Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، الیاس تاج الدینی بعدازظهر شنبه در بازدید از  روند اجرای این طرح در روستای مختار افزود: طرح احداث پمپاژ و سیستم نوین آبیاری تحت فشار در این روستا با هدف ۷۰۰ هکتار آغاز شد و تاکنون ۵۰۰ هکتار از آن به بهره برداری رسیده است.

وی بیان داشت: امکان توسعه طرح به ۸۰۰ هکتار وجود دارد و در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاج الدینی با بیان اینکه اجرای طرح یکپارچه آبیاری نیازمند مشارکت همه بهره برداران و کشاورزان است، گفت: تاکنون از ۱۰۰ کشاورز این روستا تنها پنج نفر سهم خود را پرداخت کرده اند.

وی اظهار داشت: برای اجرای سیستمهای نوین آبیاری ۸۵ درصد از هزینه ها توسط جهاد کشاورزی و ۱۵ درصد نیز توسط کشاورزان تامین می شود.

تاج الدینی افزود: دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاها باید مردم و کشاورزان را برای اجرای طرحهای نوین آبیاری ترغیب کنند زیرا این طرحها علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، انقلابی در حوزه کشاورزی است.

وی تصریح کرد: توسعه آبیاری تحت فشار در این روستا در ۱۵۰ هکتار از اراضی زراعی و ۱۵۰ هکتار از اراضی باغی در صورت مشارکت بهره برداران، به زودی پایان می یابد.

کد خبر 4422576

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سیستم آبیاری تحت فشار یاسوج بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شیراز اربعین حسینی شهرکرد یاسوج گردشگری خرم آباد هفته دفاع مقدس خطبه های نماز جمعه بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از 80 درصد کشت های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ آبیاری می شود و با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت های بهاره هستیم.

 علی دیانتی افزود: توسعه آبیاری با نوار تیپ علاوه بر صرفه جویی نزدیک به 50 درصدی در مصرف آب، موجب بهبود فرآیند آبرسانی در زمینهای کشاورزی وافزایش تولیدمی‌شود.

                                                                                  

دیانتی بیان کرد: نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.                                                                                                

وی گفت: در این سیستم  آبیاری، آب به منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شده که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک  از مزایای حفاظت خاک در این سیستم است.

   دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری گفت: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگذاری ساده آنها به صورت دستی است.                   

   وی ادامه داد:  این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و کلیه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی می باشند، استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد