Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

در حال حاضر بيشتر به نام شيستوزوميازيس (Schistosomiasis) شناخته مي شود - را هم به عنوان يک بيماري حاد و هم يک بيماري مزمن تعريف مي کند.
بيلارزيا (Bilharzia) يا «تب حلزون» بيماري است که به واسطه يک گرم انگلي شکل مي گيرد. اين کرم گونه هاي مختلفي دارد. اين کرم به طور معمول روده ها را تحت تاثير قرار مي دهد و تا حدودي بر دستگاه ادراري اثرگذار است، اما از آنجايي که ساکن رگ هاي خوني است مي تواند به ديگر دستگاه هاي بدن نيز آسيب برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرطان به سادگي آب خوردن!
در حال حاضر بيشتر به نام شيستوزوميازيس (Schistosomiasis) شناخته مي شود - را هم به عنوان يک بيماري حاد و هم يک بيماري مزمن تعريف مي کند. علائم بيماري به واسطه واکنش هاي بدن به وجود انگل شکل مي گيرند، اما عوارض آن مي توانند در بلند مدت ادامه يابند.
اين بيماري مي تواند بخش هاي مختلف بدن از جمله ريه ها، سيستم عصبي، و مغز را تحت تاثير قرار دهد. ناحيه آسيب ديده به گونه هاي انگل بستگي خواهد داشت.
بيلارزيا به طور معمول بلافاصله کشنده نيست، اما يک بيماري مزمن است که مي تواند به طور جدي به اندام هاي داخلي بدن انسان آسيب وارد کند. در کودکان، اين بيماري مي تواند به کاهش رشد و بروز مشکلاتي در توسعه شناختي منجر شود.
برخي انواع بيلارزيا مي توانند پرندگان و پستانداران از جمله گاوميش آبي را تحت تاثير قرار دهند.
انتقال: چگونه به آن مبتلا مي شويد؟
عفونت زماني آغاز مي شود که فرد در معرض تماس مستقيم با آب شيرين، جايي که برخي انواع حلزون آبي حامل کرم وجود دارند، باشد.
انگل ها مي توانند هنگام شنا، شستشو، يا پارو زدن وارد بدن شوند. همچنين، افراد مي توانند به واسطه نوشيدن آب آلوده يا مصرف غذايي که با آب آلوده شسته شده است، دچار عفونت شوند.
شکل آلوده کننده کرم که از حلزون سرچشمه مي گيرد و به نام سرکاريا (Cercaria) شناخته مي شود مي تواند هنگام تماس فرد با آب از طريق پوست وارد بدن شده و به کرم هاي بالغ که در خون وي زندگي مي کنند، تبديل شود.

با توجه به نوع کرم، بيلارزيا مي تواند بخش هاي از بدن انسان را تحت تاثير قرار دهد که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:
- روده ها
- دستگاه ادراري، خطر سرطان مثانه را افزايش مي دهد
- کبد
- طحال
- ريه ها
- نخاع
- مغز
چرخه عفونت انگل زماني آغاز مي شود که تخم هاي کرم از طريق مدفوع و ادرار انساني که پيش از اين به عفونت مبتلا شده است، وارد آب مي شوند.
تخم ها در آب شکسته مي شوند و لاروي ريز آزاد مي شود که پس از ورود به بدن حلزون آبي تکثير مي شود.
پس از آلوده کردن حلزون هاي آبي، سرکاريا آزاد مي شود. اين شکل از لارو مي تواند تا 48 ساعت زنده بماند.
سرکاريا مي تواند به پوست انسان نفوذ کرده و وارد جريان خون شود. آنها در رگ هاي خوني به سفر خود در ريه ها و کبد ادامه مي دهند و پس از آن وارد سياهرگ هاي اطراف روده و مثانه مي شوند.
پس از چند هفته، کرم ها بالغ مي شوند. آنها جفت گيري کرده و تخم‌ريزي را آغاز مي کنند. اين تخم ها از ديواره مثانه، روده يا هر دو عبور مي کنند. در نهايت، آنها بدن را از طريق ادرار يا مدفوع ترک مي کنند. در اين مرحله چرخه دوباره آغاز مي شود.
فرد مبتلا به شيستوزوميازيس نمي تواند آن را به فرد ديگري منتقل کند. انسان ها تنها از طريق تماس با آب آلوده، جايي که حلزون ها در آن زندگي مي کنند، به اين بيماري مبتلا مي شوند.
کجا رخ مي دهد؟
بيش از 200 ميليون نفر در سراسر جهان به بيلارزيا مبتلا هستند.
از جمله مکان هايي که انگل در آنها حضور دارد مي توان به موارد زير اشاره کرد:
آفريقا، از جمله مصر و دره نيل
آمريکاي جنوبي و بخش هايي از کارائيب
جنوب شرق آسيا
يمن، در خاورميانه
بيلارزيا مي تواند هر فردي از هر سني را در منطقه تحت تاثير قرار گرفته آلوده کند، اما افرادي که بيشتر در معرض خطر قرار دارند شامل موارد زير مي شوند:
- کودکان
- افرادي که به واسطه شنا، کار يا طرق ديگر با رودخانه ها، کانال ها، درياچه ها و جريان هاي آب شيرين در تماس هستند
علائم بيماري انگلي شيستوزوميازيس:
اثر عفونت به نوع کرم و مرحله عفونت بستگي دارد.
علائم بيماري زماني شکل مي گيرند که بدن به تخم هاي کرم واکنش نشان مي دهد.
مرحله حاد
بنابر گزارش مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري هاي آمريکا، علائم مي توانند بين 14 تا 84 روز ادامه داشته باشند.
تقريبا 3 تا 8 هفته پس از عفونت، فرد ممکن است موارد زير را تجربه کند:
- راش پوستي
- تب
- سردرد
- بدن درد يا عضله درد
- دشواري در تنفس
مرحله مزمن
افراد بسياري در مراحل اوليه بيماري هيچ نشانه اي بروز نمي دهند، اما ممکن است با پيشرفت آن با برخي علائم مواجه شوند. اين علائم بار ديگر به نوع انگل بستگي دارند.
اگر انگل کبد يا روده را تحت تاثير قرار دهد، علائم ممکن است شامل موارد زير شوند:
- اسهال و يبوست
- خون در مدفوع
- زخم هاي روده
- فيبروز کبدي
- پرفشاري خون پرتال، يا فشار خون بالا اطراف دستگاه گوارش
اگر انگل دستگاه ادراري را تحت تاثير قرار دهد ممکن است با علائم زير مواجه شويد:
- خون در ادرار
- دفع ادرار دردناک
- خطر بيشتر سرطان مثانه
با گذشت زمان، فرد به کم خوني (آنمي) مبتلا مي شود. در موارد نادر، انگل ممکن است دستگاه عصبي مرکزي را تحت تاثير قرار دهد.
کودکان مبتلا به شيستوزوميازيس ممکن است با اختلال در رشد و کاهش توانايي يادگيري مواجه شوند.

تشخيص بيماري انگلي شيستوزوميازيس:
اگر فردي داراي علائم بيماري باشد، يا فکر مي کند که ممکن است در تماس با آب آلوده بوده باشد، بايد به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است وي را به يک متخصص بيماري عفوني ارجاع دهد.
بيمار بايد آماده پاسخ دادن به پرسش هاي زير باشد:
- به کجا مسافرت داشته است
- چه مدت آنجا بوده است
- آيا با آب آلوده در تماس بوده است
- علائم چه چيزهايي هستند و براي نخستين بار چه زماني پديدار شدند
- آيا با راش پوستي خارش‌دار يا خون در ادرار مواجه بوده است
نمونه هاي مدفوع و ادرار وجود تخم هاي کرم را نشان خواهند داد. پزشک ممکن انجام آزمايش خون را نيز تجويز کند.
بالغ شدن کرم حدود 40 روز طول مي کشد. يک نمونه خون ممکن است نتايج مطمئني را حداقل 6 تا 8 هفته پس از در تماس بودن با آلودگي نشان ندهد.
اگر علائم روده اي وجود داشته باشند، ممکن است به نمونه برداري از رکتوم نياز باشد، حتي اگر پاسخ آزمايش هاي ادرار و خون منفي باشند. همچنين، ممکن است به نمونه برداري از مثانه نياز باشد.
انجام چکاپ سه ماه پس از بازگشت به خانه نيز ايده خوبي است، حتي اگر با هيچ نشانه اي مواجه نباشيد زيرا ممکن است علائم بعدا پديدار شوند.
درمان بيماري انگلي شيستوزوميازيس:
واکسني براي شيستوزوميازيس وجود ندارد، اما درمان مي تواند به کاهش اثر عفونت کمک کند.
اگر جواب آزمايش هاي فرد مثبت است، يک دوره کوتاه مصرف دارويي به نام پرازيکوانتال تا زماني که فرد آسيب يا عوارض چشمگيري را تجربه نکرده باشد، به طور معمول موثر است.
پرازيکوانتال مي تواند حتي در مرحله پيشرفته نيز به بيمار کمک کند، اما از عفونت مجدد پيشگيري نمي کند.
افرادي که در مناطقي با خطرپذيري بالا زندگي مي کنند مي توانند يک دوز خوراکي از پرازيکوانتال را براي کاهش احتمال عفونت و عوارض آن مصرف کنند. ممکن است براي چندين سال به اين روند درمان نياز باشد.
پژوهشگران در تلاش براي توسعه واکسني هستند که ادامه چرخه زندگي انگل را در بدن انسان متوقف خواهد کرد.
منبع:asriran.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۴۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید کشف کرده است که متیل گلیوکسال، که هنگام تجزیه گلوکز در سلول‌ها تولید می‌شود، ممکن است به توضیح ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان کمک کند.

تغذیه نامناسب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ مرتبط است. مصرف زیاد سدیم، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، اما آنچه که رژیم غذایی و سرطان را به هم مرتبط می‌کند چندان مشخص نیست.

اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور مکانیسمی را کشف کرده اند که ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد کمک کند.

در مطالعات سلولی، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال، که زمانی تولید می‌شود که سلول‌ها گلوکز را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کنند، می‌تواند ژن‌هایی را که از سرطان محافظت می‌کنند، مهار کند. آنها عنوان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب منجر به سطوح بالاتر متیل گلیوکسال و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

به گفته محققان، این مطالعه ارتباط بالقوه ای را بین سطوح بالای متیل گلیوکسال، یک محصول جانبی متابولیک، و الگوی جهش ژنتیکی که در برخی سرطان‌ها مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. این یک منطقه جالب برای بررسی بیشتر است، اما به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که آیا سطوح متیل گلیوکسال مستقیماً با خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

کد خبر 6086941

دیگر خبرها

  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟