Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر مهرشاد شبابی رییس کلینیک های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: خانواده در ساختار شخصیت افراد و جامعه تأثیر بسزایی دارد و تمامی دستگاهها و نهادها باید اهمیت خاصی را برای این نهاد مقدس قائل باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به افزایش آمار طلاق طی بیست سال گذشته تصریح کرد: افزایش آمار طلاق و رشد انواع ناهنجاری ها و آسیب ها درون خانواده ها، زنگ خطری برای اجتماع است و برای مقابله با این تهدید روزافزون، نیازمند کار علمی هستیم تا براساس آن نوع، میزان و علل آسیب ها را بیابیم و برای رفع آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در تشریح اقدامات و فعالیت های کلینیک های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت:کلینیک های حقوقی زنان و خانواده که مربوط به کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی است، از جمله مراکزی است که با هدف کمک به حفظ و استحکام خانواده ها و ارائه انواع خدمات حقوقی به زنان و کودکان اقشار آسیب پذیر، در سال 1385 راه اندازی شده است.
مهرشاد شبابی ادامه داد: رویکرد کلینیک های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی رویکرد آموزشی، پژوهشی و مشاوره محور است و خانواده ها و افراد متقاضی در سه سطح در این کلینیک ها خدمات دریافت می کنند.
رییس کلینیک های حقوقی زنان و خانواده با بیان اینکه مشاوره پیش از ازدواج یک فرایند کمک کننده برای بهترین تصمیم گیری از سوی زوجین است، افزود:
نخستین سطح ارائه خدمات در کلینیک های حقوقی زنان و خانواده، ارائه آموزش و برگزاری کارگاهها و دوره های مهارت افزایی پیش از ثبت رسمی ازدواج است. بخش دوم خدمات ما ارائه انواع مشاوره های حقوقی به صورت تلفنی و حضوری برای رفع اختلافات و جلوگیری از افزایش پرونده های قضایی در موضوعات «حضانت، فسخ نکاح، ملاقات فرزند، مهریه، گواهی انحصار وراثت، ضرب و شتم، کودک آزاری، جرائم منافی عفت و موارد مشابه» است.
وی در تشریح سومین حوزه فعالیت کلینیک های حقوقی زنان خانواده دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: زمانی که محرز شود ریشه اختلاف و تنش در میان زوجین آن قدر عمیق است که نمی توان با مشاوره، زمینه صلح و آشتی را برقرار کرد و زوجین برای جدایی یا پیگیری حقوقی اصرار دارند، و یا ظلم آشکار و سلب حقوق مسلم یکی از اعضای خانواده در میان باشد، و همچنین در پرونده ها و مواردی که زنان و کودکان اقشار آسیب پذیر نیازمند کمک هستند، این کلینیک ها با تهیه لایحه و دادخواست، مکاتبه با مراجع قضایی توسط گروه مشاوران حقوقی و تامین وکیل معاضدتی برای افراد محروم و کم درآمد که که برای دفاع از حق خود نیازمند به وکیل هستند، به آنها کمک می کنند.
کلینیک ها به صورت رایگان مشاوره تلفنی ارائه می کنیم و اعتقاد داریم مشاوره های بهنگام می تواند از آمار طلاق و سایر پرونده های قضایی بکاهد.
دکتر شبابی افزود:در قوانین مربوط به خانوده، نفوذ اخلاق بسیار مهمتر از حقوق است بنابراین مشاوران حقوقی با وارد شدن از دریچه اخلاق، رحمت و مودّت که مورد تأکید قرآن است، سعی می کنند به مناقشات خانواده پایانی بدهند و اخلاق را در جامعه مستقر کنند.
وی با تشریح پرونده های حقوقی که در کلینیک های حقوقی زنان و خانوادهاظهار داشت:در سال قبل بالغ بر 600 مورد مراجعه در این کلینیک ها ثبت شده و پاسخگوی نیازهای حقوقی بودیم. در یکی از کلینیک ها 1250 نفر مورد آموزش های پیش از ثبت رسمی ازدواج قرار گرفتند، در سال گذشته کلینیک حقوقی برای ابتاع راه اندازی کردیم چون حضور مهاجرین افغانی و عراقی یک واقعیت عینی است و مشکلات آنها مشکل کل جامعه خواهد بود بنابراین باید به مسائل آنها هم رسیدگی شود و این کلینیک ها توسط خود مهاجرین تحصیل کرده افغانستانی دارد انجام می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر مؤثر بون ارائه انواع مشاوره به خانواده ها تصریح کرد: این مشاوره دادن ها به خصوص اگر در اوایل ایجاد اختلافات انجام شود، مفید خواهد بود و ما در کلینیک های حقوقی خودمان توانستیم حدود 20 درصد بین طرفین به صورت کامل سازش ایجاد کنیم و حدو 15 درصد از پرونده های دیگر نیز اگرچه به سازش کامل منجر نشد اما زوجین از پیگیری پرونده های خود در مراجع قضایی منصرف شدند.
رییس کلینیک های حقوقی زنان و خانواده کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی در پایان تأکید کرد: خانواده سالم، زیربنای جامعه ای مترقی و بانشاط است و اگر بنیان خانواده های ایرانی استحکام خود را از دست بدهد، قطعاً طیف گسترده تر و خطرناک تری از مشکلات اجتماعی گریبان جامعه ما را خواهد گرفت، بنابراین برای استحکام نهاد مقدس خانواده، همه باید بکوشند.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: مشاوره آمار طلاق پرونده قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار

به گزارش خبرگزاری مهر، علی فتحی آشتیانی، در مراسم گرامیداشت روز روانشناس که در کمیته امداد برگزار شد، با اشاره به ارتباط نزدیک کمیته امداد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: کلینیک‌های مشاوره رز با مجوز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره فعالیت خود را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرده‌اند.

وی افزود: کلینیک‌های رز تا امروز خدمات بسیار خوبی در حوزه مشاوره به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد ارائه کرده‌اند.

فتحی آشتیانی از همکاری بیش از هزار روانشناس و مشاور در قالب کلینیک‌های راه زندگی خبر داد و اضافه کرد: این اتفاق خوبی است که سبب گسترش خدمات مشاوره و ارتقای سطح بهداشت روحی و روانی اقشار کم برخوردار شده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خاطرنشان کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هرگونه کمکی که کمیته امداد در حوزه تخصصی این سازمان نیاز داشته باشد، آمادگی همکاری دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۳۱ مرکز مشاوره راه زندگی در مراکز استان‌ها تاکید کرد: در هر کلینیک تعدادی از مشاوران و روانشناسان در حال ارائه خدمات تخصصی به جامعه هدف کمیته امداد هستند.

فتحی با بیان اینکه تعرفه خدمات مشاوره برای خانواده‌های نیازمند بالا است، گفت: این خدمات در مراکز کلینیک رز به صورت رایگان به مددجویان ارائه می‌شود.

کد خبر 6091485

دیگر خبرها

  • تخمین بازه زمانی پروسه طلاق در نبود شوهر با مشاوره حقوقی
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است
  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد