Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرچه در سال گذشته عنوان شد که در استان گلستان چیزی بالغ‌بر ۲۰ هزار شغل ایجاد شده اما هنوز هم این میزان اشتغال نتوانسته استان گلستان را از برخی سکوهای برتری آسیب‌های اجتماعی مثل شیوع مصرف مواد مخدر به پایین بکشد.

خبرگزاری شبستان- گرگان: هوای این روزهای اقتصاد کشور با تب ارزی مساعد نیست و این موضوع باعث شده که کشتی اشتغال‌زایی دولت هم به آن اهداف مطلوب در سال ۱۳۹۷ تاکنون نرسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گرچه در سال گذشته عنوان شد که در استان گلستان چیزی بالغ‌بر ۲۰ هزار شغل ایجاد شده اما هنوز هم این میزان اشتغال نتوانسته استان گلستان را از برخی سکوهای برتری آسیب‌های اجتماعی مثل شیوع مصرف مواد مخدر به پایین بکشد.

 

نارضایتی شغلی و اشتغال در حوزه غیرتخصصی نیز سبب شده که بسیاری از جوانان شاغل هم کار خود را مناسب جایگاه و شخصیت خود ندانند و تنها به‌واسطه پستی ‌و بلندی‌های زندگی مجاب به فعالیت‌هایی مانند رانندگی و انجام کارهای خدماتی و کشاورزی شوند.

 

باوجوداینکه از سوی استاندار گلستان عنوان شد که در استان ۳۰ هزار شغل در سال جاری به وجود خواهد آمد اما گویا یا این آمار در برابر جامعه تشنه شغل پایین است و یا اینکه میزان بیکاری عددی بالاتر از آن چیزی است که در استان عنوان می‌شود.

 

از سویی دیگر با توجه به ظرفیت بالای اشتغال‌زایی در روستاها و تعطیل شدن ثبت‌نام اشتغال‌زایی روستایی استان گلستان در سایت مربوطه«سامانه کارا» و برای یافتن پاسخ این ابهامات به سراغ مسئولان اشتغال استان رفتیم تا اشتغال‌هایی که بر روی کاغذ نوشته‌شده را رمزگشایی کنیم.

 

سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان می‌گوید که در سال گذشته ۲۰ هزار شغل در استان ایجادشده و امسال سهمیه اشتغال برای استان را استاندار 30 هزار نفر در نظر گرفتند که این میزان 50 درصد از سهمیه سال گذشته بیشتر است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۲ درصد از سهمیه در نظر گرفته‌شده اشتغال در استان محقق شده و ۸ هزار نفر شاغل شدند، گفت: راستی آزمایی این آمار به‌زودی شروع می‌شود و ما به‌صورت رندمی افراد را بررسی می‌کنیم.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به نرخ بیکاری در فصل بهار آن را  8.8 درصد عنوان کرد و افزود: بیکاری در فصل بهار کاهش 4 درصدی داشته است و نرخ بیکاری برای فصل تابستان هم در مهرماه اعلام خواهد شد.

 

مازندرانی در پاسخ به این سوال که آیا حاشیه‌نشینی به وجود آمده در کلان‌شهرهای استان ریشه از بیکاری دارد، یادآور شد: حاشیه‌نشینی در استان 16 درصد است که از میانگین کشوری که 11 درصد است 5 درصد بالاتر است، البته حاشیه‌نشینی عوامل مختلفی دارد که اشتغال یک بخش آن است اما عوامل مختلف اعم از زیرساخت‌ها، محیط‌زیست وضعیت راه‌ها روستایی در آن مؤثر است.

 

وی می‌افزاید: تاکنون 127 میلیارد تسهیلات به 20 هزار نفر که پروژه اشتغال‌زایی داشتند پرداخت‌شده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در مورد تعطیل شدن سامانه ثبت‌نام اشتغال روستایی استان تأکید کرد: ۱۰ هزار نفر در سامانه کارا برای مشاغل روستایی ثبت‌نام کردند و برخی رشته‌ها اشباع‌شده اما در بخش خدمات و معدن امکان ثبت‌نام وجود دارد.

 

مازندرانی افزود: میزان تسهیلات درخواستی برای این ۱۰ هزار نفر در استان بالای 700 میلیارد تومان است و این در حالی است که میزان سهمیه ما در استان 400 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است و تا بررسی وضعیت این افراد سامانه ثبت‌نام بسته‌شده است.

 

وی در پاسخ به وضعیت معیشتی کارگران با توجه به تحولات اقتصادی اخیر کشور به این مهم تأکید کرد که نرخ رشد دستمزد کارگران امسال 19.5 درصد بود برای کارکنان دولت حداکثر 10 درصد بود و علاوه بر کارگران به کارمندان هم‌فشار می‌آید و برای افزایش نرخ دستمزد کارگران در استان هیچ اقدامی نمی‌توانیم انجام دهیم و افزایش حقوق باید در شورای عالی کار و در سطح کشور حل شود.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در پاسخ به سؤال نماینده مردم گرگان و آق‌قلا از میزان نرخ اشتغال به وجود آمده در استان گفت: یکی از وظایف نمایندگان مجلس نظارت است ما استانداردهایی داریم که بر اساس آن بررسی اشتغال بررسی می‌شود.

 

مازندرانی تأکید کرد: برای ثبت اشتغال سامانه رصد داریم که در این سامانه اسامی قابل دستیابی و تکرارناپذیر است و از سویی بر اساس اطلاعات مرکز آما ایران نرخ بیکاری کاهش‌یافته و یکی از سندهای ما افزایش بیمه‌شدگان است.

 

وی افزود:  ما در کنار افزایش نرخ اشتغال اخراج داشتیم در سال 96 ، 9 درصد کاهش اخراج داشتیم و در سال 97، 6 درصد کاهش اخراج را شاهد بودیم ولی آن چیزی که سبب می‌شود که تقاضای کار ثابت بماند این است که نرخ مشارکت نیروی کار در استان از 38.2 درصد به 40.7 دهم درصد رسیده است.

 

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان درباره وضعیت اشتغال بخش صنعت می گوید: آخرین آمار مرکز ایران نشان می دهد روزبه‌روز نسبت به گذشته وضعیت اشتغال بهتر می شود و در کل کشور و حتی در جهان اشتغال در حال حرکت به سمت بخش خدمات است.

 

وی یادآور می شود: اشتغال بخش صنعت یا ثابت است و یا رشد کمی دارد و اشتغال کشاورزی نیز به سمت مکانیزاسیون حرکت کرده و کاهش‌یافته است اما تسهیلات رونق تولید که از سوی دولت پرداخت شد اثر خود را گذاشته و یک هزار شغل ناشی از صنعت در شش ماهه نخست سال جاری که معادل کل اشتغال سال گذشته بخش صنعت است ثبت‌شده است.

 

رئیس سازمان صمت گلستان ادامه داد: نرخ بیکاری در فصل بهار کاهش‌یافته و اعتقاد دارم که این موضوع به خاطره تسهیلات رونق تولید است.

 

وی به ظرفیتهای صنایع غذایی در استان اشاره کرد و گفت: در استان گلستان ظرفیتهای خاصی برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت مثل ید وجود دارد که می تواند میزان قابل توجه اشتغال در صنایع پایین دستی خود ایجاد کند.

 

قوانلو به این نکته اشاره کرد که در چند سالی گذشته به دنبال ایجاد یک صنعت بزرگ در استان گلستان بوده و صنعتی مثل پتروشیمی استان اگر به نتیجه می‌رسید مشکل اشتغال در استان وجود نداشتیم و چرا که دهها صنعت پایین‌دستی و بالادستی آن فعال می شد، ازاین‌ رو ایجاد یک صنعت بزرگ از اهداف ما در استان گلستان به شمار می رود.

 

مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز به اشتغال بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در استان گلستان بیشتر اشتغال را بخش کشاورزی در اختیار دارد و هرچه بتوانیم از فنّاوری و کارگر ماهر در این بخش استفاده کنیم می توانیم پایداری اشتغال را فراهم کنیم.

 

وی یادآور شد: امروز در بخشهای مختلف آبیاری بخش کشاورزی، فنّاوری، ماشینآلات نیاز به کارگر ماهر داریم و باید در سیستم آموزشی فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزشهای خود را ارتقاء دهیم، هرچه هنرستانهای کاردانش و مراکز فنی و حرفهای به این آموزشها توجه کنند اشتغال بخش کشاورزی در آینده تثبیت می شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: در استان برخی از افراد شاغل هستند ولی احساس اشتغال ندارند و نیاز است آموزشها را هدفمند کنیم تا رضایت شغلی نیز افزایش یابد.

 

مهاجر تأکید کرد: در بخشهای مختلف مثل دام‌پروری، مرغداریها، گاوداریها، پرورش گوسفند و گیاهان دارویی که فعالیت زیادی نیاز دارد می تواند اشتغال خوبی به همراه داشته باشد، ظرفیت اشتغال ما در بخش کشاورزی محدود نیست و آمارها نشان می دهد که 67 درصد فعالیت استان و 36 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است و اگر اشتغال فصلی به دائم تبدیل شود این آمار نیز افزایش خواهد یافت.

 

وی تأکید کرد: استان گلستان ظرفیتهای زیادی در حوزه شیلات، پرورش میگو و پرورش ماهیان خاویاری با آب‌شور دارد و از سویی با توجه به کاهش میزان بارندگی ها می تواند گیاهان دارویی در تثبیت اشتغال بخش کشاورزی نقش به سزایی داشته باشد.

 

پایان پیام/83

منبع: شبستان

کلیدواژه: کنگره بین المللی امام سجاد ع رزمایش اقتدار عاشورایی شیراز اربعین حسینی مجلس اردبیل استان همدان خامنه ای نیروی انتظامی مقام معظم رهبری سامانه کارا اشتغال آسیب های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۵۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، یکی از برنامه‌های اساسی دولت سیزدهم را برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال برشمرد وگفت: دولت سیزدهم با طراحی برنامه جامعی به عنوان «زیست بوم ملی اشتغال» ۱۰ مولفه اساسی بازار کار از جمله آموزش، اطلاع رسانی، تأمین مالی و تسهیلات، صدور مجوز‌ها و تسهیل فرآیند صدور مجوز‌ها را در قالب سامانه رصد اشتغال برنامه‌ریزی کرد.
میثم مداحی با بیان اینکه هر دستگاهی موظف به ارائه خدمات در راستای فراهم کردن زمینه اشتغال است، افزود: بیش از ۱۲۰ هزار خدمت به همت دستگاه‌های اجرایی استان در سال گذشته اجرا و ۶۹ هزار فرصت شغلی هم فراهم شده است.
وی طراحی سامانه جستجوی شغل را یکی دیگر از خدمات دولت سیزدهم دانست و گفت: همرسانی کارجو و کارفرما یکی از مشکلات اصلی در زمینه اشتغال بود، و با راه اندازی سامانه جستجو این مشکل برطرف شد.
وی با بیان اینکه ۲۸ هزار فرصت شغلی از طریق سامانه جستجوی شغل در استان اصفهان ثبت شده است، افزود: ۱۶ هزار مورد از این فرصت‌های شغلی در سال ۱۴۰۲ ثبت شده است.
وی ادامه داد: ۱۲ هزار کارجو که بدنبال شغلی مناسبی بودند در این سامانه ثبت نام و ۷ هزار نفر از آنها با استفاده از این فرصت مشغول به‌کار شدند.
مداحی همچنین با اشاره به تسهیل صدور مجوز مشاغل خانگی به عنوان یکی دیگر از خدمات اضافه کرد: بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مجوز در این حوزه در ۵۲۶ رشته سال گذشته صادر شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: اعتبار اشتغال مجموعه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ چهار برابر سال‌های گذشته بود و برای هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی در استان اصفهان شغل فراهم شد.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری سال گذشته در استان اصفهان به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است، ادامه داد: اقدامات زیست بوم ملی و رصد اشتغال و همچنین تسهیلات تبصره‌های مختلف ۱۶، ۱۸ و روستایی و عشایری به کاهش نرخ بیکاری منجر شده است.
یک میلیون و ۹۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در استان اصفهان زندگی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • درخواست رستمی برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر