Web Analytics Made Easy - Statcounter


یک کارگردان تئاتر گفت: تئاتر تبریز به سمت آکادمیک و تخصصی شدن می‌رود و اگر اقتصاد آن پابه‌پای کیفیت پیشرفت کند، آینده‌ی این هنر در شهر را روشن می‌بینم.
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان شرقی، علی پوریان در  نشست خبری نمایش «مهمان ناخوانده» بیان کرد: قبلا از نمایشنامه‌های «اریک امانوئل اشمیت» در کار «مهمانسرای دو دنیا» استفاده کرده بودم و احتمالا این آخرین کاری نخواهد بود که از آثارش استفاده می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به چند وجهی بودن شخصیت اشمیت افزود: او داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف است که در مورد عرفان شرقی مطالعه‌های عمیقی داشته و نمایشنامه‌نویسی‌اش برایم بسیار جذاب است. 
وی ادامه داد: اریک امانوئل اشمیت دکترای فلسفه دارد و به همین خاطر در همه‌ی کارهایش به مباحث فلسفی می‌پردازد و این مسئله باعث علاقه‌ی من به آثارش شده است. 
پوریان اظهار کرد: «مهمان ناخوانده» هم نمایشنامه‌ای فلسفی است و وجود کاراکتری به نام «فروید» چالش‌های فلسفی آن را جذاب‌تر کرده است.
وی‌ با بیان اینکه مفاهیم این نمایشنامه جهان‌شمول است و در هر زمان و مکانی امکان طرح چنین مسائلی‌ وجود دارد، گفت: ‎تخصص اشمیت در مطرح کردن دغدغه‌های کلان بشر در زمان‌های تاریخی خاصی است و این نمایشنامه در برهه‌ی جنگ جهانی دوم و اشغال اتریش توسط نازی‌ها اتفاق می‌افتد.  
این کارگردان تئاتر ادامه داد: برای یک کارگردان صرف برقراری ارتباط با متن، آن را به اجرای نمایش وا نمی‌دارد و قبل از شروع کار، باید توانایی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را در نظر گیرد. 
وی با ذکر این نکته که بعد از انتخاب متن بازیگرها را برای کاراکترهای نمایش در نظر گرفته است، افزود: خوشبختانه همه‌ی کسانی را که در نظر داشتم، قبول به ایفای نقش کردند و تمرین نمایش دو ماه و نیم به طول انجامید؛ به خاطر دیالوگ‌محور بودن نمایش، کار با سختی‌هایی رو به رو بود که با همکاری‌ بازیگران پشت‌سر گذاشته شد. 
پوریان گفت: کارگردان در زمینه‌ی انتخاب بازیگر، همیشه با یک سری مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند. مثلا در تئاتر تبریز با کمبود بازیگر زن در رنج سنی خاص ۳۵تا ۴۵ مواجه هستیم.
وی ادامه داد: معمولا در انتخاب بازیگر به تناسب نقش با فرد مورد نظر و قدرت بازی هنرمند را در نظر می‌گیرم و همچنین فاکتور اخلاق در یک بازیگر در پایداری تعامل متقابل در کار نقش به سزایی دارد.
وی با اشاره به نقش آموزشگاه‌های تئاتر در تبریز اظهار کرد: هنرمندان تازه‌وارد ثابت کرده‌اند که نماینده‌ی خوبی برای پیشکسوتان این عرصه هستند و زمینه برای فعالیت آن‌ها باید تسهیل شود. 
کارگردان نمایش «مهمان ناخوانده» بیان کرد: تئاتر تبریز نسبت به ۱۰ سال گذشته از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت‌های بسیاری کرده اما با این حال اقتصاد تئاتر تبریز نمی‌چرخد و این مسئله باعث شده هنرمندان به کارهای دیگری برای گذران زندگی خود روی بیاورند و کسانی که تنها به کار تئاتر می‌پردازند زندگی مالی مساعدی ندارند.
 وی ادامه داد: باید در انتخاب متن و موضوع، تبلیغات و مکان اجرا، به هنرمند آزادی عمل داده شود تا بتواند در دراز مدت مخاطبان پایداری برای خود جذب کند. 
 ‎‎وی با اشاره به اهمیت مخاطبان در رونق یافتن هنر تئاتر گفت: اگر کلیت تئاتر را به یک مثلث تشبیه کنیم یک راس آن اجراکنندگان و راس دیگر آن مفاهیم و موضوعات در قالب نمایشنامه و در راس دیگر آن حتما مخاطبان تئاتر قرار دارند.
پوریان افزود: ما برای شهری کار هنری می‌کنیم که متولیان فرهنگ و هنری دارد که برای پیشبرد آثار هنری، بودجه‌ی دولتی در اختیار آنها گذاشته می‌شود اما در عمل هیچ حمایت مالی‌ از طرف این دستگاه‌ها انجام نمی‌پذیرد.
وی در خصوص انتخاب موضوعات نمایش‌ها گفت: در شهر باید هر نوع تئاتری وجود داشته باشد تا مخاطب بنا به سلیقه‌ی خود، آن اثر را برای تماشا انتخاب کند و هنرمند باید آزاد باشد تا اثری که بیشترین ارتباط را با آن برقرار می‌کند، به روی صحنه ببرد. 
وی ادامه داد: از ارائه‌ی آثار سرگرم‌کننده نباید اجتناب شود چون در جامعه سلایق مختلفی وجود دارد و باید به آنها احترام گذاشته شود. به علت نظارت‌های بیش از حد دولتی در تبریز،‌ آثار جریان‌ساز کمتر تولید می‌شود. 
این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: تئاتری که اندیشه‌ی تماشاگر را مورد هدف قرار می‌دهد مخاطب خاص خود را دارد اگر چه معتقدم فلسفی‌ترین نمایش‌ها هم عنصر سرگرمی را با خود دارد ولی هدف اصلی این نمایش‌ها صرفا سرگرمی مخاطب نیست؛ «مهمان ناخوانده» بحث جدال همیشگی خیر و شر را بیان می‌کند که عقیده دارم جامعه‌ی کنونی ما با آن درگیر است.
وی با ذکر این نکته که فرم و محتوا با یکدیگر بیگانه نیستند گفت: گاه فرم می‌تواند تولید معنا کند و گاه برعکس آن اتفاق می‌افتد. در این نمایشنامه با تکیه بر متن نمایشنامه‌ی اشمیت، اندکی در فرم نمایش و مخصوصا در صحنه‌پردازی دست بردم و از زاویه‌ی دید خود و متناسب با فرهنگ جامعه‌ای و زمانی که در آن اجرا خواهد شد تغییراتی در آن ایجاد کردم.
وی در پاسخ به سوال «موضوعات کمتر پرداخته شده در تئاتر تبریز که نیاز است بیشتر به آن پرداخت شود کدام است؟» بیان کرد: آثار و حتی جشنواره‌های موضوع‌محور را برای تئاتر جامعه مفید نمی‌بینم. هنرمند باید آزاد گذاشته شود تا از دنیای اطراف خود تأثیر پذیرد و بتواند با نمایش خود روی جامعه تأثیر گذارد. 

انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز آذربایجان شرقی تئاتر تبلیغات جنگ جهانی دوم جهان اهواز امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۶۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد

علی‌محمد رادمنش گفت: این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشته‌ایم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی‌محمد رادمنش دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه پیشنهاد غیرمتمرکز برگزار شدن جشنواره امسال بسیار ارزشمند بود، اظهارکرد: در حال حاضر شاهد نتایج بسیار خوب و هدفمند این تصمیم در اجرا‌های عمومی خصوصا در بخش خیابانی هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار نمایش در بخش خیابانی به اجرای عموم رفته، به بازخورد بسیار خوب نمایش "لکه‌های پاک " و استقبال شایان توجه مردمی از این اثر در استان زنجان اشاره کرد.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در این دوره هر گروه شانزده اجرا در استان خودش یا استانی که اثر را به میزبانی پذیرفته است، خواهد داشت به پایان اجرای عموم نمایش دلتنگی به کارگردانی آرزو کریمی زند اشاره کرد و در این رابطه گفت: در برخی سانس‌های این نمایش استقبال خوبی را شاهد بود، اما با توجه به اینکه اطراف محوطه تئاتر شهر در حال بازسازی بوده و حصارکشی شده در برخی زمان‌ها آن استقبالی را که انتظار می‌رفت، نداشت.

وی به اقبال عمومی نمایش وصیت به کارگردانی سید سوران حسینی در استان البرز شهر کرج به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیز اشاره و تصریح کرد: این نمایش بازخورد عالی از سوی مخاطبان داشته است به گونه‌ای که حتی مردم برای این اجرا صف می‌کشیدند.

به گفته رادمنش در دوره قبل این جشنواره ۱۴۰ طرح ارسال شده بود، اما امسال ۱۶۹ طرح پذیرفته شده که اعضای انتخاب طرح و ایده نیز از تسلط کافی و وافی در این حوزه برخوردار بودند و تجربه و تحصیلات عالیه در زمینه هنر‌های نمایشی داشتند؛ لذا اشراف این گروه سبب انتخاب آثاری موثر و محتوایی شده است

به تصریح وی، در این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشته‌ایم.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در دوره قبل تنوع آثار از شکل و شیوه مورد توجه بود، خاطرنشان کرد:اما امسال ما کاملا تنوع اجرایی را در نمایش‌های خیابانی شاهد هستیم یعنی اثر آوانگارد و حتی پررفورمنس داریم و در حقیقت انواعی از نمایش‌های خیابانی تعاملی و مشارکتی را به اجرا‌های عموم برده‌ایم که از منظر محتوایی و شکل اجرا دارای تنوع و نوآوری هستند.

وی در پایان سخنانش ابراز کرد: علاوه بر این تنوع، در آثار امسال شاهد مضامین و داستان‌های واقعی هستیم که هم از امروز ما و هم از دوره‌های تاریخ رضوی برگرفته شده‌اند که کاملا مستند و بر اساس سیره رضوی و شخصیت امام رضا (ع) هستند.

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • معلمان محور پیشرفت هر جامعه و معماران آینده‌ای روشن هستند
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند