Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@21:42:37 GMT

واکنش نیروگاه شازند به گزارش «ایران»

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۴۹۳۶۱

نیروگاه شازند در پی درج مطلبی در روزنامه «ایران» با عنوان «شیوع بیماری لاعلاج در کنار یک نیروگاه، اینجا ۸۰ درصد مردم سرطان دارند» که در ایسنا نیز با عنوان «شرایط تکان‌دهنده یک روستا در استان مرکزی» بازنشر شده بود، جوابیه‌ای صادر کرد. آفتاب‌‌نیوز :  متن این جوابیه که در روزنامه «ایران» منتشر شده، به این شرح است: «به استحضار می‌رساند در مطلب مذکور که همراه با درج عکس و نام نیروگاه شازند است، این نیروگاه مسئول ایجاد اشعه و بیماری سرطان و سایر بیماری‌های لاعلاج دیگری معرفی شده است و بعضاً سبب وحشت و نگرانی شدید بویژه ساکنان روستاهای اطراف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکات ذیل جهت آگاهی بیشتر به تشریح بدین شرح است:
۱. در متن گزارش، بدون استناد به هیچ گزارش رسمی و دلایل علمی یا بدون نقل قول رسمی و حتی غیر‌رسمی در‌خصوص تأثیر مواد شیمیایی در ایجاد بیماری‌های لاعلاج از یک‌طرف یا از سوی مراجع قانونگذار مانند کارشناسان رسمی دادگستری، پزشکی قانونی، کارشناسان وزارت بهداشت و ... همچنین بدون استناد به هیچ‌ یک از گزارش‌هایی درباره اندازه‌گیری مواد شیمیایی در محیط زیست از سوی سازمان‌های متولی و مربوطه (بدون ارائه نام یک ماده شیمیایی عامل چنین بیماری‌هایی)، اقدام به قضاوت و نتیجه‌گیری شده است. این در حالی است که سازمان محیط زیست یا سایر نهادهای متولی در این زمینه باید اظهار‌نظر و لزوم پیگیری و رفع آثار ا جتماعی گزارش مذکور را مطالبه کنند. در فرآیند تولید برق، گاز طبیعی سبب ایجاد بخار پرفشار می‌شود که این بخار با چرخانیدن پره‌های توربین و ژنراتور منجر به تولید برق شده و خروجی دودکش و آلاینده‌های آن چیزی جز محصولات احتراق گاز خانگی نیست و تاکنون در‌خصوص سرطان‌زا بودن آن در هیچ مرجع رسمی اظهارنظر نشده است. شایان ذکر است کلیه آلاینده‌های نیروگاه شازند به‌طور مرتب توسط مراجع قانونی مطابق استانداردهای ملی اندازه‌گیری و سوابق آن توسط ارگان‌های رسمی، پایش و نگهداری می‌شود و برای سال‌ها قابل دسترسی است و این مستندات بر‌خلاف گزارش مندرج در روزنامه ایران می‌باشد.
۲. نیروگاه شازند در یک منطقه صنعتی است که در آن شرکت‌های بزرگ ملی و شیمیایی مشغول به کار و تولید می‌باشد که حتی اظهارنظر در‌مورد اینکه تولیدات و آلاینده‌های آنان مسئول بروز چنین فجایعی می‌باشد، صرفاً منوط به بررسی و تأیید سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراجع قانونی کشور است که تاکنون چنین گزارشی اعلام و تأیید نشده است و حتی در مقیاس بسیار کوچکتر قابل تأیید نیست.
۳. بزرگنمایی عجیب در متن گزارش که بیانگر ابتلای ۸۰ درصدی اهالی به سرطان و بیماری‌های ناشناخته دیگر، نه فقط در هیچ مرجع رسمی اظهار و گزارش نشده و حتی در مقیاس یک‌صدم نیز قبلاً توسط ساکنین استان شنیده نشده است و قطعاً در صورتی که چنین فاجعه‌ای در حالت وقوع باشد، مردم و سازمان‌های ناظر مانند محیط زیست و غیره بایستی آن را بررسی و در صورت لزوم اقداماتی کرده باشند که به هیچ‌وجه چنین چیزی وجود ندارد. اما اکنون هراس عمومی بویژه در روستاهای اطراف و البته دیگرانی که ممکن است هرگز منطقه را نشناسند، ایجاد شده است و گردش خبر مجعول فوق موجب تشویش اذهان عمومی بدون ارائه کوچکترین دلیل، مدرک و مستند است، در حالی که هیچ مشخصه شیمیایی برای مواد فوق، ذکر نشده است و به هیچ مرجع حقوقی، قانونی، بیمارستانی در متن گزارش برخورد نمی‌کنیم. بیان بروز چند مرگ ناشی از سرطان طی چهل روز که به آسانی از ثبت احوال شهرستان شازند قابل استعلام است، این امر خود گواه بر نبود صحت آمار موجود در این مطلب است.
۴. اگر فعالیت نیروگاه شازند که تولید برق و مواد شیمیایی تولیدی به زعم نویسنده اینقدر خطرناک است، تاکنون می‌بایست بیشتر پرسنل نیروگاه به بیماری‌های گوناگون مبتلا شده باشند. در حالی که پرسنل نیروگاه در سلامت کامل هستند و مستندات معاینات دوره‌ای برای ارائه موجود است که مصداق آن برگزیده شدن نیروگاه شازند از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان و اداره کل کار و تعاون به‌عنوان شرکت نمونه استان در امور ایمنی، بهداشت و سلامت کار می‌باشد.
۵. در خاتمه اعلام می‌دارد نیروگاه شازند که در ۶ سال گذشته بیش از ۹۸درصد سوخت استفاده شده آن از سوخت پاک گاز طبیعی بوده است و در تابستان‌های گرم و سوزان با تولید حداکثری برق خدمت قابل توجه و شایانی را به جامعه ارزانی داشته است. بر این اساس مدیریت نیروگاه شازند به نمایندگی از کلیه کارکنان دلسوز و زحمتکش خود، اعتراض خود را نسبت به محتوای گزارش مذکور اعلام و آن را تکذیب می‌کند.
شایان ذکر است بیان و انتشار چنین مطالبی که فاقد هرگونه مبنای علمی و حقوقی است، با توجه به وجود ده‌ها نیروگاه مشابه در کشور و هزاران نمونه در کل دنیا، تنها سبب دلسردی مدیریت و کارکنان سختکوش و زحمتکش این مجموعه و همچنین ایجاد نگرانی و وحشت بی‌مورد ساکنین روستاها و شهرهای اطراف می‌گردد.» کد خبر: ۵۴۹۵۷۰ تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نیروگاه شازند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۹۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان


دکتر مصلحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به بازتاب خبری گسترده افسردگی مردم ایران در رسانه‌ها گفت: گزارش‌های مختلفی مبنی بر اینکه میزان افسردگی مردم ایران ۹۹/۹ دهم درصد است یا در برخی خبر‌های دیگر به ۳۰ درصد ۴۰ درصد اشاره می‌شود که اینها حتما تحلیل درستی نیست، اما بازتاب خبری گسترده‌ای پیدا می‌کند بعد هم که ارگان منتشر کننده اصلاح می‌کند اصلاحش بازتابی پیدا نمی‌کند.
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: در خصوص آسیب‌های سلامت روانی اجتماعی در کل دنیا ما با فشار‌ها و آسیب پذیری‌های روزافزون جوامع مواجه هستیم و آنطور که سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌دهد ۷/۱۴ دهم درصد مردم کشور‌های توسعه یافته و با درآمد بالا مبتلا به اختلالات روان هستند و کشور‌هایی که با درآمد متوسط هستند ۵/۱۲ دهم درصد به اختلالات روان مبتلا هستند که کشور ما هم جز آنهاست و ما هم این اختلالات را داریم که مهمتریت هدف در این زمینه افزایش دسترسی به خدمات سلامت روان است که مهمترین هدف وزارت بهداشت است.
وی در واکنش به این مطلب که وقتی آمار رسمی از سوی مراجع ذی صلاح از میزان اختلالات روانی منتشر نمی‌شود، آمار‌های غلط و بی پشتوانه جای خود را در اذهان عمومی باز می‌کند گفت: مهمترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که ده سالی یک بار بررسی می‌شود که پژوهش بسیار سنگین و پر هزینه‌ای است که با نمونه گیری گسترده‌ای در کشور در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیده است و سال ۱۴۰۲ تحلیل داده‌های آن انجام شده است و به زودی منتشر می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که نتایج پیمایش ملی سلامت روان چه زمانی منتشر می‌شود گفت: ما امیدوار هستیم که بتوانیم این پژوهش را اوایل تابستان به نتیجه قطعی برسانیم و، چون انتشار بین اللمللی خواهد داشت در کشور هم اعلام خواهیم کرد و با انتشار آن می‌توانیم آمار دقیق افسردگی و دیگر اختلالات روانی را به طور رسمی اعلام کنیم.
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: آنچه را اکنون به طور قطعی می‌توان عنوان کرد این است که بار بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار یک بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
دکتر مصلحی با بیان اینکه وضعیت‌های جهانی بر اساس مرز‌های جغرافیایی و سیاسی تقسیم نمی‌شوند بلکه بر اساس فرهنگ‌ها تقسیم می‌شوند، افزود: به طور مثال در خصوص آسیب روزافزون و بسیار جدی مثل مساله خودکشی در همه کشور‌های جهان از جمله کشور ما در حال افزایش است، اما به کشور‌های اسلامی که می‌رسد ناگهان می‌بینیم که یک اختلاف معناداری در میزانش هست، رشدش شبیه هم است، اما اگر آنجا ۱۶ در صد هزار است اینجا حدود ۶ تا ۷ در صد هزار نفر است و علتش این است که اینجا باور‌های مذهبی و عقاید دینی به عنوان عامل محافظت کننده‌ای است که ممکن است فرد آرزوی پایان زندگی کند، اما اقدام را به تاخیر می‌اندازد. در منطقه‌ی ما گزارش‌ها به نحوی است که به طور جدی ما را مستثنی از کل دنیا نمی‌کند بله ما در همان مسیر حرکت می‌کنیم رشد اختلالات مان شبیه رشد آسیب پذیری مان شبیه است.
دکتر مصلحی ادامه داد: وضعیت سلامت روان ما مثل سایر کشور‌های دنیا نیاز به مداخله و ورود جدی دارد، اما در عین حال باید با شاخص‌های یکسانی کشور‌ها را با هم مقایسه کرد، چراکه ممکن است گزارشی بر اساس ملاک‌های سبک زندگی و کیفیت زندگی باشد که این یک عددی در می‌آید که باید با کشور‌های دیگر مقایسه کرد، اما ممکن است گزارشی مثل پیمایش ملی سلامت روان بر اساس اختلالات متعدد و اختلالات خفیف و شدید و متوسط باشد که داده‌های جهانی دقیقا مبتنی بر این سنجه نیست، بنابراین برای انکه ما وضعیت را به درستی بفهمیم نیاز داریم که وضعیت کشورمان را با یک مقیاس واحدی با کشور‌های مختلف دنیا بفهمیم به همین خاطر ما در این زمینه به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت را مورد تاکید بیشتری قرار دهیم.
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: مسئولان کشور ما به خصوص مسئولان وزارت بهداشت باید در خصوص سلامت روان جامعه و افراد اهتمام کامل داشته باشند گفت: در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی اجتماعی جلوگیری کرد؛ اول سطح حاکمیتی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض ها، دوم سطح مردمی با مشارکت فعال در جلوگیری از عوامل خطر، سوم در سطح خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و چهارم سطح فردی با انتخاب‌های بازدارنده به جای انتخاب‌های پرخطر
دکتر مصلحی با بیان اینکه وزارت بهداشت در رویکرد جدید خود؛ توجه به اهمیت سلامت روان و تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات این حوزه را در دستور کار قرار داده است افزود: برای نخستین بار یک روز از هفته سلامت، با هدف توجه دادن جامعه و مسئولان به اهمیت سلامت روان به نام «سلامت خانواده؛ سلامت روانی و اجتماعی» نامگذاری شد.
وی با بیان اینکه افزایش تعداد مراکز سراج به منظور افزایش دسترسی افراد به خدمات سلامت روان از جمله مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت است گفت: اعتبارات حوزه سلامت روان به ۵ برابر افزایش پیدا کرد ما برنامه‌ای به عنوان (سراج " سلامت روانی اجتماعی") داشتیم، مراکزی که خدمات رایگان سلامت روانی اجتماعی طولانی مدتی را ارائه می‌دهند، این مراکز در گذشته ۲۳ مرکز بودند در ۶ ماه گذشته ما تعهد ایجاد ۱۰۰ مرکز را از وزارت بهداشت داشتیم که تا الان تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و انشالله تا ماه‌های آینده به ۱۰۰ مرکز افزایش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • واکنش متفاوت حسن یزدانی به حذف تیلور از المپیک
  • واکنش سخنگوی دولت به افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‎ساز در سریلانکا
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • ورود رئیس جمهور به سریلانکا
  • آیت الله رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • واکنش رسمی تراکتور به جذب گل‌محمدی
  • سایت پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز راه‌اندازی شد
  • بیش از ۴ هزار عدد قرص غیر مجاز در شازند کشف شد