Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@20:23:02 GMT

3300 تن پسته از باغ هاي قم برداشت شد

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۴۵۹۵۴

3300 تن پسته از باغ هاي قم برداشت شد

خبرگزاري آريا - قم - ايرنا - معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي قم با اشاره به وضعيت مطلوب توليد پسته در استان گفت: امسال 3هزار و 300 تن پسته توسط بهره برداران اين محصول برداشت شد.

محمدعلي سلامي روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان کرد: 12 هزار و 500 هکتار باغ پسته در قم وجود دارد که امسال، چهار هزار و 500 هکتار آن به بار نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: قم براي توليد پسته وضعيت مطلوبي دارد و بيش از 650 تن از باغداران استان در زمينه توليد اين محصول که ارزش اقتصادي خوبي دارد، فعاليت مي کنند.
وي با اشاره به کيفيت بالاي پسته توليد شده در روستاهاي استان، ادامه داد: پسته، محصولي مقاوم و کم آب بر است و پيش بيني مي شود با توسعه باغ هاي پسته در مناطق روستايي، قم در آينده نزديک به يکي از مهمترين قطب هاي توليد پسته کشور تبديل شود.
سلامي گفت: در 6 سال گذشته مساحت باغ‌هاي پسته استان از 4 هزار هکتار به بيش از 12 هزار هکتار رسيده است که اين نشان دهنده استقبال خوب روستاييان از اين محصول راهبردي و اقتصادي است.
وي بيان کرد: در طول سال هاي اخير سازمان جهاد کشاورزي به دنبال توسعه کمي مزارع کشاورزي در مناطق روستايي قم نبوده است، اما در عين حال با تغيير الگوي کشت توانسته است کيفيت محصولات توليدي را ارتقا و ميزان درآمد روستاييان را افزايش دهد.
در بخش کشاورزي کل زمين هاي قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که اين رقم 46 صدم درصد کل اراضي قابل کشت کشور مي باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبي، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقيه سطح زير کشت به محصولات يونجه، ذرت، پنبه و صيفي اختصاص يافته است.
ميزان متوسط توليد بخش کشاورزي استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعي و باغي، يک هزار و 208 تن آبزيان و 320 هزار تن محصولات دامي است.
7405/ 1175
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

چند روزی است که عطر خوش گل‌های محمدی در بیشتر نقاط استان خراسان جنوبی به مشام می‌رسد؛ عطر گل‌های خوش بویی که  از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اردیبهشت ماه که فرا می‌رسد در برخی از استان‌های کویری چون خراسان‌جنوبی عطر و بوی گل محمدی بسیاری از روستاها و باغات را فرا می‌گیرد و زنان و مردان روستایی در سحرگان وارد مزارع خود شده و صبحشان را با برداشت این گل خوشبو آغاز می‌کنند.

شاید در ذهن بسیاری از ما برداشت گل محمدی برابر با تولید گلاب آن هم به روش سنتی باشد ولی امروزه می‌توان با تولید عطر، فروش به صورت غنچه و ... از تولید گل محمدی به درآمدزایی رسید که البته نیاز به آموزش دارد.

نیاز آبی کم، قابلیت کشت نیمه دیم، سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی از فواید کشت گل محمدی در خراسان جنوبی است. 

.

مهدی جعفری در این باره گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از 439 هکتار از اراضی استان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود 786 تن گل محمدی در استان برداشت شود افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با 215 هکتار، قاین 53 هکتارو زیرکوه 50 هکتار است. 

وی افزود: 50 درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می‌شود.

جعفری گفت: 352 بهره‌بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت کار برداشت محصول را آغاز کرده و این کار تا نیمه خرداد ادامه دارد. 

انتهای پیام/ 254

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی