از انتشار چنین برنامه هایی که نیاز به ورود به حساب کاربری اینستاگرام افراد دارند، این موارد را بررسی کنند.

مرکز ماهر به کاربرانی که از این اپلیکیشن ها استفاده کرده اند توصیه کرده است که ضمن حذف این برنامه ها، نسبت به تغییر رمز عبور اینستاگرام خود نیز اقدام کنند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: شبکه اجتماعی صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۸۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیک‌تاک در آستانه حذف از اپ استور آیفون

ظاهرا تیک‌تاک در تلاش است تا کمیسیون اپ استور اپل را با هدایت برخی از کاربران به خرید ارز مجازی خود از طریق یک وب‌سایت خارجی به جای خرید درون‌برنامه‌ای، دور بزند. این اقدام می‌تواند به‌عنوان یک تاکتیک هوشمندانه برای کاهش هزینه‌ها تلقی شود، اما در عین حال ممکن است با قوانین اپ استور در تضاد باشد. درصورت اقدام اپل، ممکن است تیک‌تاک از اپ استور حذف شود.

به طور معمول، کاربران تیک‌تاک برای خرید سکه از خرید درون‌برنامه‌ای استفاده می‌کنند که نیازمند پرداخت کمیسیون ۳۰ درصدی به اپل است. با این حال، اکنون برخی از کاربران گزارش داده‌اند که با یک لینک به وب‌سایت خاصی هدایت می‌شوند و می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌های خدمات درون‌برنامه‌ای، سکه‌ها را مستقیماً خریداری کنند.

کاربران، سکه‌های خریداری‌شده را برای حمایت از تولید‌کننده‌ی محتوای محبوب خود به او اهدا می‌کنند. کاربران از طریق لینک جدید می‌توانند سکه‌ها را در بسته‌های ۷۰ تا ۱۷٬۵۰۰ عدد خریداری کنند یا حتی مقدار سفارشی (بالاتر) را وارد کنند، درحالی که در حالت خرید درون برنامه‌ای فقط بسته‌های سکه از ۲۰ تا ۱۶٬۵۰۰ عدد ارائه می‌شود.

وب‌سایت به کاربران یادآوری می‌کند که به علت کمتر بودن هزینه‌ی خدمات، با خرید مستقیم از تیک‌تاک می‌توانند حدود ۲۵ درصد صرفه‌جویی داشته باشند. این ویژگی ممکن است از دید بیشتر کاربران پنهان باشد، چه به دلیل طراحی یا به این دلیل که فقط برای گروه‌های خاصی (مانند آزمایش‌کنندگان یا خریداران بزرگ) نمایش داده می‌شود.

تیک‌تاک و اپل هنوز به صورت رسمی به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. اگر تیک‌تاک واقعاً به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از خرید‌های درون‌برنامه‌ای سکه‌ها را خریداری کنند، این امر نقض قوانین اپ استور اپل خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • تیک‌تاک در آستانه حذف از اپ استور آیفون
  • چرا اینستاگرام الگوریتم خود را تغییر می‌دهد؟
  • اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند
  • شبکه‌های اجتماعی یا ماشین‌های معتادساز
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • گوگل پلی قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن را فراهم کرد
  • کپی گوگل از روی اپل: قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن در گوگل‌پلی