Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@14:36:49 GMT

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۴۴۰۹۰

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

خبرگزاري آريا -
هنوز به طور خاص مشخص نشده که چه چيزي باعث به وجود آمدن وسواس مي شود
وسواس در کودکان
آيا راه هاي تشخيص و درمان وسواس در کودکان را مي شناسيد؟ اختلال وسواسي جبري (OCD) که به اختصار در عموم به اختلال وسواس ناميده مي شود، در کودکان به صورت افکار، احساسات و ترس هاي نا خواسته بروز پيدا مي کند، که به اين حالات وسواس گويند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وسواس مي تواند منجر به احساس اضطراب در آن ها گردد.
براي رهايي از وسواس و اضطراب، کودک به انجام رفتارهايي گرايش پيدا مي کند که به صورت اجبار در مي آيند. به اين رفتار هاي اجباري به دليل آن که بايد به يک شکل و ترتيب خاص انجام شود و زمان زيادي ممکن است بگيرند، تشريفات نيز گفته مي شود. در ادامه اين مقاله نشانه ها، علل و درمان اختلال وسواس در کودکان بحث شده است.
افکار وسواسي در کودکان
وسواس ها ترس هايي هستند که کودک داراي OCD نمي تواند فکر کردن به آن ها را متوقف کند. ممکن است متوجه باشند که افکارش منطقي نيستند، اما همچنان احساس اضطراب را درباره موقعيت هاي خاص دارند.
نشانه هاي وسواس در کودکان
اين ترس ها و افکار مي تواند شامل چندين زمينه شود:
- نگراني درباره مريضي، آسيب يا مرگ خودشان يا فردي ديگر (نگران از دست دادن مادر، پدر و مبتلا شدن به بيماري هاي لاعلاج...)
- افکاري درباره حرف هاي بدي که زدند، افکار بدي داشته اند، يا اشتباهي کرده اند.
- ترس هايي درباره اينکه قانوني را نقض کرده باشند، کاري بدي کرده باشند، يا احساس گناه دارند (نگراني درباره ي قوانين مدرسه يا خانه و انجام درست آن ها)
- نگراني درباره تميزي، کثيفي و ميکروب ها
- وسواس درباره صاف بودن اشيا، تقارن و جفت بودن، يا قرار گرفتن دقيق در يک جا (جفت کردن کفش در يک خط و جاي مشخص، يکي بودن اندازه ي مدادها و ....)
- افکاري درباره ي اينکه بعضي چيزها خوش شانسي يا بد شانسي مي آورند (افکاري درباره ي خوب نبودن بعضي رنگ ها، ارقام، يا اشياء....)
برخي از کودکان در لباس پوشيدن وسواس دارند
رفتارهاي جبري در کودکان مبتلا به وسواس
آداب و تشريفات (جبري) رفتارهايي هستند که بچه هاي داراي OCD مکررا آن ها را انجام مي دهند و احساس مي کنند براي آن که اضطراب ناشي از افکار ناخواسته کاهش پيدا کند حتما بايد کاري انجام دهند. OCD کودکان را مجبور مي کند که احساس کنند بايد آداب و تشريفات را براي آنکه مطمئن بشوند که اشياء تميز، امن، سر جا، و درست هستند، انجام بدهند. براي اين بچه ها به نظر مي آيد تشريفات اين قدرت را دارند تا از اتفاقات بد جلوگيري کنند.
انواع وسواس در کودکان
از جمله انواع وسواس در کودکان مي توان به موارد زير اشاره داشت :
- شستن و تميز کردن
- پاک کردن اشياء، پاک نويس کردن، مجددا انجام دادن کاري، يا مطالعه بارها و بارها يک قسمت
- تکرار يک کلمه، پاراگراف يا سوال بيشتر از آنچه که لازم است.
- وارد شدن و خارج شدن از يک درب به طوري که چندين مرتبه در يک نوبت تکرار مي کند.
- چک کردن هاي مکرر مثل چک کردن قفل بودن در، چک کردن تکاليف خانگي يا روشن و خاموش بودن چراغ
- خوردن، پوشيدن، يا انجام کارها به يک شکل به خصوص
- خواسته ها به يک شکل تکراري بايد برآورده شوند
- شمارش و استفاده از ارقام خاصي که خوب هستند و پرهيز از ارقامي که بد يوم مي باشند.
کودکان اغلب درباره ي ترس ها و رفتارهايي که OCD مسبب آن ها هستند صحبت نمي کنند. آن ها ممکن است احساس خجالت يا گيجي درباره اين افکار و رفتارها داشته باشند و آن ها را تنها براي خود نگه داشته و به اشتراک نگذارند. ممکن تلاش کنند که رفتارهاي خود را به صورت مخفيانه انجام دهند و ممکن است نگران باشند که ديگران آن ها را به خاطر وسواس شان دست بياندازند.
اين کودکان احساس ناتواني در کاهش تمرکز بر وسواسشان دارند و يک حس اجبار براي انجام آن کار دارند تا براي مقابله با اتفاقات بد مقابله کنند. براي بعضي از آنها انجام تشريفات به معني اين است که همه چيز خوب و درست مي باشد.
علل ابتلا به وسواس (OCD) در کودکان
در واقع هنوز به طور خاص مشخص نشده که چه چيزي باعث به وجود آمدن آن مي شود. تحقيقات تا حدودي عدم تعادل نوروترانسميتر سروتونين در مغز را دخيل دانسته اند. همچنين مي تواند ميزان شيوع آن در خانواده هاي داراي اين اختلال نيز بيشتر باشد و همچنين در کودکان داراي اختلال تيک وسواس نيز با احتمال بالاتري مي تواند بروز کند. گاهي اوقات وسواس کودکان مي توان بعد از يک بيماري بروز کند. همچنين مي تواند بعد از يک دوره سخت و استرس زا براي کودک نيز به وجود بيايد. اختلال استرس پس از سانحه نيز ناراحتي است که مي تواند بعد از يک حادثه بروز کند.
درمان وسواس کودکان
والدين مي توانند با استفاده از روش هاي درماني زير به بهبود وسواس کودک خود کمک کنند:
با فرزندتان درباره اين که چه اتفاقي در حال رخ دادن است صحبت کنيد. به صورت حمايتي به آن ها گوش دهيد و عشقتان را به آن ها نشان دهيد. از جملاتي استفاده کنيد که در ارتباط با کودکان بيشتر مي تواند تاثير مثبت داشته باشد مثل، من ميدونم که تو نگران هستي درباره ي اينکه همه چيز صاف و جفت باشد، و کفش هايت در يک خط قرار بگيرند و من ميدانم اگر تو نتواني اين کارها را انجام دهي اضطراب به تو دست مي دهد.
يک وقت ملاقات با متخصص کودکان بگيريد، متخصص کودکان مي تواند به شما براي يافتن راه درست کمک کند. در جلسات درماني کودکتان نقش داشته و شرکت داشته باشيد، درباره تمام ياري هايي که والدين مي توانند برسانند اطلاعات کسب کنيد. براي درمان OCD نياز به زمان است و فرايند آن بايد طي شود.
حمايت بگيريد و آن را انتقال دهيد؛ منابع بسياري براي والدين و خانواده وجود دارد که بتوانند حمايت لازم را براي درمان و مقابله با OCD دريافت کنند. دانستن اين که تنها نيستيد مي تواند به شما براي کنار آمدن با اين موضوع کمک کند. به اشتراک گذاشتن موفقيت ها از طرف ديگر والدين مي تواند حس اميد را در وجود والدين زنده کند. گروه درماني يکي از اين روش ها است.
منيع: honarehzendegi.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان

 رئیس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا (س) زاهدان با بیان این خبر گفت: از سال ۱۳۹۸ با راه اندازی بخش کاشت حلزون در این بیمارستان، تاکنون ۱۰۶ کودک ناشنوا، با کاشت حلزون شنوایی خود را به دست آورده اند.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین سن برای شروع فرآیند کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا قبل از سه تا پنج سالگی است.

مالکی افزود: در حال حاضر ۲۶ کودک ناشنوای دیگر نیز شناسایی شده و در نوبت کاشت حلزون در این بیمارستان قرار دارند.

دکتر مالکی خاطرنشان کرد: خدمات کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا به صورت رایگان انجام می‌شود و بیمار نیازی به انجام مسافرت درمانی و صرف هزینه‌های هنگفت را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • درمان پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک برای نخستین بار در دنیا